Problem med en CTEK, någon?

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Mors!

Vintern 2005 köpte jag nytt batteri till min knarr. I samma veva köpte jag en Ctek Zafir 90 för att ha som underhållsladdare på vintern.

Förra vintern kom jag på nämnda laddare med att busa med mig. Laddningslampan lös konstant och det bubblade ovanligt mycket ur batteriet. Laddaren var dessutom j#vligt varm! Jag kopplade vid båda tillfällena ur och tillbaks laddaren, varvid den verkade fungera igen.

Tänkte egentligen inte mer på det - hojen startade ju fint förra våren. I november i fjol tog tyvärr säsongen sådär slut igen och laddaren åkte på. Den har stått där och blinkat lite hemtrevligt och sett ut att ha skött sig bra. Runt nyår drog jag runt startmotorn några varv med dödarknappen intryckt, för att flytta runt lite olja i maskineriet, vilket gick helt OK.

Förra helgen tänkte jag få mig en premiär-2009-tur.:yoparty
Jag blev ju dock rätt snopen när batteriet var i princip tomt. Djonka-djonka-djoo... var allt. Vaffan?! Kopplade på min gamla Fultema 150A-starthjälp vilket gjorde susen och jag fick min eftertraktade MC-tur.

Såhär några dagar senare är där fortfarande bra drag i batteriet (som sedan helgen inte haft någon laddare påkopplad), så det går bort ur misstankarna.

Nu har jag precis skrivit till Ctek och förklarat problemet. Vi får se vad de svarar.
Min fråga nu är ifall någon annan här har råkat ut för liknande problem med Ctek-laddare och hur det löstes iså fall?

Ja, jag har varit ute för ngt liknande, (eftersom du nu bad om exempel).

Använde en sladdvinda med 4 jack. Kopplade direkt i vägguttaget istället, inga problem. Har inte haft problem med andra förlängningskablar men med den vindan går det bara inte, slutar helt enkelt inte att ladda. Be mig inte förklara varför..

(C-tek multi XS 3600, som fungerat klockrent för övrigt).

Har råkat ut för liknande med batteri med på tok för låg vätskenivå. Tillslut är det tomt..
:va
Var en XS3600, men det skedde endast på ett batteri och efter påfyllning var det ok.

Använde en sladdvinda med 4 jack. Kopplade direkt i vägguttaget istället, inga problem. Har inte haft problem med andra förlängningskablar men med den vindan går det bara inte, slutar helt enkelt inte att ladda. Be mig inte förklara varför..

inte riktigt säker just med en laddare,MEN i andra fall om man använder kabelvinda och vinkelkap lr likn. så måste man rulla ut hela rullen annars blir den som en tänd/ljusspole o kan brinna upp. het som f-n.
googla and y`ll get an answer

inte riktigt säker just med en laddare,MEN i andra fall om man använder kabelvinda och vinkelkap lr likn. så måste man rulla ut hela rullen annars blir den som en tänd/ljusspole o kan brinna upp. het som f-n.

kan det stämma ? tror inte de skulle få sälja kabelvindor om de e så, skulle troligtvis finnas en strömbegränsning osv. på dom i annat fall.

har en likadan och kör med kabelvinda, verkar fungera, nog utdragen en bit iofs, borde kanske fråga CTEK om det...

Last edited:
Hade ungefär samma problem med min xs7000, ringde kundtjänst på c-tek dom sa att jag skulle lämna in den där den var köpt, fick en helt ny utan några kostnader , snabbt och smidigt bemött av c-tek:tummenupp

kan det stämma ? tror inte de skulle få sälja kabelvindor om de e så, skulle troligtvis finnas en strömbegränsning osv. på dom i annat

Stod belastningsgräns på min numera stulna med inrullad eller utrullad sladd,5m rulle och har för mig 800w ej utrullad 2400 utdragen.

En c-tec förbrukar dock inte så det kan bli brand men kanske störningar?

Henrik

Stod belastningsgräns på min numera stulna med inrullad eller utrullad sladd,5m rulle och har för mig 800w ej utrullad 2400 utdragen.

En c-tec förbrukar dock inte så det kan bli brand men kanske störningar?

Henrik

exakt d jag menar, som jag skrev så vet jag inte hur d påverkar en mcladdare,
men googlade lite o fann följande:

citat Om elkabeln förvaras på en sladdvinda skall kabeln rullas
ut helt före inkoppling. En kabel på en sladdvinda fungerar
som en elektrisk spole, vilket innebär värmeutveckling
och effektförlust (spänningsfall) i kabelrullen. Kabeln
blir väldigt varm vid hög strömförbrukning.

citat:
Vissa av dessa "sladdvindor" har en förmåga att bli väldigt varma om man inte drar ut hela kabeln ur dom när man kör med hög belastning, tror att det tom står på vissa av dom att man ska dra ut kabeln.

citat:
knota skrev:
Vissa av dessa "sladdvindor" har en förmåga att bli väldigt varma om man inte drar ut hela kabeln ur dom när man kör med hög belastning, tror att det tom står på vissa av dom att man ska dra ut kabeln.

Senast ändrad av knota | 16 november 2008 | 23:41

..all kabel som är ihoprullad blir en spole ! Kabel på vinda ska ALLTID var utrullad till max !

Ex . en kabelvinda med 1.5m2 25m RDOE klarar 3800watt utrullad och bara ca 900watt ihoprullad ! Bra att du tog upp detta , helt klart en viktig faktor

Det verkar ju som att de där ctek.arna bara går och går .... för alla andra. :gnissla

Jag har väl fått tag i ett måndagsex. Nåja, jag får väl skaffa mig en ny i värsta fall.

--
Induktansen i en vanlig sladdvinda är tämligen ointressant vad gäller effektuttag. Det är ju inte en enkelledare som är snurrad där, utan båda ledarna (fas+nolla). Magnetfältet tar då ut varandra och induktansen blir inte så stor.

När man talar om att dra ut sladdvindan vid användning är det pga kylningen. Alla kablar blir varma pga effektförluster då man drar ström genom dem. En hoprullad och dessutom inkaplsad kabel får mycket dålig kylning pga försämrad möjlighet till konvektion. Det utvecklas värme över hela kabelns längd och är den hopsnurrad i många lager kan det blir ordentligt varmt längst in. För hög effekt ger därför ökad risk för överhettning med eventuell kortslutning som följd.
Därav olika maximalt effektuttag: upprullad (dålig kylning=lägre maxeffekt) vs. utdragen (bra kylning=högre maxeffekt).
:elektroingenjör :mattias

(En ctek laddare på MC-batteriläget förbrukar 6W vid maximal laddning. Antag 10ohm resistans i förlängningskabeln:
I = P/U = 6W / 230V = 26mA
Pkabel = R*I^2 = 10 * 0,026 * 0,026 = 0,00676W = 6,76mW värmeeffekt
...så någon nämnvärd värmeutveckling där kan vi ju inte snacka om.

Antag att man kopplar slipmaskinen på 800W till samma förlängningskabel:
I = 800 / 230 = 3,48A (ja, man ska egentligen räkna med cos"fi" också, men nu snackar vi överslagsräkning...)
Pkabel = 10 * 3,48 * 3,48 = 121W värmeeffekt
...kan, om det får stå på en stund, bli jävligt varmt!)

Därav olika maximalt effektuttag: upprullad (dålig kylning=lägre maxeffekt) vs. utdragen (bra kylning=högre maxeffekt).
:elektroingenjör :mattias

(En ctek laddare på MC-batteriläget förbrukar 6W vid maximal laddning. Antag 10ohm resistans i förlängningskabeln:
I = P/U = 6W / 230V = 26mA
Pkabel = R*I^2 = 10 * 0,026 * 0,026 = 0,00676W = 6,76mW värmeeffekt
...så någon nämnvärd värmeutveckling där kan vi ju inte snacka om.

Antag att man kopplar slipmaskinen på 800W till samma förlängningskabel:
I = 800 / 230 = 3,48A (ja, man ska egentligen räkna med cos"fi" också, men nu snackar vi överslagsräkning...)
Pkabel = 10 * 3,48 * 3,48 = 121W värmeeffekt
...kan, om det får stå på en stund, bli jävligt varmt!)
Grymt bra exempel! :Bugar Lägg sen till en varm bandag, med vindan ståendes mitt i solan, och vindstilla, så får du några W till värme i sladdvindan.

Jag upplever också med min C-TEK att lampan för full laddning inte riktigt fungerar som den ska. Har även med min laddare blivit så att batteriet börjat koka medan lampan fortfarande lyste för att batteriet inte var tillräckligt laddat.

Helt utrullad, det där vet jag. Testade verkligen ett par ggr innan den hamnade i elåtervinningen, (miljömedveten). Bra att det kom upp dock!

C-TEK laddarna laddar batterier med intervaller (som alla redan vet) och kräver ett "svar" från batteriet när den ska byta cykel. För att bekräfta att ett batteri är fulladdat kräver den en konstant spänning över en viss tid.
Det finns vissa faktorer som kan spela laddare med sådan funktion ett spratt och då är det oftast kyla. Verkningsgraden på ett litet batteri sjunker ganska dramatiskt i kyla och kan vara en bidragande effekt till dina problem.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2