Problem med elsystem.

noonesname

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Honda xl 400R -83, Suzuki savage 650 -94
tjena, jag behöver verkligen snabbt hjälp här, jag ska köra upp om 2 veckor och min hojs elsystem krånglar.

det är så att jag under vinter har fixat upp och halvt renoverat motorcykeln.

Nyss så köpte jag ett nytt batteri. Jag installerade den och allt fungerade fint.
Jag tog bort batteriet tillfälligt för att jag skulle fixa lite annat och ville inte ha batteriet i så länge. Detta var i torsdags.
Idag så installerade jag på nytt batteriet men då fick jag problem. Elsystemet är helknass, vissa blinkers fungerar inte, vissa blinkar inte utan bara lyser. När jag blinkar vänster så lyser helljuslampan osv osv.

Fattar inte vart felet ligger, allt fungerade perfekt för några dagar sen och jag har inte rört nåt angående elsystemet sen dess.

Kan nån hjälpa mig? :confused:

Det där andra du skulle fixa medan batteriet var ur, vad var det för saker?

Det där andra du skulle fixa medan batteriet var ur, vad var det för saker?

det var kåpor som jag prövade om de passade, jag putsade rent lite på vissa ställen och sånt. Men jag rörde aldrig något elektriskt, fast jag vill ha batteriet urkopplat tills jag var redo att säta ihopp allt.

det var kåpor som jag prövade om de passade, jag putsade rent lite på vissa ställen och sånt. Men jag rörde aldrig något elektriskt, fast jag vill ha batteriet urkopplat tills jag var redo att säta ihopp allt.

Ok.
Du kan inte ha monterat batteriet polvänt?
Annars skulle jag gissa på ngt jordfel, då kan man få de mest besynnerliga fel. Du kan ju kolla att alla kabelanslutningar från minuspolen är korrekt anslutna

Du har laddat upp batteriet så att man kan utesluta att det bara är för låg spänning?

Last edited:
Ok.
Du kan inte ha monterat batteriet polvänt?
Annars skulle jag gissa på ngt jordfel, då kan man få de mest besynnerliga fel. Du kan ju kolla att alla kabelanslutningar från minuspolen är korrekt anslutna

Du har laddat upp batteriet så att man kan utesluta att det bara är för låg spänning?

Allt är korrekt installerat, jag har 1 pluskabel 1 minuskabel och 1 jordkabel, alltså minuskabeln är inte jordad utan det finns en separat jordningskabel. men du menar att det alltså kan vara så att den inte är ordentligt jordad?

och, Ja, batteriet är helt nytt och helt uppladdat.

Tack för hjälpen hittills!

Allt är korrekt installerat, jag har 1 pluskabel 1 minuskabel och 1 jordkabel, alltså minuskabeln är inte jordad utan det finns en separat jordningskabel. men du menar att det alltså kan vara så att den inte är ordentligt jordad?

och, Ja, batteriet är helt nytt och helt uppladdat.

Tack för hjälpen hittills!

Det jag menade med jordfel är att de flesta, i synnerhet äldre, hojar har minuspolen kopplad till ramen och motorns gods. Härigenom kan elsystemet göras enklare, blinkers, tuta, startmotor, lampor mm behöver då bara ha plusmatning via säkring, tändlås och sin strömbrytare. Återledaren till jord/minuspol sker sedan lokalt till ramen. Men om ngn sådan jordpunkt med flera anslutna förbrukare inte längre har kontakt med jord (dvs batteriets minuspol) så kan det bli helt saiko fel. Strömmen går då tillbaks till jord genom andra förbrukare kopplade till samma jorpunkt. Samma fenomen som när en släpvagnskontakt till bilen är oxiderad: När man blinkar tänds bromsljusen osv.
/J

Det jag menade med jordfel är att de flesta, i synnerhet äldre, hojar har minuspolen kopplad till ramen och motorns gods. Härigenom kan elsystemet göras enklare, blinkers, tuta, startmotor, lampor mm behöver då bara ha plusmatning via säkring, tändlås och sin strömbrytare. Återledaren till jord/minuspol sker sedan lokalt till ramen. Men om ngn sådan jordpunkt med flera anslutna förbrukare inte längre har kontakt med jord (dvs batteriets minuspol) så kan det bli helt saiko fel. Strömmen går då tillbaks till jord genom andra förbrukare kopplade till samma jorpunkt. Samma fenomen som när en släpvagnskontakt till bilen är oxiderad: När man blinkar tänds bromsljusen osv.
/J

hmm, okej, men vad föreslår du jag ska göra då, vad ska jag kontrollera?

Och föresten måste tillägga: det är som du säger att den är jordad direkt i ramen.

Last edited:
hmm, okej, men vad föreslår du jag ska göra då, vad ska jag kontrollera?

Kolla upp återledaren (minussladden) från några av de förbrukare som spökar så kan du vara felet på spåren (om det är ett jordfel). Tänk också igenom vad du gjort sedan hojen sist funkade. Har man tex lossat styret så kan det på vissa hojar vara så att styret måste vara jordat, dvs ha metallisk kontakt i överfallen för att reglagen ska funka osv. En del blinkers har tex bara en sladd, jorden går sedan genom skruvfästet till ramen. Dvs man kan alltså ha brutit en kontakt till jord utan att man för den skull tycker att man "mekat med elsystemet". I tex skruvförband som leder till jord måste kontaktytorna vara rensmärglade och gärna sprayade med 556, WD40 eller liknande innan de sätts ihop. Har man tex lossat ett sådant förband och sedan satt ihop det med lite oxid eller lack emellan ytorna så blir det jordfel. Fast man inte lossat en enda sladd.

ah, fast alla förbrukare har 2 sladdar. Och tittar m an på elschemat så kan man ju se var jordpunkterna ligger (det är ju ett sådant märke med 3 streck).

Och totalt så ska det finnas 4 jordpunkter enligt schemat.

ah, fast alla förbrukare har 2 sladdar. Och tittar m an på elschemat så kan man ju se var jordpunkterna ligger (det är ju ett sådant märke med 3 streck).

Och totalt så ska det finnas 4 jordpunkter enligt schemat.

Precis. Lokalisera dessa jordpunkter i verkligheten och kolla att det är kontakt. Om du redan på schemat ser att de krånglande förbrukarna hör till samma jordpunkt så kan du vara lösningen på spåren. Annars kanske du kan finna ngt annat i schemat som är gemensamt för de krånglande förbrukarna

Ska göras idag på eftermiddagen, jag återkommer senare för att säga hur det gick.

jag vill inte vara till alltför mycket besvär men om du vill så kan jag lägga upp en bild på elschemat sen..

Ska göras idag på eftermiddagen, jag återkommer senare för att säga hur det gick.

jag vill inte vara till alltför mycket besvär men om du vill så kan jag lägga upp en bild på elschemat sen..

Gör så, lägg upp elschemat samt lista vilka felyttringar du har. Då blir det lite lättare. Förhoppningsvis sporrar det dessutom andra här att svara, som säkert kan mer än jag.

Natti!

/J

elschemat:

Felen är tex.
att när jag blinkar till vänster så lyser den blåa heljuselampan på instrument bräddan.

När jag blinkar så blinkar inte ljusen de bara lyser, eller blinkar till 1 gång

När jag blinkar så lyser inte alla blinkers. det som lyser är vänster bak och höger fram.

Det övriga fungerar bra, alltså bromsljus, tuta, osv.

Last edited:
elschemat:

Felen är tex.
att när jag blinkar till vänster så lyser den blåa heljuselampan på instrument bräddan.

När jag blinkar så blinkar inte ljusen de bara lyser, eller blinkar till 1 gång

När jag blinkar så lyser inte alla blinkers, det varierar, ibland lyser inget alls. Men för det mesta så lyser vänster bak och höger fram.

Det övriga fungerar bra, alltså bromsljus, tuta, osv.

som sagt.. kolla all jord..
du kan prova öppna reglagen på styret o dra i lite
5-56 rostlösare el likn.. kolla alla kablar o skarvar runt mätare samt reglage och mera 5-56.

som sagt.. kolla all jord..
du kan prova öppna reglagen på styret o dra i lite
5-56 rostlösare el likn.. kolla alla kablar o skarvar runt mätare samt reglage och mera 5-56.
Kolla gärna att styre (=gaffel) och ram har samma potential.
Ström i styrlagren är inte bra eller spec välfungerande. Det måsta alltså finnas en BRA kontakt ram--gaffel!
"Skumma fel" som dina tyder väldigt mycket på jordfel nånstans...:)
De är å andra sidan rätt lätta att hitta, en kabel i ramen (för du har väl jordat minus på batteriet?) och sen kan man jorda de punkter man misstänker är felaktiga.

Kolla gärna att styre (=gaffel) och ram har samma potential.
Ström i styrlagren är inte bra eller spec välfungerande. Det måsta alltså finnas en BRA kontakt ram--gaffel!
"Skumma fel" som dina tyder väldigt mycket på jordfel nånstans...:)
De är å andra sidan rätt lätta att hitta, en kabel i ramen (för du har väl jordat minus på batteriet?) och sen kan man jorda de punkter man misstänker är felaktiga.

minus är jordat ja. Men hur menar du med att jorda misstänkta punkter? Hur ska jag göra då.

Jag har hittat felet! :2cool

Det var vänstra bakblinkersen som glappade i kontakterna där, och detta gjorde så att hela elsystem blev cp!

Tack för hjälpen iallafall!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...