Problem med frambroms

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Jag har ett problem med min frambroms, det är så att när man bromsar så kommer inte bromsverkan lugnt och fint ju mer man trycker in handtaget utan det kommer stötvis. Alltås när man ska bromsa lite lugnt är det inga problem, men när man ska bromsa hårdare så kommer jag till ett läge där man måste ta i bra mycket mer vilket resulterar i en väldigt ryckig och instabil bromsning.

Hoppas någon har nåt förslag på åtgärd till detta då det börjar bli rätt irriterande. :huvet

Tack på förhand

sir Urban skrev:
Jag har ett problem med min frambroms, det är så att när man bromsar så kommer inte bromsverkan lugnt och fint ju mer man trycker in handtaget utan det kommer stötvis. Alltås när man ska bromsa lite lugnt är det inga problem, men när man ska bromsa hårdare så kommer jag till ett läge där man måste ta i bra mycket mer vilket resulterar i en väldigt ryckig och instabil bromsning.

Hoppas någon har nåt förslag på åtgärd till detta då det börjar bli rätt irriterande. :huvet

Tack på förhand
låter som bromscylindern är kass....har du kolla slangar å sånt så det inte är nån skada nånstans på dom...kolla belägg...går bromskolvarna lätt

mja så mycke mer kan det ju inte vara....lycka till

Min gissning är att det beror på en skev bromsskiva. Känner igen beteendet, riktigt störande :mad:. Stämmer det så fixas problemet med ny skiva + belägg.

KRK skrev:
Min gissning är att det beror på en skev bromsskiva. Känner igen beteendet, riktigt störande :mad:. Stämmer det så fixas problemet med ny skiva + belägg.

Hur mäter man om en bromsskiva är skev?

Men en skiva kan väl inte bara bli skev?

sir Urban skrev:

Man måste montera bort det och ha en klocka för att se om det skiljer lite mellan de olika delarna av bromsskivan.
Är den riktigt skev så ser du ju det om du snurrar fort på hjulet.

Dålig kvalitet på belägg och skiva samt att bromsoket inte är riktigt centrerat kan kan resultera i skev bromskiva. Anta att din högra bromskloss är tjockare än din vänstra, då kommer du att börja bromsa först på högra sidan och då trycka skivan åt vänster.

Är det mycket kvar av skivan går den ju att svarva.

sir Urban skrev:

Man kan börja med att lyfta upp framänden på hojen och snurra hjulet och då kolla om skivan kastar mot oket. Sedan kan man mäta skivan och nav mot en planskiva om man vill få reda på hur mycket fel det är.

Bromsskivor kan bli skeva/kass p g a värmeutveckling/rörelser då den svalnar igen och även om någon bryter på skivan då de byter däck...och säkert finns det andra orsaker också.

Om skivan är skev borde det inte då pulsera i handtaget när man bromsar som det är nu får man trycka mer bara utan att det pulserar.... :confused:

Tackar för de snabba svaren

Skivan kan vara skev utan att det pulserar,
jag tycker ändå att det låter som kolvarna går trögt.
Ibland har jag upplevt att kolvarna går trögare när man har nerslitna belägg dvs när kolvarna jobbar längre ut.

Jag har samma problem, fast tvärtom. Det går mjukt och fint att bromsa i hastigheter över 30km/h. Ska jag bromsa för att stanna så hackar frambromsen. Belägg, bromsvätska och slang ser bra ut. Ska titta på skivan imorgon.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...