Problem med gammelhoj

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
En svart och rytande Honda!
Har en Honda Cb900f boldor som förra ägaren satt 4-1 + koniska luftfilter på,
den går ryckigt vid full gas mellan 7000-9500 rpm.
Har trott att det var ett bestyckningsproblem,men igår så upptäckte jag att
Volten i systemet går från 14.3 till ca 10 volt när den rycker.
Kan tillägga att den går bättre om man slår av lyset=mera volt.

Någon som varit med samma/liknande problem ?

låter som du har kasst batteri / generator eller liknande..
anledningen att den rycker då den dippar i volt e väl att
tändningen ballar ur då den inte har tillrekligt till spolarna
det kan förklara att den går bättre om lyset e av...

så min gissning e att du ska kolla upp batteri / laddning..

Batteriet är nytt,så det är nog rotorn,statorn eller likriktaren.
Frågan är vilken ?
Misstänker rotorn efter som det ändras med varvtalet.

stordrulen skrev:
Batteriet är nytt,så det är nog rotorn,statorn eller likriktaren.
Frågan är vilken ?
Misstänker rotorn efter som det ändras med varvtalet.
Då felet griper in "så snabbt" är det nog inte batteriet..
Har du kollat om laddregulatorn sitter fast? Vil minnas att det är viktigt.
Kan iofs vara glappis internt i regulatorn.
Kolla kablarna till/från generatorn. Avskavd isolering nånstans, dålig pressning i ngt kontaktdon??
Riv-o-slit-metoden är nog bra här..

Dom koniska filtren är inte till gångens fördel på den hojen.
Jag köpte en bouldor som hade samma config som din har.
Efter att ha bestyckat mig halvt ihjäl så gav jag upp.
Visserligen så är nog inte detta problemet för din del just nu, jag skulle som redan sagts kollat laddregulatorn och övriga anslutningar efter oxid och liknande.
Koppla loss och koppla in igen, så får du bättre kontakt om det är LITE oxid.
Annars rengör och gärna på med lite elektrospray.
Laddregulatorn plockar du bort från ramen och kollar så att det finns en vettig kontaktyta mellan den och ramen ( för kylningen av den ).
Hjälper inte detta så är det bara hugga tag i en multimeter och börja mäta laddspänningar och lindningsresistanser.
Ingen kakbit, men har du tur så är det näst sista grejen som du kollar som är paj och inte sista :tungan
Lycka till!
//Tobbe

Vet inte om du har kol eller inte på generatorn, i så fall tror jag på slitna kol eller och/eller sliten kommutator (tror jag det heter)... :va

torparn skrev:
Vet inte om du har kol eller inte på generatorn, i så fall tror jag på slitna kol eller och/eller sliten kommutator (tror jag det heter)... :va
Ligger generatorn externt på dom?
Har för mig att det var som på äldre GSX, dvs att den sitter inne i blocket?
//Tobbe

Om polspänningen går ned till 10 volt kan det vara avbrott/glappis internt i batteriet eller en kortsluten matningskabel (till vad som helst på hojen) eller kortslutna lindningar i tändspolarna.

Kan du varva 8000 utan belastning utan att den misständer? Vad händer isf om du knackar ihop gnistgapet till 0.40 mm?

andersbrink skrev:
Om polspänningen går ned till 10 volt kan det vara avbrott/glappis internt i batteriet eller en kortsluten matningskabel (till vad som helst på hojen) eller kortslutna lindningar i tändspolarna.

Kan du varva 8000 utan belastning utan att den misständer? Vad händer isf om du knackar ihop gnistgapet till 0.40 mm?

Den gick lika illa med gammla batteriet.
Ja det går att varva till rödvarv med litet gaspådrag under körning,felet kommer vid fullgas på höga växlar.
Har sprutat samtliga kontakter på hojen med 5-56.

Är inne på att byta bort koniska filter mot orginal luftburk.

andersbrink skrev:
Inte riktigt så.
Avbrott uppfattar ju regulatorn som "acken tom" och vill ladda utav bara... dvs höjer spänningen.
Du har kortis nånstans eller felaktig regulator/generator med lös kabel eller avskavd isolering, ev någon av lindningarna skadade. Även om det är en gammal hoj har du säkert 3-fas generator.. Intermittenta fel är fantastiska. :huvet Just lovin' it..
Jag skulle nog ta itu och inspektera kablaget runt generatorn noga.

stordrulen skrev:
Den gick lika illa med gammla batteriet.
Ja det går att varva till rödvarv med litet gaspådrag under körning,felet kommer vid fullgas på höga växlar.
Har sprutat samtliga kontakter på hojen med 5-56.

Är inne på att byta bort koniska filter mot orginal luftburk.
Börja mät upp med instrument, är betydligt lättare att utesluta saker på det sättet.
//Tobbe

stordrulen skrev:
... Volten i systemet går från 14.3 till ca 10 volt när den rycker. ...
Du skrev att du har nytt batteri och jag utgår från att batteriet dessutom är välladdat.
Spänningen sjunker möjligen till 10 v så snabbt enbart därför att den slutar ladda av en eller annan orsak. Typ laddregulator eller generatorfel.
Men då borde spänningen sjunka till typ 11,5-12,5 volt. Så hög spänning ska batteriet definitivt klara att hålla med den belastningen även utan hjälp av laddningen.
Kan det vara så att nåt börjar dra mycket ström i just den situationen? Skulle förklara att spänningen blir så låg som 10 volt.
Men vad drar i så fall så mycket ström? Det finns ju inget på hojen som ska dra ström i det läget. Kanske ett fel i laddregulator som inte bara upphör att ladda utan även drar ström från batteriet?

Svårt att säga vari felet ligger men helt klart är att ett friskt och välladdat batteri ska orka hålla sig högre än 10 volt när belastningen bara är tändsystemet och lyset. Det är ju liksom inte mer än typ 10-15 A i belastning.

Komplicera det hela lite mera..

tobbeviking skrev:
Börja mät upp med instrument, är betydligt lättare att utesluta saker på det sättet.
//Tobbe
VA, villa du lära SH-are att använda multimeter.. lättare att få Lars Ohly att rösta moderat.. :D
Hur VET du att spänningen sjunker till 10V? Finns det voltmeter på hojen?
Analog? Digítal?
Är det en digital så kanske den får spatt när spänningen sjunker till okänd nivå och bara visar 10V - som kanske inte ens är rätt??
Mätfel pga något annat fel..

Vänta lite nu!
Jag kom på en grej som kanske inte har ngt alls med saken att göra :rofl
Men trots allt, visst fasen är väl varvräknaren elektrisk på Bouldoren? :va
Koppla ur den och se om det hjälper, en kompis hade liknande fel på en bil.
Det visade sig när bilen till slut totalvägrade att det var fel på själva varvräknaren ( kortis ) när han kopplade ur den så försvann alla probs.
Värt ett försök, glöm inte multimetern ( har jag sagt det innan? :hihi )
//Tobbe

Tack för alla förslag.

Jag har monterat en analog voltmätare på hojen,när den rycker vid 6500-9500rpm så går volten ner till lägre nivå (10v) än den har på tomgång
(ca 12.5v) vid 5000rpm är spänningen 14.3v.

Det fanns ett liten skada på isoleringen på en tråd i statorn,som
jag lagt epoxylim över i vintras,dock kunde jag inte se att det fanns någon
risk att den skadan riskerade att ligga mot någon annan tråd i statorn.
Vet dock ej om detta skulle kunna ge "överslag" vid laddning ?

Läste på ett utlänskt forum att rotorn kan vara felfri vid mätning men
bli tokig när den utsätts för centrifugal krafter.

Får ta och börja mäta på elsystemet på hojen och se om det går att hitta felet,dock inte helt lätt när det bara strular vid belsatning på höga varv.

Glömmde att medela att felet blir mindre påtagligt om jag slår av lyset=mera
kräm i elsystemet till tändning.

Last edited:
stordrulen skrev:
Tack för alla förslag.

Jag har monterat en analog voltmätare på hojen,när den rycker vid 6500-9500rpm så går volten ner till lägre nivå (10v) än den har på tomgång
(ca 12.5v) vid 5000rpm är spänningen 14.3v.

Det fanns ett liten skada på isoleringen på en tråd i statorn,som
jag lagt epoxylim över i vintras,dock kunde jag inte se att det fanns någon
risk att den skadan riskerade att ligga mot någon annan tråd i statorn.
Vet dock ej om detta skulle kunna ge "överslag" vid laddning ?

Läste på ett utlänskt forum att rotorn kan vara felfri vid mätning men
bli tokig när den utsätts för centrifugal krafter.

Får ta och börja mäta på elsystemet på hojen och se om det går att hitta felet,dock inte helt lätt när det bara strular vid belsatning på höga varv.

Glömmde att medela att felet blir mindre påtagligt om jag slår av lyset=mera
kräm i elsystemet till tändning.
Av detta inlägget så tolkar jag att du mätt upp lindningarna så att dom är riktiga?
Visst fasen kan man väl mäta upp så att man ser hur mkt det ger innan likriktaren ( Laddregulatorn )? EDIT: menar givetvis med knarren snurrande:EDIT
Har du en bok på hojen? Minns att det iaf på Min GSX 400 var en barnlek att mäta sig fram till problemet.
Visserligen var det inte samma problem som du har.
Jag antar att du sliter ditt hår snart? Du har ingen kunnig polare som kan ta en titt på det med "nya ögon"? Det är lätt att stirra sig blind i frustrationen även för den bäste när det är kluriga fel.
Men eftersom felet blir mindre påtagligt när du släcker prylar.
Har du då kollat så att du verkligen har en fräsch kabelstam på hela biken?
Även där är multimetern ett ypperligt instrument :tungan
//Tobbe

tobbeviking skrev:
... givetvis med knarren snurrande...
Skulle vilja se hur den felsökningen går till.:va :D :7peta :hihi
Låter ungefär som den där historien om norrmän som byter glödlampor i ett hus. :D

Sorry, men du bjöd ju på´t! :) :tummenupp

Robban_C skrev:
Låter ungefär som den där historien om norrmän som byter glödlampor i ett hus. :D

Sorry, men du bjöd ju på´t! :) :tummenupp
Fy f****n Robban du vet ju vad jag menar :rofl
Nåja, smashar är till för att slås in :D
//Tobbe

Robban_C skrev:
Låter ungefär som den där historien om norrmän som byter glödlampor i ett hus. :D Sorry, men du bjöd ju på´t! :) :tummenupp
Jag tror att du behöver tillkalla någon som KAN hantera en multimeter.
Det är lika viktigt att utesluta felkällor som att hitta fel när det börjar strula. Med all respekt för ditt kunnande, el tycks inte vara din core business.. :D
Om det är en vanlig trefas generator där strömmen tas ur statorn och roterande permanentmagneter är uppmätningen en baggis.. Isolationsmätn+jmfr res mätning av lindningarna
Då är iaf generatorn kollad och ev oskyldig.
Sen, precis som Robban så misstänker jag starkt hojen kabelstam, hur står de tex till vid styrlagringen?? Redan på min moppetid var den alltid ett problem och allt rör ju på sig där!
Bara ett par förslag..

------------------------------------
Dagens lärdom: Argumentera aldrig med ett moppefucko - källan till all världens vishet :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT