problem med däck

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Har idag kört premärturen för året, med sprillans nya Metzeler M3 på, både fram och bak.

Det är något som är helt galet. Hojen "studsar/guppar" med jämt intervall. Det känns från 10km/h till över 70km/h och följer hastigheten.

Pratad med en kompis som trodde det kunde vara trasig cord på däcket alternativt om däcket inte sitter på helt som det ska. (att det inte blivit "överpumpat" vid monteringen för att komma på plats)

Det var inte mycket luft i framdäcket så jag var tvungen att ta mig till en mack och fylla på (både fram & bak, mest fram), men jag hann köra några kilometer med det så. Jag ser inte några konstigheter med däcket utanpå, och efter ett par kilometers körning så håller däcken trycket.

Vad kan det vara & hur kan jag bekräfta vad som är fel?
Däcken är köpta från Tyskland så det blir väl lite strul med att reklamera dem om det är det. Därför behöver jag vara säker på vad som är fel och vilket däck det är.

Finns en kant/rand på däcket där det ligger an mot fälgen. Kolla så att bägge däcken ligger rätt och följer fälgen till att börja med.

Brorsan hade ett liknande problem med ett metzelerdäck, en liten knappt synlig bubbla på däcket, troligtvis tillverkningsfel på stommen. reklamerade o fick ett nytt däck!!

Jag har ingen aning om det skulle kunna orsaka ditt problem, men har du kollat om rotationsriktningen på däcket är rätt?

Tack för tipsen.

Har kollat längs däckkanten och det ser ut som om avtåndet till fälgkanten är konstant, så den borde ligga rätt.

Rotationsriktningen är rätt.

Jag har inte hittat någon bubbla ännu. Ska nog ta och svänga förbi en däckverkstad för att be dem kolla. De kanske har ett bättre öga för det.
Borde det inte märkas när man balanserar däcket?

Tack för tipsen.

Har kollat längs däckkanten och det ser ut som om avtåndet till fälgkanten är konstant, så den borde ligga rätt.

Rotationsriktningen är rätt.

Jag har inte hittat någon bubbla ännu. Ska nog ta och svänga förbi en däckverkstad för att be dem kolla. De kanske har ett bättre öga för det.
Borde det inte märkas när man balanserar däcket?

jo de borde de.

Jag försökte balansera ett bilhjul åt en kund en gång, det var stört omöjligt att få till det, så jag krängde av det för att kolla hur det såg ut på insidan.
Det låg en avbitartång i det.

Har den stått länge under vintern på däcken? I så fall kan dom vara ovala men det brukar väl bli bättre efter ett tag.. Eller har du precis slängt på dom?

Det borde inte vara några problem med drivning, även om jag kan kolla det ikväll. Den fungerade fint när jag ställde av den i höstas med de gamla däcken. Har inte avverkat mer än 4mil nu totalt, t&r jobbet och en "åka-och-känna-symptom-runda"

Det är flång-nya däck som är påmonterade nu i vår och den månad dom de varit på har hojen varit på depåstöd.

Var hos däcksfirman på lunchen och de har lovat att kolla monteringen och balanseringen igen. Får bara kränga av hjulen ikväll och köra bort dem imorgon. Om det inte är det så är det i alla fall de orsakerna avskrivna.

Det borde inte vara några problem med drivning, även om jag kan kolla det ikväll. Den fungerade fint när jag ställde av den i höstas med de gamla däcken. Har inte avverkat mer än 4mil nu totalt, t&r jobbet och en "åka-och-känna-symptom-runda"

Det är flång-nya däck som är påmonterade nu i vår och den månad dom de varit på har hojen varit på depåstöd.

Var hos däcksfirman på lunchen och de har lovat att kolla monteringen och balanseringen igen. Får bara kränga av hjulen ikväll och köra bort dem imorgon. Om det inte är det så är det i alla fall de orsakerna avskrivna.

Vad kör du med för däcktryck?

Ännu en anledning att inte köpa däck från utlandet :mad:
Lycka till............

Ännu en anledning att inte köpa däck från utlandet :mad:
Lycka till............

Åja... Sån't händer med svenskköpta däck också..
Skillnaden är bara att det är enklare att reklamera, men tyskar brukar
inte vara så tjuriga på reklamationer om man bara har ett giltigt skäl och då gärna med bild..

Bifogat

• 20090805038 (Small).jpg
    20090805038 (Small).jpg
    48.6 KB · Visningar: 96
Åja... Sån't händer med svenskköpta däck också..
Skillnaden är bara att det är enklare att reklamera, men tyskar brukar
inte vara så tjuriga på reklamationer om man bara har ett giltigt skäl och då gärna med bild..

Haha, shit vilken bula, blev den efter körning, eller var den på nya däcket?

Du, det där kan vara farligt. Ett defekt däck med skadad kord kan explodera. Byt ut det omedelbart.

Tobbe.

Haha, shit vilken bula, blev den efter körning, eller var den på nya däcket?

Hade väl kört ett par hundra mil innan det hände...
Körde från Järfälla till Ö-malm i rusningstrafik, när jag kom in till roslagstull så kände jag att det studsade som TS beskriver och
så sen gick det max 30 hem till farsgubben i Solna..

Tog av hjulet och åkte till SWT racing där Patrik tappade hakan och bytte ut det på studs utan en enda fråga.. :tummenupp
Det är som sagt var fördelen med att köpa det i Sverige men det är ju inte direkt ofta man får problem och jag handlar allt utom däck och bromsklotsar utomlands.

däcktrycket F:2,5 B:2,9

Plockade av däcken nu ikväll och blev lite fundersam kring lagret fram. Jag vet inte något om sådant, men ska det se ut som på bilden? centrumröret var lätt att flytta kring och det "sjönk" av sin egna vikt och ligger inte centrerat när fälgen står upp. Bak så satt det lite rejälare med det gick att rubba och flytta på det också. Är det fel på lagrena och kan de vara orsak?

Tror inte det blir svårt att reklamera, bara att det är lite mer omständigt. Därför vill jag vara säker på att det är däcket det är fel på och inte något annat.

Lite OT:
Tips. Använd INTE stämjärn när ni försöker bända isär bromsklossar. Slant lite och sprättade upp vänster tumme... Shit happens

Bifogat

• IMAGE_337 copy.jpg
    IMAGE_337 copy.jpg
    213 KB · Visningar: 71
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...