problem med FZR 1000

Rocks

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
fzr 1000
Hojen la av idag, nytankad och sedan körd sju klockrena mil så bluddrade den till och dog i 70 km/h. Testade att starta igen och motorn gick igång men endast med full chocke och så fort jag sänkte den eller testade att peta på gasen så dog den igen :confused: . Misstänker att det är soppafiltret men ändå tveksam. Jävligt skumt eftersom den gick kanon och sedan bara dör. Några tips? Hojen är en FZR 1000 -87. Hjälp

[Jag har inte kollat något än, Men helt klart är det något med soppasystemet. Men om det är pumpen så borde den väl inte gå att starta med full chocke? När jag startade med full chocke så gick den upp bra i varv men bluddrade lite och så fort jag sänkte den så la den av helt

Kolla anslutningarna vid förgasarna och luftfiltret, kan vara så att den tjuv luftar där någonstans. Hade något liknande problem på min fzr 1000 -87:a.

ventiler? Hör med Andersson turo här på nätet han "absolut fzr1000"

Hojen har bara gått knappa 3800 mil, Den ska enligt bok in på ventiljustering vid 4200. Jag har inte hört några missljud eller knackningar

Rocks skrev:
Hojen la av idag, nytankad och sedan körd sju klockrena mil så bluddrade den till och dog i 70 km/h. Testade att starta igen och motorn gick igång men endast med full chocke och så fort jag sänkte den eller testade att peta på gasen så dog den igen :confused: . Misstänker att det är soppafiltret men ändå tveksam. Jävligt skumt eftersom den gick kanon och sedan bara dör. Några tips? Hojen är en FZR 1000 -87. Hjälp

En polare till mig hade problem med laddreulatorn vilket brände soppapumpen. Med full tank gick den, men när han nådde halvtank gick den inte eftersom trycket blev för dåligt utan pump. Kolla soppapumpen och laddregulatorn.

.

Rocks skrev:

Låter precis som den inte får tillräckligt med soppa av någon anledning :va Min RF 900 betedde sig likadant när jag körde ner till reserven och den fungerade tydligen inte som den skall, den dog startade med chocke, kunde bara varva ca3000 rpm med bludder, sen dog den så fort gasen släpptes, men i mitt fall var det bara att fylla på bensin, sen skall soppakranen ses över till vintern.

Soppa pumpen hör du om den fungerar när du slår på tändingen, om den "tickar" upp, slår man på tändningen efter nyss haft på tändningen så tickar den upp 1 el kanske bara 2 ggr.

Last edited:
Det som gör mig extra fundersam är just det att jag tankade fullt och körde sedan typ 7 mil och den gick kanon som vanligt, Ska lysna på pumpen när jag kommer hem :huvet

Rocks skrev:
Det som gör mig extra fundersam är just det att jag tankade fullt och körde sedan typ 7 mil och den gick kanon som vanligt, Ska lysna på pumpen när jag kommer hem :huvet

Har du strul med pumpen har jag en liggandes som du kan få billigt.. Hör av dig vid intresse.. :tummenupp

Har du kollat så insugningsgummina är hela?

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...