Problem med externt ljudkort efter formatering...

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag tror inte jag ska ha en dator snart. Tror jag har fler trådar här inne än någon annanstans...

I försök att få min gamle dator att raska upp sig lite ur vinterdvalan formaterade jag om den. Visst nyktrade den till lite och blev lite snabbare, om än inte i den grad jag hoppats på.

Nåväl. Innan omformateringen hade jag inga som helst problem med mitt externa ljudkort, en Pro-ject usb box http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1635&menu=2 men nu efteråt har jag ett smärre helvete...

När jag drar igång en låt via spotify eller windows media player så funkar allt bra. Får bra ljud via boxen. Men när jag börjar att fippla med datorn, exempelvis scrolla i låtlistor som en besatt så börjar ljudet att spraka nåt så in i helsicke. Slutar jag så normaliseras ljudet till ok kvalitet. I aktivitetshanteraren kan man se att cpu stiger typ till 50% när jag tokkör med scrollen i spotify.

Vad är felet? Vad är det som tar så mycket kraft från usb-boxen?

Ska tillägga att detta inte uppstår om jag kör via 3,5mm pluggen till stereon med det kassa originalljudkortet.

Hur ska jag kunna rätta till detta? Den funkade ju innan omformateringen utan några som helst problem.

Hopp om er hjälp. :Bugar

Edit: Upptäckte att den "tål" mer om man kör spotify i mindre storlek rent visuellt på skärmen. Alltså minkar fönstret. Problemen försvinner inte helt, men uppenbart har det något med kapaciteten att göra.

Last edited:
Leta reda på drivrutinerna till datorn,,,,,,,, cd-skivorna du fick med när du köpte datorn.

Installera drivrutinerna.

Leta reda på drivrutinerna till datorn,,,,,,,, cd-skivorna du fick med när du köpte datorn.

Installera drivrutinerna.

För det första finns det inga skivor. Vista ligger på nån specialdel av disken, och därifrån har jag omformaterat den för en vecka sedan.
Ljudkortet har ingen medf drivrutin utan är av plug and play-typ.

Så, vad göra?

Edit: Jag ger upp. Ska blåsa rent burken igen. Gaaahhh!! Så tröttsamt när man åter igen installerat datorn så som man vill ha den och så ska det göras igen.

Last edited:
För det första finns det inga skivor. Vista ligger på nån specialdel av disken, och därifrån har jag omformaterat den för en vecka sedan.
Ljudkortet har ingen medf drivrutin utan är av plug and play-typ.

Så, vad göra?

Skumt,,,,,,,,,, jag tror ändå lite på drivrutinerna, fast du har rätt du med.

Ja Vista ligger på en egen partision på hårddisken och då brukar man gör en recovery genom trycka F5 vid start, ungefär samma som formatera,,,, prova prova, eller leta drivrutiner på nätet.

Vindows XP är säkrare en Vista om nån kan byta det åt dig.

1. Om du har flera USB-portar kan det vara att du satt kortet i en USB1.1-port. Prova i alla portar och se om det skiljer.
2. Kolla buffertstorleken för kortet om du kör ASIO. Kontrollpanelen -> ljud -> ljudenheter. Ställ upp bufferten ett hack i taget och prova tills det funkar tillfredsställande.

Kör en sväng med Windows update, det kan ju tänkas att du behöver nya drivare, som av nån anledning inte finns med på recovery-partitionen, men som fanns installerade när du fick burken.

laptop rent allmänt brukar bara gilla drivrutiner från tillverkaren av datorn inte från div kort tillverkare men helt klart verkar det vara drivrutiner för grafik kort som strular

Allt fungerade som det skulle efter att jag formaterade om allt igen. Nu återstår det att se om den tål alla windows update också...

Hade nästan samma problem som dig Juha, men jag tog det ett steg till, och blåste in Windows 7, och tamig på tafsen! Det löste problemet.
JAg älskar redan Win 7!

Grundproblemet var (såklart) dåliga/obefintliga/generiska/utdaterade drivisar, men Win7 var smidigt, och gjorde det man sagt ända sedan Win95´s tid: Uppdaterade automagiskt...
Win7 var alltså duktigt på att söka på nätet (för en latmask som mig) och det installerades drivisar i parti och minut!
Rätt grejer oxå.

Enda win7 bommat, var vad för grafikkort jag hade i min gamla surf-å-chattmaskin, som numera tjänstgör som just "Spotifymaskin" placerad jämte stereon.
Asus hade en drivis, men nedladd-hast. som inlandsisen...
Grafiken kom emellertid från Nvidia, som hade en generisk drivis, men den vägrade samarbeta, då den påstod att win7 inte var ett operativsystem! :D
(iaf inte ett den kände igen...)
Meeeen, med lite handpåläggning, dvs leta upp foldern vari den extraherat drivisen inför installation, kunde jag göra en manuell installaton via enhetshanteraren, och peka ut rätt folder, och voilá.

Ibland ska man ha lite flax oxå.

Jag skulle också uppskatta win 7, men jag orkar inte med piratversioner som är instabila etc. Iofs så önskar jag allt numera än min gamla dator då jag upptäckt fotograferingens tjusning och därmed bildbearbetning i RAW i Lightroom. Man kan väl säga att 1GB inte är optimalt med all den övriga tekniken från 2006...

Samtidigt har jag inte pengarna att lägga ned 7-8000:- på en ny maskin heller. Jag får helt enkelt stå ut nåt år till.

Jag skulle också uppskatta win 7, men jag orkar inte med piratversioner som är instabila etc. Iofs så önskar jag allt numera än min gamla dator då jag upptäckt fotograferingens tjusning och därmed bildbearbetning i RAW i Lightroom. Man kan väl säga att 1GB inte är optimalt med all den övriga tekniken från 2006...

Samtidigt har jag inte pengarna att lägga ned 7-8000:- på en ny maskin heller. Jag får helt enkelt stå ut nåt år till.
Fast nu är det ju mellandagsrea, då kanske du kan hitta något billigt och bra som dom rear ut? :)

7-8 tusen? Jag köpte ett uppgraderingskit från komplett.se och smackade i min uråldriga låda.

2.500 bagis gav jag för moderkaka, hjärna och lite minne.
A den rockar, om inte fett, så andas den iaf utan besvär.
Hostar man nån lax till får man i princip en prestandamaskin.
Å det finns ett ännu billigare alternativ för endast 1.500 pix

Kolla här

7-8 tusen? Jag köpte ett uppgraderingskit från komplett.se och smackade i min uråldriga låda.

2.500 bagis gav jag för moderkaka, hjärna och lite minne.
A den rockar, om inte fett, så andas den iaf utan besvär.
Hostar man nån lax till får man i princip en prestandamaskin.
Å det finns ett ännu billigare alternativ för endast 1.500 pix

Kolla här

Juha01 har laptop om jag inte missminner mig :va

Köpte själv ett uppgradeingskit till den stationära, men det passa inte med min låda så fick byta den och då passade inte mitt nätagg och......

10 000kr är jag uppe i nu :D

Juha01 har laptop om jag inte missminner mig :va

Köpte själv ett uppgradeingskit till den stationära, men det passa inte med min låda så fick byta den och då passade inte mitt nätagg och......

10 000kr är jag uppe i nu :D

Åh... my bad att jag bommade att den gode Juha01 hade lapp-topp!

Ja jo, det kommer ju i steg det där... jag har kvar en gammal hederlig plåtlåda från anno dazumal, ser helt osexig ut för tjuvar... men jag älskar dess ingenjörskonst i jmf med dagens könslösa tomatförpackningar,
men visst har även externa enheter inne i datorn fått bytas eftersom...

Denna gången hade jag dock lite flyt, då jag bl.a hade fått en finefinfin sata-disk av en kille här på forumet, och redan hade en del andra pråjlers.
Det enda jag åkte på, men det visste jag ändå, de var ett nätagg för 300 bagis, då mitt gamala bara hade en standard ATX-power på 20 pin.

Mycket vill dock ha mer, och grafikkort som var state of the art för 5 år sedan är idag så hopplösa att de haltar hela operativet pga att de inte pallar senaste Direct-X osv.... :)
Men det är som ett pokerparti... ingen medger vad det EGENTLIGEN kostade... ingen har loosat, och alla "vann lite" ;)

Dvs datorköp, bilköp, och pokerkvällar, liksom "bara EN öl" med grabbarna, samt "den var aldrig inne" är alla livslögner vi älskar att leva med... ;)

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...