Problem med DT

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Hej!

Har ett problem med en Yamaha DT125R-91!

Det är så att den dör när man kommer upp i över 5000varv. Den går igång men den dör alltid vid 5000varv, och det känns konstigt när man kickar igång den.. Den har alltid gått superbra tidigare men en dag när jag körde i ca 80km/h så bara dog den när jag låg i höga varv.

Nån som vet vad felet kan vara? kan de vara oljepumpen eller nått sånt :va
 
Kronen skrev:
2448492 när du säger att kicken är lustig så låter det som nått kompfel. (Kovringar, kolv)

Okej, det e min polares hoj.. ska skruva upp och kolla imorn :)
 
Mr EmCom skrev:
2451520 vad vare för fel?

vet inte ännu.. vi fick igång den och den gick att köra ganska bra.. jag provade den och då gasa jag fullt och växlade ända upp till typ femman sen tog vägen slut och då drog jag in kopplingen och släppte gasen och då dog den :va sen starta jag den igen och körde iväg..

Det är nått konstigt för den går bra ibland men den dör då och då :confused:
 
Det hände mig förut att den helt plötsligt bara dog helt utan anledning. Då ställde sig far min på tomgång o varva så jag trodde den skulle skära. Då small det till som fan o lite gnistor flög ut(jag vart livrädd). Sen gick den skitbra igen. Men sen kom det tillbaka igen o varva man så försvann det.

Vi tror att det berodde på att jag övningskörde väldigt lungt. Det verkar som DT måste varvas ut lite då och då. Nu när jag har kortet har det aldrig hänt igen :näsblod
 
Linkan_Dt125r skrev:
2451958 vet inte ännu.. vi fick igång den och den gick att köra ganska bra.. jag provade den och då gasa jag fullt och växlade ända upp till typ femman sen tog vägen slut och då drog jag in kopplingen och släppte gasen och då dog den :va sen starta jag den igen och körde iväg..

Det är nått konstigt för den går bra ibland men den dör då och då :confused:
Tjör inte som en kärring :mattias
 
Linkan_Dt125r skrev:
2451958 vet inte ännu.. vi fick igång den och den gick att köra ganska bra.. jag provade den och då gasa jag fullt och växlade ända upp till typ femman sen tog vägen slut och då drog jag in kopplingen och släppte gasen och då dog den :va sen starta jag den igen och körde iväg..

Det är nått konstigt för den går bra ibland men den dör då och då :confused:


varva lite mer när du kör så sotar den inte igen:smasha
 
Jo låter ju faktiskt som att den sotat igen en aning. Hade liknande problem då jag körde kortege in på en mc träff. Sedan när jag fick varvat ut den ordentligt ett jävla tag då vart den fin igen sedan. Alternativet är ju att byta stift :tummenupp
 
Lundgren skrev:
2452807 Jo låter ju faktiskt som att den sotat igen en aning. Hade liknande problem då jag körde kortege in på en mc träff. Sedan när jag fick varvat ut den ordentligt ett jävla tag då vart den fin igen sedan. Alternativet är ju att byta stift :tummenupp

Okej.. jag får väl ta o provköra den igen och gasa ur den :tummenupp påtal om stift så var de svart hans DT när vi tog lös det :va jag är inget proffs på sånt där med stift så jag vet inte riktigt vad som är fel om den är svart, att den får för mkt olja eller bensin kanske?
 
Linkan_Dt125r skrev:
2452842 Okej.. jag får väl ta o provköra den igen och gasa ur den :tummenupp påtal om stift så var de svart hans DT när vi tog lös det :va jag är inget proffs på sånt där med stift så jag vet inte riktigt vad som är fel om den är svart, att den får för mkt olja eller bensin kanske?
Japp den går för fett. Det skall vara gyllenbrunt:tummenupp
 
Wargen skrev:
2452535 Det hände mig förut att den helt plötsligt bara dog helt utan anledning. Då ställde sig far min på tomgång o varva så jag trodde den skulle skära. Då small det till som fan o lite gnistor flög ut(jag vart livrädd). Sen gick den skitbra igen. Men sen kom det tillbaka igen o varva man så försvann det.

Vi tror att det berodde på att jag övningskörde väldigt lungt. Det verkar som DT måste varvas ut lite då och då. Nu när jag har kortet har det aldrig hänt igen :näsblod

huvaligen, hur kan man varva så man tror den ska skära på tomgång? jag menar, tomgången ligger ju rint 1000rpm:eek:
 
Lundgren skrev:
2455156 Minska en storlek i munstycke.
Eller se till så den får mera luft.

Om jag vart linkan skulle jag varvat ur den och kört ett tag på "rätt sätt" sen kolla tändstiftet. Det kan väl visa fel när han kör så lungt?


Eller så trimmar du :hihi
 
Wargen skrev:
2455376 Om jag vart linkan skulle jag varvat ur den och kört ett tag på "rätt sätt" sen kolla tändstiftet. Det kan väl visa fel när han kör så lungt?


Eller så trimmar du :hihi

Asså det är inte min hoj och det är inte jag som har kört den.. det är en polares..

PS jag kör inte lugnt :tummenupp
 
Linkan_Dt125r skrev:
2456587 Asså det är inte min hoj och det är inte jag som har kört den.. det är en polares..

PS jag kör inte lugnt :tummenupp

oj skrev fel :P men du har aldrig haft problem med dt o du gasar på? din polare då? gasar han mkt? varvar han ut växlarna lite då o då?
 
Wargen skrev:
2456646 oj skrev fel :P men du har aldrig haft problem med dt o du gasar på? din polare då? gasar han mkt? varvar han ut växlarna lite då o då?

Näe jag har aldrig haft problem.. det är hans första hoj :P han har bara haft en risig cross som knappt går framåt.. så han har då inte gasat lika mkt som jag :rolleyes:
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top