Problem med D-Link DI 624+

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Kopplade precis in min gamla router igen. Två st datorer via nätverkskabel. Problemet är att jag till och från inte kommer in på mängder av siter bl.a. youtube och sporthoj. Som sagt ibland kommer jag in och ibland inte. När jag inte kommer in är det som om det inte finns ngn anslutning men jag kommer samtidigt in på andra siter.

Kopplade ur den nu och det fungerar bra. Jag har inte ngn brandvägg installerad i den och inte heller ngt filter.

Vad kan vara fel?

Jag hade en sådan en gång, beroende på vilken ISP man har beter den sig helt godtyckligt.
Jag gissar att du surfar via Comhem & att det strular på grund av det för det var det jag gjorde innan jag tröttnade.

Jag hade en sådan en gång, beroende på vilken ISP man har beter den sig helt godtyckligt.
Jag gissar att du surfar via Comhem & att det strular på grund av det för det var det jag gjorde innan jag tröttnade.

Haha grymt, rätt gissat :tummenupp

Inget att göra då alltså?

Har ingen lösning på ditt problem.
Kan dock berätta om mitt problem i brist på annat.

Kör också men DI 624+. Den har funkat bra till för 2 veckor sedan. Då låste den ut en av datorerna i nätverket. Ingen förvarning ingenting.

-Jag kollade konfigurationen. Det var inget konstigt eller ändrat = funkade fortfarande inte.
-Jag återställde routern till tidigare konfiguration jag hade sparat ned på HD:n = funkade fortfarande inte
-Provade köra utan router och båda burkarna fungerade bra. Kopplade in routern = ena burken vägrar tillgång till nätet.
-Resettar routen och installerar om allt som det skall vara = Fortfarande ingen åtkommst på ena datorn.
-Dubbelkollar att allt på routern är som det skall = Ena datorn får fortfarande inte vara med och leka.
-Provar koppla in en tredje dator = inga problem, dock vägrar den fortfarande ge den tidigare felande datorn tillgång till nätet.

:huvet

Haha grymt, rätt gissat :tummenupp

Inget att göra då alltså?

Tja, jag minns inte riktigt. Det är Comhems modem som gör att det strular. Eftersom de är kabelmodem och inte ADSL-modem skiljer sig tekniken en smula åt. Detta gör att när kabelmodemet skickar kommandot IP-release (minns inte riktigt om det var just det kommandot) så hänger inte routern med. Resultatet är att den inte får kontakt med sidor anslutna till en särskild DNS. Det enda att göra (om jag nu minns rätt) är att starta om routern, med följd att allt man höll på med bryts och får en ny uppkoppling (läs: den dödar nedladdningar).

Det KAN gå att installera ny firmware på routern, men det garanterar ingenting. Finns en del att gå på om man googlar problemet. Det enklaste är att inhandla en ny router, och ju dyrare desto bättre, eller att få ett modem från comhem som har integrerad router.

Det KAN gå att installera ny firmware på routern, men det garanterar ingenting. Finns en del att gå på om man googlar problemet. Det enklaste är att inhandla en ny router, och ju dyrare desto bättre, eller att få ett modem från comhem som har integrerad router.

Coolt, ska försöka det. Jag har ju ett vdsl-moden från BBB som står här o blinkar oxo. Jag kanske ska ta mig tid att konfigurera det (och säga upp ComHem).

Finns det överhuvud taget någon som inte har bekymmer med D-Link 624*? Jag har gett upp och kopplat ur min. :gnissla

Finns det överhuvud taget någon som inte har bekymmer med D-Link 624*? Jag har gett upp och kopplat ur min. :gnissla
Ge upp o köp en av annat fabrikat, jag köpte en Belkin efter jag tröttnat på D-Link. Därefter har jag inte haft ett enda problem med nätverket hemma, och då är det mycket skit inkopplat på det.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!