Problem med diesel moppebil. Grekav eke dör efter ett tag.

Bruzze

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2020
Ort
Vreta Kloster
Hoj
Ingen än
Hej!

Tänkte testa detta forum för att få hjälp med min dotters strulande moppebil. Tänker att det finns mycket samlad kompetens här. Det är en Grekav eke med 2cyl dieselmotor med mekaniskt insprut. Motorn heter Lombardini Focs 502

När den gått ett tag så börjar den ”misstända” för att sedan dö. Får den stå och kallna så går den bra igen för att sedan dö så småningom. Jag har:

Kollat luftning i tank.
Kollat slangarna tur och retur.
Kollat bränslefilter.
Kollat magnetventilen för avstängning.
Bytt bränslepump.
Kollat kylsystemets flöde inkl vattenpump.
Bytt termostat även testat utan för att utesluta att den går varm. Stadig 80grader.
Ställt ventiler.
Pillat på backventiler för returen av bränsle då de kan orsaka fel. Mest att den SAS glödtänder någon sekund men det har den gjort länge.
Felet kvarstår.

Det är ju en diesel med mekaniskt och den ska ju bara gå. Har ni några idéer? Bomba.

Den står utanför Linköping om någon i närheten är nyfiken.

Extremt tacksam för alla idéer.
Tony
 
Kanske en korkad fråga. Men har du kollat så det är bra diesel? Så det inte kommit i tex vatten ihop med bränslet
 
Har varit med om liknande i en gammal golf 1,5 diesel o efter mycket om o men så när jag lämnade in diesel pumpen på dieselmek så konstaterade dom en ökat diesel läckage förbi kolvarna i cylinderbanken. Efter ett byte av kolvar o ompackning så gick golfen som när den var ny.

Inget som säger att det är något liknande i eran dock.

Sedan antar jag att det sitter en solinoid på pumpen som stoppar bränslet när nyckel är avstängd. Solinoiden bråkar inte om den finns när den blir varm efter ett tag?
 
Last edited:
När du säger ”kollat bränslefilter”...

Har du BYTT bränslefilter?
 
Ställ frågan i ett båtforum, Lombardini är inte ovanliga i båtar.
 
Ställ frågan i ett båtforum, Lombardini är inte ovanliga i båtar.

Just de där motorerna är nog inte så vanliga i båtar...


"Fel på utombordaren? Ställ frågan på ett musikforum, Yamaha är stora på klaviatur, tromboner och blockflöjter." :brynad


Men jag håller med om att man ändå skall göra det. :) Läste nånstans att det sitter ett filter på bränsleledningen någonstans och som också kan sätta igen.
 
Just de där motorerna är nog inte så vanliga i båtar...



"Fel på utombordaren? Ställ frågan på ett musikforum, Yamaha är stora på klaviatur, tromboner och blockflöjter." :brynad


Men jag håller med om att man ändå skall göra det. :) Läste nånstans att det sitter ett filter på bränsleledningen någonstans och som också kan sätta igen.
Taggtråd i röven idag?
Lombardini gör många motorer till rätt mycket, jag hade kunnat föreslå ett brandkårsforum också de många vattenpumpar har Lombardini.
Att det sedan inte är exakt samma motor tror jag alla andra förstår, men fwl kan vara generiska från en tillverkare.
 
Taggtråd i röven idag?
Lombardini gör många motorer till rätt mycket, jag hade kunnat föreslå ett brandkårsforum också de många vattenpumpar har Lombardini.
Att det sedan inte är exakt samma motor tror jag alla andra förstår, men fwl kan vara generiska från en tillverkare.


Sorry, försökte bara vara lite rolig... :krama

Jag håller ju med om att det var ett bra tips. :tummenupp
 
Det kan egentligen bara vara ett fel om den stannar. Hade den börjat gå på en cylinder hade det varit besvärligare att felsöka.

Det är problem med bränsletillförseln. Det är det enda kritiska system som båda cylindrarna delar.

Misständningar gör att jag tror att det kommer luftbubblor med bränslet.
 
som tidigare sagts i tråden.... byt bränslefilter.... största boven när det gäller driftstörningar på dieselmotorer..
 
Testa att slå i algätar medel i tanken. Det kan ha bildas alger i tanken. Jag har varit med om typ samma problem på en Grecav.
 
Tack för alla tips. Jag har bytt bränsle och kollat alla slangar. D.v.s. blåst ur dem. Inget stopp där. Rengjort tanken också. Bytt bränslefilter absolut. Har även på provat att köra med en petflaska som tank. Den gick likadant. Puttra på kanon tills den kommer upp i värme. Då börjar den hacka. Provade att nypa åt returen och då gick den bättre. Helt klart intressant fenomen. Jag tog loss spridarna som är Bosch och åkte till en lokal firma som är expert. Han sa att det sitter en värmekänsliga pryl i spridaren och att det förmodligen var den som var kass. Eller någon fjäder som var av. Efter några hänvisningar fick jag kontakt med en firma i Skåne som var expert på dessa. Den teknikern var förstås på semester men är snart tillbaka. De kunde också ev. hitta nya till bra pris. Vi får se vad det blir av det nu. Ska höras i veckan.
 
Back
Top