Problem med cykeldator som mätare

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660r -05
Tjena!
Min cykeldator som jag använder istället för ordinarie mätare slutade precis fungera, den visar ingen hastighet och registrerar inte min körstäcka, det står bara 0km/h i displayen och fortare än så kör jag.
Någon som vet vart jag ska börja felsöka eller är det lika bra att köpa en ny, den fungerade klockrent igår.

Är avståndet från givare till sensor korrekt? En del cykeldatorer kan vara lite kinkiga på det.

han levde igår.....det kan inte vara något stort fel på grejerna, eller???

hjärtinfarkt kan man ju få bara så där, har ju hänt flera peronser, o många av dem levde jätte bra igår......

om cykeldatron skall ha en magnet så kolla så att den fortfarande är magnetisk, annars får inte givaren någon indikation om någon rörelse....

Last edited:
Själva brytaren som påverkas av magneten brukar ge upp.

Testa att bygla mellan kontakterna på baksidan av cykeldatorn, " dutta" snabbt med ena kabeln flera gånger och du bör kunna få den att visa några km/h. Om givaren har gett så kan den bytas mot en magnetkontakt för larm, finns bla. hos clas ohlson....

Att köpa ny dator är onödigt då dom sällan går sönder, nästan alltid givaren eller kabel till den.

Dra en magnet fram och tillbaks förbi givaren, funkar det inte så kan du kolla kabelbrått. Men det är också ofta som givarna går sönder.

Magneten sitter kvar som den ska och den är magnetisk.
Som det verkar är det givaren på min cateye som gett upp, ingen reaktion när jag drar en annan magnet förbi.
Finns det lösningar på detta eller ska jag köpa en ny, de kostar ju inte många kronor.

Någon som har förslag på bra modeller?
Någon som testat biltemas modeller och vet om du funkar på hoj, de bör ju klara minst 250km/h :yoparty

.....de bör ju klara minst 250km/h :yoparty

Varför då? Den högsta farten du behöver hålla koll på är 110 eller vad det nu är och då borde det räckan med en mätare som visar 140 km/h för att veta att du ligger inom 30-gräns. Att du sedan kanske kör mycket fortare än så ibland är i sig inget konstigt men då finns viktigare saker att hålla ögonen på än hastigehetsmätaren.

Varför då? Den högsta farten du behöver hålla koll på är 110 eller vad det nu är och då borde det räckan med en mätare som visar 140 km/h för att veta att du ligger inom 30-gräns. Att du sedan kanske kör mycket fortare än så ibland är i sig inget konstigt men då finns viktigare saker att hålla ögonen på än hastigehetsmätaren.

SANT, har du något tips på en bra mätare?

Last edited:
Det blev en ny, sigma 906.
Har efter lite krångel fått fast den och ska nu bara programmera in hjulstorlek.
Kan det stämma att 17" har en omkrets på 188cm?

Härligt, då är det bara att programmera in och gasa iväg.
Tar med GPSen för att kontrollera att hastigheten stämmer.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN