Problem med förgasare!!!

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Hojen det gäller en Kawasaki KLX 650 -93.

Jag har ett litet problem med att det rinner bensin ur dräneringsslangen som sitter på trottelhuset? Det rinner bensin konstant (så fort bensinkranen står på on eller reserv) även om dräneringsskruven är åtdragen!! Vad kan det vara??:confused:

Tacksam för lite expertråd:tummenupp
 
Flotören har hängt sig eller skräp i ventilsätet, plocka isär och gör rent..
 
Eller kass tätning mellan flottörventilsätet och förgasaren,ta ur sätet och byt om inget annat hjälper eller i förebyggande syfte när du ändå rivit isär då det inte kostar mycket.

Henrik
 
Nu har jag varit nere och plockat isär förgasaren och gjort ren den. Men jag kunde inte finna att flottören hade hängt sig? Det är ju i och för sig möjligt att den släppte när jag öppnade gasaren. Och packningen på flottörsätet var i gott skick?
Jag får testa imorgon och se om det nu håller tätt?

Är det idé att byta munstycken nu när man ändå har isär gasaren? Jag har 2 munstycken ett som är 140 och ett som är 70 (är det högfartsmunstycket?).

Eller är det meningslöst att byta till större?
 
Det behöver inte vara gummipackningen vid nålsätet som är dålig. Det kan vara nålventilen som är sliten och inte tätar mot nålsätet.
 
Det behöver inte vara gummipackningen vid nålsätet som är dålig. Det kan vara nålventilen som är sliten och inte tätar mot nålsätet.

Och det kan man inte kolla förstås? Bara att byta och chansa?
 
Kostar inte så många kronor. Har själv haft samma symptom, då var nålventilen sliten.
 
Nu har jag varit nere och plockat isär förgasaren och gjort ren den. Men jag kunde inte finna att flottören hade hängt sig? Det är ju i och för sig möjligt att den släppte när jag öppnade gasaren. Och packningen på flottörsätet var i gott skick?
Jag får testa imorgon och se om det nu håller tätt?

Är det idé att byta munstycken nu när man ändå har isär gasaren? Jag har 2 munstycken ett som är 140 och ett som är 70 (är det högfartsmunstycket?).

Eller är det meningslöst att byta till större?

Gör du inga andra modifieringar så skulle jag inte bestycka om förgasaren. Har cykeln gått bra med det som satt i så byt inte. Mitt råd.
If it ain´t broken don´t fix it:tummenupp
 
Kostar inte så många kronor. Har själv haft samma symptom, då var nålventilen sliten.

Jag beställer en nålventil på måndag. Det är lika bra att byta.

Tack för tipset:tummenupp

Gör du inga andra modifieringar så skulle jag inte bestycka om förgasaren. Har cykeln gått bra med det som satt i så byt inte. Mitt råd.
If it ain´t broken don´t fix it:tummenupp

Du har rätt och jag kommer inte att sätta på ett slipon på den eller göra andra förändringar just nu.
 
Last edited:
Jag plockade isär gasaren och kikade igenom pryttlarna. Och idag monterade jag ihop hojen och testade. Döm om min förvåning när det inte läckte??:yoparty

Jag tog då en sväng på ett par mil för att testa och nu när jag kom tillbaka så läckte det som ett såll igen genom slangen!!:huvet

Är man fel ute om man gissar att det är flottören som hänger sig? Kanske flottörnålsbyte på gång?
Kikar man på sidan av flottörhuset så verkar det som tidigare ägare också haft problemet för man ser tydliga spår efter att någon har "bankat" på sidan av huset.:gnissla
 
Jag plockade isär gasaren och kikade igenom pryttlarna. Och idag monterade jag ihop hojen och testade. Döm om min förvåning när det inte läckte??:yoparty

Jag tog då en sväng på ett par mil för att testa och nu när jag kom tillbaka så läckte det som ett såll igen genom slangen!!:huvet

Är man fel ute om man gissar att det är flottören som hänger sig? Kanske flottörnålsbyte på gång?
Kikar man på sidan av flottörhuset så verkar det som tidigare ägare också haft problemet för man ser tydliga spår efter att någon har "bankat" på sidan av huset.:gnissla

Det är säkert flottörnålen som kärvar i sätet. Byt både nål och säte samtidigt.
 
Eller plockar du bort flottörhuset , flottören , lyfter ur nålventilen ur sätet , lägger i en klutt ventilslippasta eller tandkräm , i med nålen igen o sen gnider du in den tills den tätar.

Om du har flottörhuset borta så är det ju enkelt att kolla var det läcker ? Med bensinkranen öppen o ett finger som lyfter upp flottören , så ska det vara helt tätt. Släpper du flottören så ska bensinen flöda....
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top