Problem med framgaffel 98 -R1

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Efter att ha bytt packboxar i gaffeln började ena "bottenpluggen" att läcka för att den gängat upp sig. Irriterande men sånt som händer när man inte har alla rätta verktyg. Ur med gaffelbenet och tömma resten av oljan, dra åt skruven med mutterdragare och fylla ny olja. Passade på att efterdra det andra benet oxå.

I med benen i kronan igen och gaffeln känns helt plötsligt skitskum. Den fjädrar lätt och fint dom första ~10 cm sedan blir den betydligt stummare. Det är en tydlig övergång till att den blir stum och den är nästan så det inte fjädrar alls.

Vad har jag gjort för fel och varför är Campar så kass på att skruva? :huvet

Det är för mycket olja i, helt klart. Gå efter luftspalt, inte volymmått.

GÖR OM!

Silwer skrev:
78mm från toppen på inneröret.

Fullt hoppressat och utan fjäder.

Problemet är väl att man måste ha specialverktyget för att få loss fjädern på rätt sätt, eller har jag fel?

Tjoffe skrev:
Problemet är väl att man måste ha specialverktyget för att få loss fjädern på rätt sätt, eller har jag fel?
Nja, det går utan deras verktyg. Det sitter 2 hål i den distanshylsan som du måste pressa ner för att kunna lossa låsmuttern så du kan dela på Stora muttern och resten av innanmätet i gaffeln.

Jag använde 2 krokar som jag satte i de 2 hålen, sen drog jag ett snöre mellan dem och ner igenom hjulaxelhålet på benet. Sen tog jag 2 skruvmejslar och tvinnade repen om dem. Sen var det bara att vrida på bägge sidor så kom hylsan så fint, fast jag rekommenderar inte den "stenålderslösningen" till någon :brinnerup

Gör istället ett verktyg som liknar deras. Det syns tydligt i Manualen hur de har löst det. Jag har Manualen om du vill ha den i pdf format, pm:a isåfall.

Jocke

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...