Problem med förgasare!!!

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Hojen det gäller en Kawasaki KLX 650 -93.

Jag har ett litet problem med att det rinner bensin ur dräneringsslangen som sitter på trottelhuset? Det rinner bensin konstant (så fort bensinkranen står på on eller reserv) även om dräneringsskruven är åtdragen!! Vad kan det vara??:confused:

Tacksam för lite expertråd:tummenupp

Flotören har hängt sig eller skräp i ventilsätet, plocka isär och gör rent..

Eller kass tätning mellan flottörventilsätet och förgasaren,ta ur sätet och byt om inget annat hjälper eller i förebyggande syfte när du ändå rivit isär då det inte kostar mycket.

Henrik

Nu har jag varit nere och plockat isär förgasaren och gjort ren den. Men jag kunde inte finna att flottören hade hängt sig? Det är ju i och för sig möjligt att den släppte när jag öppnade gasaren. Och packningen på flottörsätet var i gott skick?
Jag får testa imorgon och se om det nu håller tätt?

Är det idé att byta munstycken nu när man ändå har isär gasaren? Jag har 2 munstycken ett som är 140 och ett som är 70 (är det högfartsmunstycket?).

Eller är det meningslöst att byta till större?

Det behöver inte vara gummipackningen vid nålsätet som är dålig. Det kan vara nålventilen som är sliten och inte tätar mot nålsätet.

Det behöver inte vara gummipackningen vid nålsätet som är dålig. Det kan vara nålventilen som är sliten och inte tätar mot nålsätet.

Och det kan man inte kolla förstås? Bara att byta och chansa?

Kostar inte så många kronor. Har själv haft samma symptom, då var nålventilen sliten.

Nu har jag varit nere och plockat isär förgasaren och gjort ren den. Men jag kunde inte finna att flottören hade hängt sig? Det är ju i och för sig möjligt att den släppte när jag öppnade gasaren. Och packningen på flottörsätet var i gott skick?
Jag får testa imorgon och se om det nu håller tätt?

Är det idé att byta munstycken nu när man ändå har isär gasaren? Jag har 2 munstycken ett som är 140 och ett som är 70 (är det högfartsmunstycket?).

Eller är det meningslöst att byta till större?

Gör du inga andra modifieringar så skulle jag inte bestycka om förgasaren. Har cykeln gått bra med det som satt i så byt inte. Mitt råd.
If it ain´t broken don´t fix it:tummenupp

Kostar inte så många kronor. Har själv haft samma symptom, då var nålventilen sliten.

Jag beställer en nålventil på måndag. Det är lika bra att byta.

Tack för tipset:tummenupp

Gör du inga andra modifieringar så skulle jag inte bestycka om förgasaren. Har cykeln gått bra med det som satt i så byt inte. Mitt råd.
If it ain´t broken don´t fix it:tummenupp

Du har rätt och jag kommer inte att sätta på ett slipon på den eller göra andra förändringar just nu.

Last edited:
Jag plockade isär gasaren och kikade igenom pryttlarna. Och idag monterade jag ihop hojen och testade. Döm om min förvåning när det inte läckte??:yoparty

Jag tog då en sväng på ett par mil för att testa och nu när jag kom tillbaka så läckte det som ett såll igen genom slangen!!:huvet

Är man fel ute om man gissar att det är flottören som hänger sig? Kanske flottörnålsbyte på gång?
Kikar man på sidan av flottörhuset så verkar det som tidigare ägare också haft problemet för man ser tydliga spår efter att någon har "bankat" på sidan av huset.:gnissla

Jag plockade isär gasaren och kikade igenom pryttlarna. Och idag monterade jag ihop hojen och testade. Döm om min förvåning när det inte läckte??:yoparty

Jag tog då en sväng på ett par mil för att testa och nu när jag kom tillbaka så läckte det som ett såll igen genom slangen!!:huvet

Är man fel ute om man gissar att det är flottören som hänger sig? Kanske flottörnålsbyte på gång?
Kikar man på sidan av flottörhuset så verkar det som tidigare ägare också haft problemet för man ser tydliga spår efter att någon har "bankat" på sidan av huset.:gnissla

Det är säkert flottörnålen som kärvar i sätet. Byt både nål och säte samtidigt.

Eller plockar du bort flottörhuset , flottören , lyfter ur nålventilen ur sätet , lägger i en klutt ventilslippasta eller tandkräm , i med nålen igen o sen gnider du in den tills den tätar.

Om du har flottörhuset borta så är det ju enkelt att kolla var det läcker ? Med bensinkranen öppen o ett finger som lyfter upp flottören , så ska det vara helt tätt. Släpper du flottören så ska bensinen flöda....

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back