Problem med frambroms när den blir riktigt varm

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
När jag tränar stoppies i ett antal minuter så får jag problem med frambromsen.

Ju mer jag kör (när bromsarna blir varmare) desto längre in måste jag trycka handtaget innan bromsarna börjar ta, känns ungefär som att det kryper in luft i systemet, dock är bromsen normal igen efter att hojen fått vila en stund.

Jag kör med stålomspunna bromsslangar och Motul RBF600 bromsvätska. Kan beläggen göra någon skillnad?

Vad kan det annars vara? Jag har provat att ändra position av bromsvätskebehållare (sett till att bromspumpen alltid har bromsvätska i de vinklar jag ligger i)

Har haft stora problem med samma sak. Efter att smörjt upp kolvarna i oken 2ggr och bytt belägg funkar det bra igen. Blir bromsen bra igen när den är kall så är det inte luft som är problemet. Sen blir väl bromsarna extra varma när man "stuntar" eftersom dom inte får nån kylning eftersom det går så sakta.

Last edited:
Helt riktigt, får riktigt dålig kylning vid stunt...

Får testa nya belägg då. Något förslag? Problemet är att man vid framförallt stoppies vill att bromsen ska ta likadant hela tiden oavsett om bromsarna är varma eller kalla. Många brukar rekomendera original belägg men dom kanske inte pallar...

Jag har kört sbs dc och nu EBC extreme pro. Bägge funkar bra. EBC belägget har en värmeavledande platta bakom. Men dessa belägg tar dåligt innan de blir varma.

Jag har haft samma problem. Trots mytomspunnet, RBF600 och SBS DC så har handtaget tagit längre och längre in vartefter ett bandagspass fortlöper. Efter en uppgradering av bromspumpen så försvann problemet helt. Nu säger jag inte att det är lösningen på just ditt problem men på min setup är det som natt och dag med en pump från Brembo kontra Suzuki-original.

Jag har samma problem, och jag fick höra att jag skulle byta olja, men det kanske inte räcker det då?

Jag har samma problem, och jag fick höra att jag skulle byta olja, men det kanske inte räcker det då?

I första hand är det ett problem som kallas "fading" Dvs bromsklossarna blir så varma att bromsförmågan blir sämre och sämre.
Byt belägg och ha en vass bromsvätska med hög kokpunkt.

Jag har bytt följande:

Pump från original (nissin) till Brembo RCS 19
Nya stålomspunna slangar
Nya originalskivor. Ifall de slagit sig.
Luftat massor och alltid kört med ny olja. RBF600
Körde tidigare med Carbone Lorraine SBK5 men bytte till SBS DC. Bromsarna tog bättre med det försvann inte helt. Tog innan sessongen lös oken och smorde upp kolvarna med bromscylinder fett.

Fortfarande blev det inte riktigt bra. Då det blev dax att byta belägg så såg jag att beläggen på ena oket var nästan slut medan de inte var lika nötta på andra sidan. Detta trotts att jag smort upp oken 3 veckor tidigare. Så jag smorde upp igen. Men denna gång bara det oket som gick trögt. När det var gjort så "motionerade" jag kolvarna. Tryckte in dem i ändlägena och pumpade ut massor med gånger. Sen slängde jag på EBC Extreme Pro som försäljaren på Alviks MC tyckte jag skulle köra med. De har en liten metallplatta på baksidan av belägget som reducerar värmeöverföringen. Sen slängde jag på nya däck och åkte ut å körde nytt Personbästa.

Bromsarna funkade mycket bra. Här är en liten film varav rekord varvet är på slutet. http://rapidshare.com/files/240584493/GP_Mittsverige_5759.wmv

Det kan räcka. Din olja var väl ganska brun med okänt årtal. Kan va bra å byta den först. Funkar inte det så e det bara mecka vidare.

Last edited:
Har haft stora problem med samma sak. Efter att smörjt upp kolvarna i oken 2ggr och bytt belägg funkar det bra igen. Blir bromsen bra igen när den är kall så är det inte luft som är problemet. Sen blir väl bromsarna extra varma när man "stuntar" eftersom dom inte får nån kylning eftersom det går så sakta.

Hur smörjer man kolvarna ?
Mvh: JL

Hur smörjer man kolvarna ?
Mvh: JL

Ta ta lös oken. Ta bort beläggen. Pumpa ut kolvarna tills en av dem hoppar ut. Sen får du dra ut de andra. Använd inga vassa föremål som kan skada glidytan. Med fördel kan du tömma oljebehållaren före så slipper du söla med bromsvätska över allt.

Sen köper du silikonfett. Finns på biltema. Det står att man ska smörja rikligt. Men det ska man inte för då får man massa silikon som flyter runt i systemet.

Ta även lös packningarna och rengör dem. Fetta in dem lite. Sen trycker du försiktigt tillbaka kolvarna utan att få dem att ställa sig snett "byrålåda".

Klart

Innebär det att man måste lufta systemet? Jag har aldrig gjort det men ngn gng ska ju vara första för allt.

Ta ta lös oken. Ta bort beläggen. Pumpa ut kolvarna tills en av dem hoppar ut. Sen får du dra ut de andra. Använd inga vassa föremål som kan skada glidytan. Med fördel kan du tömma oljebehållaren före så slipper du söla med bromsvätska över allt.

Sen köper du silikonfett. Finns på biltema. Det står att man ska smörja rikligt. Men det ska man inte för då får man massa silikon som flyter runt i systemet.

Ta även lös packningarna och rengör dem. Fetta in dem lite. Sen trycker du försiktigt tillbaka kolvarna utan att få dem att ställa sig snett "byrålåda".

Klart

Kanonbra tips!

Produkt - Märke - Inköpsställe
Silikonfett/Bromsoksfett - Biltema - Biltema
Bromsvätska med hög kokpunkt - RBF600? - ?
Bromsbelägg - EBC EP - ?

Last edited:
Kanonbra tips!

Produkt - Märke - Inköpsställe
Silikonfett/Bromsoksfett - Biltema - Biltema
Bromsvätska med hög kokpunkt - RBF600? - ?
Bromsbelägg - EBC EP - ?

Jag har klossar från Galfer liggandes. Både fram och bak
RBF600 finns på Kenneths MC här i Göteborg

Jag har klossar från Galfer liggandes. Både fram och bak
RBF600 finns på Kenneths MC här i Göteborg

Hmm, e Galfer lika grymt?
Ska monter en bromsslang från Galfer snart.

Googlade lite och RBF600 e ju "vanlig" Motul.
Kostade 12€/0,5L i Europa i alla fall.
Finns nog på Bike i Thn också då.

Finns även RBF660.

RBF600 kokpunkt = 312 grader torrt / 216 vått grader och
RBF600 kokpunkt = 325 grader / 204 vått grader.

Var kan man köpa sprutor för att trycka upp
bromsvätska nerifrån innan man börjar lufta??

Har lästa ALLA trådar om luftning av bromsar men
har ännu inte lyckats och bara "laddning" nerifrån
med spruta kvar. Har testat med tryckluft redan.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back