Problem med elstarten ktm 525!

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Hejsan! :va

Jag håller på att ställa mina ventiler på min 525, -05. Har hållit på lite med startmotorn för att leta fram dödläge. Men helt plötsligt nu när jag skulle dra runt igen så klickar det bara om reläet. Tuta och blinkers lyser jättestarkt.

En annan sak... Varför blir aldrig alla ventiler lösa samtidigt? :| Har dragit runt hur mkt som helst utan att hitta rätt läge, dom främre är lösa ibland, men aldrig samtidigt som de bakre. Vad gör jag för fel?

Jag är extremt tacksam för eran hjälp i denna svåra stund!

Last edited:
Jag tror att glappet på dom främre ventilerna är för litet så det inte går att uppleva att dom är lösa.

Men frågar kvarstår... hur hitta rätt läge för justeringen?

När insugsventilerna har jobbat och kolven är påväg upp hittar du TDC (Top Dead Center). Varför hålla på att tramsa med starten? Du kan väl dra runt motorn för hand någonstans bakom motorkåpan eller som tidigare nämnts, jucka lite på bakhjulet.

Ett spel på 0,05 känns med fingrarna.

http://www.stahlmotor.se/funkar.html

Som du ser där så ska dom inte öppnas och stängas samtidigt.
Att tutan lyser starkt ska du nog undersöka :)
Kan ändå vara svagt batteri. Prova att ladda.

Sen borde du nog inte använda startmotorn för att dra runt grejerna. Plocka ur stiftet(en), lägg i 2:ans vxl, lyft bakhjulet från marken å rulla/ryck det framåt, så kommer grejerna röra på sig i lagom fart.

http://www.stahlmotor.se/funkar.html

Som du ser där så ska dom inte öppnas och stängas samtidigt.
Att tutan lyser starkt ska du nog undersöka :)
Kan ändå vara svagt batteri. Prova att ladda.

Sen borde du nog inte använda startmotorn för att dra runt grejerna. Plocka ur stiftet(en), lägg i 2:ans vxl, lyft bakhjulet från marken å rulla/ryck det framåt, så kommer grejerna röra på sig i lagom fart.

Det hjälper inte att ladda... Nån aning om vad det kan vara då? Det bara tickar om reläet! :confused:

Det hjälper inte att ladda... Nån aning om vad det kan vara då? Det bara tickar om reläet! :confused:

kan inget om el eller startmotorn dock så vet jag att KTM hade problem med startmotorn på 525-05 modellerna. Har en vän, hans startmotor gav upp efter 3 timmar. kanske skruva bort startmotorn, är det hel etc!

Ett tips kanske!?

kan inget om el eller startmotorn dock så vet jag att KTM hade problem med startmotorn på 525-05 modellerna. Har en vän, hans startmotor gav upp efter 3 timmar. kanske skruva bort startmotorn, är det hel etc!

Ett tips kanske!?

Ok, låter ju inte så kul. Jag ska testa att koppla batteriet direkt till startmotorn och se ifall det lirar, eller kanske kortsluta reläet eller nåt.
Fler tips välkomnas!!!

Ps. Problemet med ventilerna och att hitta ÖD är löst.

Knacka på startrelät (det som klickar) när du försöker starta den. Startar den då, byt relät

Hejsan! :va

Jag håller på att ställa mina ventiler på min 525, -05. Har hållit på lite med startmotorn för att leta fram dödläge. Men helt plötsligt nu när jag skulle dra runt igen så klickar det bara om reläet. Tuta och blinkers lyser jättestarkt.

En annan sak... Varför blir aldrig alla ventiler lösa samtidigt? :| Har dragit runt hur mkt som helst utan att hitta rätt läge, dom främre är lösa ibland, men aldrig samtidigt som de bakre. Vad gör jag för fel?

Jag är extremt tacksam för eran hjälp i denna svåra stund!
Hallå Nillow! inte för att jag hållit på med ktm men prinsipen är den samma på dom flesta hojar. det borde finnas en lucka på någon sida av motorn där vevaxeln syns tändningens inpulser styrs oftast från vevaxel och där sitter det en gradskiva som visar 0 = toppläge ännu enklare om man är osäker är att skruva ur stiftet och sätt i en skruvmejsel eller dyligt och ställer den i toppläge. skulle inte någon av ventilerna var lösa i detta läge då har du nog kört lite för länge utan att ställt ventilerna.
MVH// barrkis

Har du verkligen ställt ventilerna i "rätt" ÖD. Om inte så kan ventilspelet bli för stort och då orkar inte startmotorn dra runt.

Hallå Nillow! inte för att jag hållit på med ktm men prinsipen är den samma på dom flesta hojar. det borde finnas en lucka på någon sida av motorn där vevaxeln syns tändningens inpulser styrs oftast från vevaxel och där sitter det en gradskiva som visar 0 = toppläge ännu enklare om man är osäker är att skruva ur stiftet och sätt i en skruvmejsel eller dyligt och ställer den i toppläge. skulle inte någon av ventilerna var lösa i detta läge då har du nog kört lite för länge utan att ställt ventilerna.
MVH// barrkis

Tjenare! Fick hjälp med ventilerna, och dom är ställda.
Bara elstarten kvar... har kopplat den direkt till batteriet, utan resultat, det bara blixtrade lite typ.
Vad kan vara fel?

Har du verkligen ställt ventilerna i "rätt" ÖD. Om inte så kan ventilspelet bli för stort och då orkar inte startmotorn dra runt.

Jag orkar ju kicka igång den... Fast jag kanske är mkt starkare än el-starten.
Hur som helst så hända detta innan jag ens pillat på ventilerna.
Några fler ideér? :)

Last edited:
Om jordningen och batteriet är bra så är startmotorn paj.

Om man tar bort dom 2 tjocka kablarna som sitter på reläet och sätter ihop dom. Ska startmotorn gå igång då om den är hel?

Tjenare! Fick hjälp med ventilerna, och dom är ställda.
Bara elstarten kvar... har kopplat den direkt till batteriet, utan resultat, det bara blixtrade lite typ.
Vad kan vara fel?

Jag orkar ju kicka igång den... Fast jag kanske är mkt starkare än el-starten.
Hur som helst så hända detta innan jag ens pillat på ventilerna.
Några fler ideér? :)
Hallå igen nillow ! på hojar brukar det sitta startrelä vad jag förstår så fungera starten innan du börja pilla så mitt råd kolla om det finns ett startrelä och är det inte för bökigt att ta dän starten lämna in den för test hos någon som håller på med startmotorer kostar ca 150 spänn kan var värt det innan man börjar köpa en massa grejer mvh// barrkis

Om jordningen och batteriet är bra så är startmotorn paj.

Låter ju inge kul alls! Får väl gå igenom jordningen då! Är väl det enda som kan tänkas vara konstigt...

Men brukar startmotorer dö helt utan förvarning? Av ingenting?

Hallå igen nillow ! på hojar brukar det sitta startrelä vad jag förstår så fungera starten innan du börja pilla så mitt råd kolla om det finns ett startrelä och är det inte för bökigt att ta dän starten lämna in den för test hos någon som håller på med startmotorer kostar ca 150 spänn kan var värt det innan man börjar köpa en massa grejer mvh// barrkis

Det finns ett startrelä! Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det, hörde här att man skulle knacka lite på det, fast det hjälpte inte! Jag har ingen vidare lust att ta lös startmotorn, kollar allt runt först!
Tack för hjälpen!

Last edited:
Om man kopplar ihop dom här 2 kablarna (dom tjocka) skall startmotorn hoppa igång då om den är hel?

Bifogat

• nill0w.jpg
    nill0w.jpg
    123.4 KB · Visningar: 94
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu