Problem med Daytona 675, (inget drag..typ)

jochen84

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
-06, Triumph Daytona 675
Har lite svårt för att förklara..men vi gör ett försök :)

Skulle ut o köra en liten vända ida..men gick inte som väntat.
Körde kanske 2km innan problemen kom (haft mcn i 1-2månader o ca 200mil..inte haft problem förut), kom ur en kurva, i me 3:an - gas 4:an gas..då funkade de inte mer..när ja la i 4:an tappade den all kraft..va precis som om man lagt i "alldelles" för hög växel..växlade ner o provade men likadant där...5sec senare tändes motorlampan så ja stängde av o väntade på att de andra skulle upptäcka att jag inte längre va kvar bakom.
Eftersom jag själv inte kan me motorer o sånt så lämnade jag fint över den te polaren som provade en liten vända...på höga varv va de inga problem men på låga så hade den ingen kraft alls. Lampan fortfarande tänd.
Bestämde mig för att köra hem o ställa den igen o på vägen hem provade jag lite...körde jämn gas på 4:an i 70-80 nånting..o då hostade den till då o då. I det stora hela kändes de som den gick bra men ibland tappade den draget..inte i närheten som den hade gjort första gången.
Nu står den i garaget o väntar på att bli lagad. Men nån som vet vad felet kan bero på? Får sätta mig inatt o läsa igenom instruktionsboken men tvivlar på att de kommer hjälpa mig något.

Summerat efter provkörningen påvägen hem.
Den tappar ibland kraften oavsett växel o varv.."hostar" även till vid jämn gas. Lät den stå 2min på tomgång i garaget o där lät den inte heller riktigt frisk.

Mkt tacksam för hjälp.
(Har inte ändrat något på hojen sen den köptes..sitter en arrowslipon på den som Johans MC i Göteborg satte på till förra ägaren och skulle vara ommappad efter det). De enda jag gjorde innan körningen ida va att kolla oljan.

Kollat oljan så det inte är spån i den? isåfall är det troligtvis något som har skurit.

Nej, har inte kollat något ännu..(bara oljenivån då som ja sa) :)
Men ska försöka ta mig till garaget imorrn o kolla lite om jag får min mekaniker med mig :)

Trasig Kat?
Den kan lossa och korka igen avgasystemet.
Har varit med om en sådan där det saknades 30 kusar och jag vill minnars att motorlmpan lös.
Kapade av röret och ersatte biten där katten satt.
Gick perfekt efter det.

Tydligen inte helt ovanligt på dessa hojar.

Trasig Kat?
Den kan lossa och korka igen avgasystemet.
Har varit med om en sådan där det saknades 30 kusar och jag vill minnars att motorlmpan lös.
Kapade av röret och ersatte biten där katten satt.
Gick perfekt efter det.

Tydligen inte helt ovanligt på dessa hojar.

Om det nu skulle vara den lossnat o täpper till...borde inte problemet ligga inne hela tiden då? Nu går den ju som den ska 85% av tiden men "blurrar" till då o då?
Likadant om den skurit..borde väl gå dåligt hela tiden då?

Ska ringa Johans MC imorrn o se vad de säger...

Om det nu skulle vara den lossnat o täpper till...borde inte problemet ligga inne hela tiden då? Nu går den ju som den ska 85% av tiden men "blurrar" till då o då?
Likadant om den skurit..borde väl gå dåligt hela tiden då?

Ska ringa Johans MC imorrn o se vad de säger...

Katen kan ju röra på sig om den lossnat.
Då går den bra ibland och dåligt när det är tätt.
Men det är inget som säger att det måste vara det.
Jag bara tipsar om att kolla detta.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...