Problem med en tändhatt

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Har ett problem med hojen. FZR 600-92. Den bluddrar när man ger full gas och kommer över 8 000. Inte alltid men oftast.

Har plockat ner spolar och mätt upp allt. Spolarna visar 2.5 ohm mellan polerna (båda lika). 1ans 3ans och 4ans tändhatt ligger på 11,3 ohm medans 2ans hatt ligger på 29,4. Kan detta vara problemet??? Den går hur bra som helst när man kör "normalt" under 8 k.

Måste snart få bukt på detta problem.....

Japp, det verkar som att ena spolen är körd.
Om jag nu inte är yr av trötthet och läser fel så ska det vara 1,8 - 2,2 Ohm på primärsidan.
Sekundärsidan mellan tändhattarna så ska det vara 9,6-14,4 kOhm.
//Tobbe

Du ska mäta mellan tändhattarna för att få fram sekundärlindningsvärdet.
Dvs ena pinnen i hatt 1 och andra i hatt 3.
//Tobbe

Har haft spolarna hos den lokala mc mekaren idag för uppmätning och dom ska enligt honom va ok. Men han dömde dock ut tre tänd hattar. Köpte fyra nya, klippte tändkablarna och gängade in. Funkar ju för faan inte ändå. Jävla skrot hoj. Nu har jag bytt
# Stift
# Tändhattar
# Bensin filter och slangar

Och jag har mätt upp pickupen eller vad det heter (givaren på svänghjulet). Värdet på den va 101,1 ohm och enligt service manualen så är det ok. Men enligt en mekaniker på oves i Olofström så ska den ligga på 139-245 ohm.

Jag har även rivit fuggarna totalt och gjort rent alla filter och munstycken (där fanns inget skit någon stans). Jag har rivit vacum sidan på fuggarna och kollat alla vacum membran (drog och slet i dom framför en stark lampa för att leta små hål) och allt är ok. Även haft benisinkranen nere och rengjort tanken. Hittar faan inget fel någonstans. Nu återstår det ju bara cdi-boxen som kostar ca 4500 pix.

Är det nån som kan komma på mera saker jag kan kolla upp.

#78# skrev:
Har haft spolarna hos den lokala mc mekaren idag för uppmätning och dom ska enligt honom va ok. Men han dömde dock ut tre tänd hattar. Köpte fyra nya, klippte tändkablarna och gängade in. Funkar ju för faan inte ändå. Jävla skrot hoj. Nu har jag bytt
# Stift
# Tändhattar
# Bensin filter och slangar

Och jag har mätt upp pickupen eller vad det heter (givaren på svänghjulet). Värdet på den va 101,1 ohm och enligt service manualen så är det ok. Men enligt en mekaniker på oves i Olofström så ska den ligga på 139-245 ohm.

Jag har även rivit fuggarna totalt och gjort rent alla filter och munstycken (där fanns inget skit någon stans). Jag har rivit vacum sidan på fuggarna och kollat alla vacum membran (drog och slet i dom framför en stark lampa för att leta små hål) och allt är ok. Även haft benisinkranen nere och rengjort tanken. Hittar faan inget fel någonstans. Nu återstår det ju bara cdi-boxen som kostar ca 4500 pix.

Är det nån som kan komma på mera saker jag kan kolla upp.

Vad har du för bok, för det verkar skilja i värdena :va
Pick up coil resistance ..............135 to 165Ohms at 20 degrees celsius.
//Tobbe

Har du kollat tändspolarna samt "vad fan det nu heter som gör om växelström till likström" (nånting-brygga)

/Freppa

Man ska ju inte säga för mycket nu men jag tror problemet är löst nu. Köpte ett nytt batteri. Jag märkte härom kvällen att framlyset blinkar när jag bromsar och att man drar ut batteriet nästan direkt om man kör på starten. Det blev en betydlig skillnad att köra den efter batteribytet. Den "drar" bättre på höga varv nu. Mc mekaren sa idag att hada han vetqat att batteriet va dåligt så skulle han rekomenderat att byta det först av allt. Inte alls ovanligt fel detta bludder om batteriet är kasst.

#78# skrev:
Man ska ju inte säga för mycket nu men jag tror problemet är löst nu. Köpte ett nytt batteri. Jag märkte härom kvällen att framlyset blinkar när jag bromsar och att man drar ut batteriet nästan direkt om man kör på starten. Det blev en betydlig skillnad att köra den efter batteribytet. Den "drar" bättre på höga varv nu. Mc mekaren sa idag att hada han vetqat att batteriet va dåligt så skulle han rekomenderat att byta det först av allt. Inte alls ovanligt fel detta bludder om batteriet är kasst.

Dåligt batteri kan visst skapa de mest märkliga fel :confused:
Är det det nya "joker-tipset" på sporthoj? "Är ditt batteri ok" :tummenupp

#78# skrev:
Ja ett batteri kan ju i sig själv ha stor variation på feluppträdande.
Lägg sedan därtill lite elektronik som ska försöka jobba i minoritet mot strömslukare som tändspolar och lyse.
Hoppas nu det var detta som var lösningen för dig.
Men som jag sa innan så vore det roligt att veta vad du har för mekbok till din, jag har en Haynes och det verkar ju skilja en del mot vad du uppgett i tråden.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Men som jag sa innan så vore det roligt att veta vad du har för mekbok till din, jag har en Haynes och det verkar ju skilja en del mot vad du uppgett i tråden.
//Tobbe
Det jag har att tillgå är en owner´s manual som jag laddade ner.
Det står att den är till fzr600 och fzr600kc. Där finns allt i den, hur man gå till väga med demontering och felsökning sprängskisser mm. Antar att det är typ som din

#78# skrev:
Det jag har att tillgå är en owner´s manual som jag laddade ner.
Det står att den är till fzr600 och fzr600kc. Där finns allt i den, hur man gå till väga med demontering och felsökning sprängskisser mm. Antar att det är typ som din
Lite lurigt att det skiljer på uppgifterna bara :va Haynes var det enda som jag hittade som behandlade min hoj. Vilken man kan lita på har jag inte en aning om dock :gnissla
//Tobbe

Vill bara göra ett inlägg,det finns ohmmätare after market o de finns original Suzuki,yamaha, honda mm.gick mc mekanikerutbildning och vi satte oss ner o jämförde de olika ohmmätarna,vi fick fram olika värde för olika mätare,vilket innebör att en ohm är inte alltid en ohm.En suzuki t.e.x om man nu ska få fram rätt värde ska mätas med en mätare från suzuki! sjukt men så e det. :kocko

skitte skrev:
Vill bara göra ett inlägg,det finns ohmmätare after market o de finns original Suzuki,yamaha, honda mm.gick mc mekanikerutbildning och vi satte oss ner o jämförde de olika ohmmätarna,vi fick fram olika värde för olika mätare,vilket innebör att en ohm är inte alltid en ohm.En suzuki t.e.x om man nu ska få fram rätt värde ska mätas med en mätare från suzuki! sjukt men så e det. :kocko
Det var det mest korkade jag hört, otroligt vad dom hittar på för att suga stålar i alla led :mad:
Jag trodde det var likadant i mekanikervärlden som i elektrikervärlden.
Där är en Ohm en Ohm för mäter man med ett okalibrerat instrument så är man ute i storskogen och cyklar.
Detta innebär ju i praktiken att det som står i Haynesmanualen FÖRMODLIGEN är ett riktigt värde, medans det han fick av mekanikern i olofström är ett fantasivärde som Yamaha har hittat på åt sina verkstäder. Lite som rövarspråk då ju :hihi
Man upphör alldrig att förvånas!
//Tobbe

skitte skrev:

Om man mäter med en suzuki-ohm-meter på ett vanligt motstånd
på 10ohm (+-1%) vad säger han då?
(För om man mäter med t.ex. en fluke multimeter så är en ohm alltid en ohm!)

Ska vi kalla dessa värden för suzuki-ohm i fortsättningen,
då dessa förmodligen inte har något med SI-enheten ohm att göra....

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda