Problem med Explorer.exe...

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Ibland när jag använder just explorer.exe så "hänger" sig den processen och tar drygt 50% av prosessorkraften. Sjuk irreterande när det gör att fönster, mappar och diverse är segare att öppna. Jag har alla uppdateringar inklusive SP2.
Vad beror det på och framför allt, hur får jag bort problemet.
Om det har nån betydelse så har jag en P4 3.4 med en massa RAM.

Victor skrev:
Ibland när jag använder just explorer.exe så "hänger" sig den processen och tar drygt 50% av prosessorkraften. Sjuk irreterande när det gör att fönster, mappar och diverse är segare att öppna. Jag har alla uppdateringar inklusive SP2.
Har du installerat SP2 när det kom ut eller har du installerat SP2 när du har nyformaterat.

Det går rykten att Windows kan gå sämre än vad det gör om man installerar SP2 på ett "gamalt" windows.

Men felet kan bero på vad som helst, så det är inte säkert det beror på SP2

R1 Uffe skrev:
Har du installerat SP2 när det kom ut eller har du installerat SP2 när du har nyformaterat.

Det går rykten att Windows kan gå sämre än vad det gör om man installerar SP2 på ett "gamalt" windows.

Men felet kan bero på vad som helst, så det är inte säkert det beror på SP2

Nä, jag tror inte att det är relaterat till SP2. Det här fenomenet har kommit ganska långt efter jag installerade det. Jag orkar bara inte ominstallera Windows så det har jag inte testat.

.AVI buggen? Händer det i samband med att du kikar på .AVi filmer?

Är det en separat explorer.exe-process eller den enda som Desktopen går under? Vad händer om du dödar processen så att Explorer startar om, försvinner problemet temporärt? Är du ansluten till ett nätverk?

Sök lite på Google efter "windows xp" +performance +tips
T.ex: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1494

andersbrink skrev:
.AVI buggen? Händer det i samband med att du kikar på .AVi filmer?

Är det en separat explorer.exe-process eller den enda som Desktopen går under? Vad händer om du dödar processen så att Explorer startar om, försvinner problemet temporärt? Är du ansluten till ett nätverk?

Sök lite på Google efter "windows xp" +performance +tips
T.ex: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1494

Det har inget samband med .avi-filer.
Eftersom den är den enda explorerprocessen så "dödar" den startmenyer, mappar osv. När man startar den så funkar den normalt tills den "hänger" sig igen. Fast explorer startar inte av sig självt om det var det du menade, jag får ta kör - C:\WINDOWS\explorer.exe för att den ska starta upp. Och jag är inte ansluten till nått nätverk om man nu inte räknar modemet.

Tack för länken men jag fann inte nånting om just det. Kanhända att jag letade lite dåligt iofs.

Har du kollat virus? Visst, det låter som en okunnig kommentar och bla bla.. men jag har själv blivit med virus trots brandvägg osv. Kolla en onlinevirus-sök för att vara på den säkra sidan.

När jag hade kört XP i 3 år utan att formatera om så var det lagom mysigt. Stängde ner nästan alla program och ändå låg prollen på 50%, formaterade om och nu går bettan finfint.

Victor skrev:

Den permanenta lösningen är att installera Linux på burken :D

-Hur mycket utrymme har du kvar på enheten med Windows, mindre än 50% ?
-Har du indexering på?
-"Gammalt" system (mer än 18 mån sedan första installation)?

Bara några vilda chansningar, det kan som sagt bero på i princip vad som helst. Det är ju Windows...

Jåke skrev:
-Hur mycket utrymme har du kvar på enheten med Windows, mindre än 50% ?
-Har du indexering på?
-"Gammalt" system (mer än 18 mån sedan första installation)?

Bara några vilda chansningar, det kan som sagt bero på i princip vad som helst. Det är ju Windows...

Nej, det är typ 224gig kvar på den HDn. Det finns inget annat än ett fåtal nyttoprogram där. All porr ligger på en annan disk. Och ja, indexering är påslaget.
Jag installerade XP för någon månad sedan efter att ha krånglat med SP2. Fast det här problemet har kommit sista veckan.

Josafan, jag kollade igenom burken på: http://housecall.trendmicro.com/ men den hittade inget virus. Adaware eller spybot hittar inget märkligt heller.

andersbrink, menar du om det var nått strul med codecs? Det tror jag inte men jag ska kolla lite mera på det.

Om nån inte har en bra lösning ska jag ge mig på att ringa telefonsupporten.

Och linus vill jag lika gärna använda som kondom, dvs inte alls. Jag begriper mig inte på det helt enkelt.

När jag hade det problemet bytte jag explorer mot litestep, en ersättnings-shell. Funkar 100'000'000 gånger bättre och så blir det snyggare med :tummenupp

jag har exakt samma problem. har iofs inte råkat ut för det på någon vecka nu. Ska fixa firefox eller liknande iallafall. Ska bara hitta lite energi först.

För mig händer oftast när jag flyttar på stora mängder data.

Sluta whine'a om era lyxproblem. Tänk på barnen i Afrika. Dom äger inte ens en dator.

Hur har det gått för dig Viktor?

Har själv samma problem, men för mig tar explorer .exe 100 % av CPU'n. Har kollat virus och spyware. Har XP med SP2 och en AMD 2600 processor.

/Christian

Jag skämms eftersom andersbrink såklart hade rätt.
När en skadad eller konstig .avi ligger i någon undermapp så fuckade den hela systemet. Och det rä pga att explorer försöker läsa info om bildpunkter, längd osv. Kan du leva utan den info så löser du det såhär. Jag snodde svaret från ett annat forum.

Lös på detta sätt:

"1. Öppna regedit
2. Öppna HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\she llex\PropertyHandler
3. Radera "Default" värdet vilket borde vara "{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}"

"

Victor skrev:
Jag skämms eftersom andersbrink såklart hade rätt.
När en skadad eller konstig .avi ligger i någon undermapp så fuckade den hela systemet. Och det rä pga att explorer försöker läsa info om bildpunkter, längd osv. Kan du leva utan den info så löser du det såhär. Jag snodde svaret från ett annat forum.

Lös på detta sätt:

"1. Öppna regedit
3. Radera "Default" värdet vilket borde vara "{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}"

"

Tack för det, det löste mitt problem också! :tummenupp

Victor skrev:
Lös på detta sätt:

"1. Öppna regedit

"

Har också testat och hoppas verkligen att det funkar. :)

Fast mitt problem var att explorer.exe och avengine.exe turades om att ta 100%. men förhppningsvis är det samma problem och har försvunnit nu.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back