problem med DVIkontakter

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
problem!:

köpte en 10 meters DVI kabel
+ en DVI -> VGA kabel, för att koppla ihop datorn med LCD TVn.. nu är det bara att ..

10 meterkabeln har en kontakt som har massor av små stift som bildar en stor rektangel´+ ett större vågrätt stift vid sidan
men när ja skulle sätta dit dvi->vga så hade den färre små stift, å dessa bildar 2 små rektanglar å de större stiftet vid sidan av har 4st små stift runt sig

vilken är fel? för DVI kabeln passar i datorn men den har också uttag för att göra så den andra sortens kontakt passar (den med 4 små stift runt det större) hilfe bitte .. snabbt

EDIT: nu blir det ännu roligare.. adaptern VGA->DVI som jag använder nu till min skärm..ser ut som 10 meters DVI kabeln jag köpte.. förutom att den har de 4 små extra stiften runt det breda största stiftet som sitter vid sidan av.. ÄR INTE ALLT STANDARDISERAT FÖR!!!

Last edited:
hittade lite info:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/DVI/

jag verkar ha en 10meters DVI-D dual-link 24+1 pinnar (Digital 2 kanal)

meeeennn måste jag ha en analog DVI-A (endast analog) 12+5 pinnar (likadan som min adapterkabel?) från datorn också?

Det är inte möjligt att konvertera en DVI-D (digital signal) till DVI-A (Analog signal).
För att kunna ansluta en monitor med VGA (HD15 kontakt) till DVI krävs en DVI-A till VGA adapter. Om ditt grafikkort inte stödjer DVI-A så kommer det heller inte att fungera.

men borde inte TVn klara å ta emot en digital signal eller är VGA enbart analogt?
för isf sitter jag emd 10 meter kabel som ja inte kan använda..

i instruktionsboken till tvn står det ju "connect the D-sub cable to the "PC in" (dvs 15pins vga kontakt)

Last edited:
heimdal skrev:
2346151 hittade lite info:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/DVI/

jag verkar ha en 10meters DVI-D dual-link 24+1 pinnar (Digital 2 kanal)

meeeennn måste jag ha en analog DVI-A (endast analog) 12+5 pinnar (likadan som min adapterkabel?) från datorn också?

men borde inte TVn klara å ta emot en digital signal eller är VGA enbart analogt?
för isf sitter jag emd 10 meter kabel som ja inte kan använda..

i instruktionsboken till tvn står det ju "connect the D-sub cable to the "PC in" (dvs 15pins vga kontakt)

Du har nog rätt i att kabeln är en DVI-D, dvs den kan bara föra över en digital signal. Adaptern har förmodligen en DVI-A-kontakt eftersom en VGA-signal är analog, och för att föra över en digital signal via DVI krävs således en DVI-A kontakt (alternativt DVI-I), dessutom måste ditt grafikkort stödja DVI-A men det ska inte vara något problem.

Om din tv bara har en vanlig 15-pins dsub-anslutning så tror jag att den vill ha en analog signal.

jepp.. åkte å köpte nya kablar.. (ska man ha 10 meter så har de en förmåga å kosta lite :()

köpte vanliga VGA kablar å använde den första DVI -> VGA sladden ja köpte

lite roligt var att VGA sladdarna hade bara 14 pins :va

nu ska jag bara lyckas ha olika upplösning på TVn och skärmen.. 1024 på datorn å 1360 på LCDn.. har inte riktigt lurat ut hur de ska göras (catalyst CCC)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg