Problem med frambroms [ingen broms kraft]

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
idag när man skulle få ihop cykeln så skulle den självklart jävlas med mig:( när jag trycker in fram bromsen så går den lätt utan nästan nått motstånd och nästan ingen broms kraft..

Blev såhär efter byte av broms handtag..

jag har testat:

lufta
plocka dän oket tittat på bla bla bla
har bra nivå med olja
inget fel på det nya handtaget har byt till den gammla också.. men fungerar inte då heller...

kan någon pack box gått i sönder i huvud cylindern eller vad kan ha hänt vad ska jag göra:??

Allt är förövrigt rent och fint annars

Bearing skrev:
Luftning kan ta jättelång tid ibland. Så försök igen! (du gör väll rätt?)

har hört två sätt...

det ena är att öppna luft skruven sen trycka in broms handtag, stänga å luft skruv,pumpa lite..

det andra håll in broms, öppna luft skruv, stänga luft skruv, sen pumpa...

RS "Alex" skrev:
har hört två sätt...

det ena är att öppna luft skruven sen trycka in broms handtag, stänga å luft skruv,pumpa lite..

det andra håll in broms, öppna luft skruv, stänga luft skruv, sen pumpa...
Jag körde med den första varianten förr, men nu har jag gått över till den andra. Vet inte om det blir nån skillnad, men jag tror att det går fortare med den andra varianten eftersom vätskan åker ut med mer tryck och fart.

Har varit med om samma sak (?), var lite luft som trilskades i huvudcylindern.
Justerade bromshandtaget så att kolven verkligen gick i botten, då kom det några små bubblor. Sedan var det bra att upprepa proceduren några gånger.

Edit...
Ett litet förtydligande.
Bubblorna kom upp i bromsvätskebehållaren så vrid styret (luta hojen) så att luften kan strömma upp från huvudcylindern (hoppas att du förstår vad jag menar ;)

Last edited:
SirCastic skrev:
Har varit med om samma sak (?), var lite luft som trilskades i huvudcylindern.
Justerade bromshandtaget så att kolven verkligen gick i botten, då kom det några små bubblor. Sedan var det bra att upprepa proceduren några gånger.

alltså jag hade det här problemet flera gånger på den tiden jag körde cross, fick då köpa ett renoverings kit till huvud cylindern men det här var till bak broms då.. hoppas det ska gå med att lufta... är så jävla trött på att allt ska krongla nu

Jag har 4 kolvs ok [ brembo ] någon som känner till kanske om det är ett vanligt problem eller nått??

det roliga är ju också att det händer när den stod stilla för den har varit ned plockad.. jag tycker ju egentligen att det bara kan vara luft.. men jag har luftat kanske 4 gånger alltså uprepat den där öppna stänga bla bla bla

Luftningsproceduren kan behöva upprepas 40ggr innan det är helt tomt. Sen går det till som följer:
1.Tryck på handtaget
2. Öppna nippeln, handtaget går i botten släpp det inte
3.Stäng nippeln
4. Släpp handtaget
5. Pumpa upp tryck igen
6. Repeat

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda