Problem med Datorbild till Tv

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Får bara ut svartvitt till tv. S-video cabel som går in i tv genom scart. Nvida geforce kort eller vad det hette. Testar lite med Tv-tool men fattar inte vad jag ska göra. Hur får jag igång färg på TV:n?

Vild gissning, men du kanske har NTSC ut från grafikkortet, fast å andra sidan så vet jag inte ens om man kan skifta mellan PAL och NTSC.

Eller om grafikkort ens har NTSC.

Solid snake skrev:
2678861 Vild gissning, men du kanske har NTSC ut från grafikkortet, fast å andra sidan så vet jag inte ens om man kan skifta mellan PAL och NTSC.

Eller om grafikkort ens har NTSC.

Jag kan välja det men har nog valt pal. Pal 60 finns också som alternativ. TvTool får jag visst bara använda 15 min åt gången, shareware.

Jonte VSB R-T skrev:
2678862 Jag kan välja det men har nog valt pal. Pal 60 finns också som alternativ. TvTool får jag visst bara använda 15 min åt gången, shareware.

Du har kopplat in S-video signalen på en scart som inte stödjer S-video, eller inte ställt in den scarten att ta emot S-video

Been there, done that!

GuW skrev:
2678869 Du har kopplat in S-video signalen på en scart som inte stödjer S-video, eller inte ställt in den scarten att ta emot S-video

Been there, done that!

Vad göra då? Hårdvarufel på? Tv.n? eller kontaken?

Låter som PAL/NTSC-trubbel ... dubbelkolla grafikkortsinstallningen och TV:n för säkerhets skull.

låter som att du får byta AV kanal på TV´n och hitta någon som stödjer S-Video

Eller så kanske du kan lura systemet att tro att det är composit kabel du har, testa med att ställa in composit ut ifrån grafikkortet (i mjukvaran), det har funkat på ett gammal geforce2 på den tiden, troligtvis är det helt enkelt så att man får den att skicka ut composit signalen via s-vhs kabeln, och sen när det kommer till scart adaptern så blir det rätt när det kommer in till TVn...
Då måste du varken köpa ny TV eller ny sladd... :tummenupp

Edit: Dethär är alltså bara vettigt om du har en för gammal TV som inte klarar s-vhs på någon kanal alls...
Om du bara kan byta kanal så är det förståss enklare...

Är det ett geforce du har så funkar det nog inte med mjukvaruinställningar.

Du behöver en särskild adapter. Ofta är dessa utformade som en liten sladdstump på fem centimeter och medföljer grafikkortet.

Kolla runt lite på nätet så hittar du nog mer information, det var längesen jag höll på med det så jag har inte allt färskt i minnet.

Det är en 28" Widescreen 100Hz. Är nog ett gäng år. Men tror inte det är nått med tv:n. Har för mig att jag fått igång färg på min ultragammla Nokia Tv. Dock kommer jag inte ihåg hur jag gjorde.

Det här med pal/Ntsc. Vad är det och hur ska jag veta vad jag ska ha. Har provat lite alltmöjligt.

Jonte VSB R-T skrev:
2678862 Jag kan välja det men har nog valt pal. Pal 60 finns också som alternativ. TvTool får jag visst bara använda 15 min åt gången, shareware.

Om det fungerar med tvtool kan jag nog hjälpa dig.
PM:a

GuW skrev:
2678869 Du har kopplat in S-video signalen på en scart som inte stödjer S-video, eller inte ställt in den scarten att ta emot S-video

Been there, done that!

Jag håller med GuW.
Jag hade nog satsat mina pengar på att din scart-ingång inte stödjer S-Video. Har haft precis samma problem jag med.

Jag vet inte vad jag gjorde. Nu funkar det.

Vill att jag ska fixa hemma hos er blir det 1600kr/tim plus moms.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg