Problem med cbr 954

nohope

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Såld
Hej,
Har problem med att få igång min cbr efter vinterns vila. Har precis bytt batteri.
Den startar oftast inte och jag laddar batteri för att få extra kräm, nästa startförsök (oftast dagen efter) så startar den direkt. Har provat med startgas men märker inte att det hjälper direkt. När den väl är igång går den hur bra som helst, har kört rundor på ett par mil. Har tankat ungefär en halv tank "ny" bensin.

Någon som har några förslag på vad som kan vara fel?

Tack!

/ Magnus
 
KÖPA KTM?? Nej skämt åsido. Är det insprutning eller förgasare på 954:an?? Byt tändstift är ju en klassiker. Har du startat den under vintern några gånger?? Hade för mig att honda alltid fungerar... Jag är nog inte till mycet hjälp visst :rolleyes:
 
nohope skrev:
2139235 Hej,
Har problem med att få igång min cbr efter vinterns vila. Har precis bytt batteri.
Den startar oftast inte och jag laddar batteri för att få extra kräm, nästa startförsök (oftast dagen efter) så startar den direkt. Har provat med startgas men märker inte att det hjälper direkt. När den väl är igång går den hur bra som helst, har kört rundor på ett par mil. Har tankat ungefär en halv tank "ny" bensin.

Någon som har några förslag på vad som kan vara fel?

Tack!

/ Magnus

Alltså får du nöta så mycket på batteriet att det tillslut inte orkar dra startmotorn? Hur lång tid får hojen stå innan problemet uppkommer igen?

Kolla:
*Hur mycket kräm det finns i batteriet
*Laddar hojen batteriet under körning
*Hur gamla tändstift har du?

Sen kan ett tips vara att du kan starta en hoj med tomt batteri på samma sätt som man gör med bilar (startkablar), du behöver dock inte ha på bilen.
 
nohope skrev:
2139235 Hej,
Har problem med att få igång min cbr efter vinterns vila. Har precis bytt batteri.
Den startar oftast inte och jag laddar batteri för att få extra kräm, nästa startförsök (oftast dagen efter) så startar den direkt. Har provat med startgas men märker inte att det hjälper direkt. När den väl är igång går den hur bra som helst, har kört rundor på ett par mil. Har tankat ungefär en halv tank "ny" bensin.

Någon som har några förslag på vad som kan vara fel?

Tack!

/ Magnus

det är inte så att du surar ner stiften när du försöker starta med dåligt batteri, sen när du väntar tills dagen efter med nyladdat batteri så funkar det.
annars kanske det är startspärren som strular.
 
Frågan är hur går hojen när den väl går.. låter som den vanliga sörjan i förgasarna,. om det nu e det på 954.. minnet sviker..
 
E den svesksåld o servad på rätt ställe så har du ju garanti!

Lämna in den o låt folk som kan skruva fixa den!
 
Ladda upp batteriet ordentligt,det verkar ju vara det som är tjuven.


Kolla också så att hojen laddar.

//LF
 
Problem kvarstår. Trots bra kräm i batteri tänder den inte. Det är insprutning på den och stiften vet jagi nte hur gamla de är. Den har gått 700 mil och servad vid 600 (tror dock inte de gjorde speciellt mycket då). Som sagt, när den väl startar går den precis som den skall. Ställer jag den sedan och väntar någon dag eller två startar den inte.

Kanske lika bra att lämna den till en honda verkstad. Räknas detta som garantijobb eller kan det bli dyrt? Nya stift kostar väl en hel del?

/Mange
 
nohope skrev:
2206561 Problem kvarstår. Trots bra kräm i batteri tänder den inte. Det är insprutning på den och stiften vet jagi nte hur gamla de är. Den har gått 700 mil och servad vid 600 (tror dock inte de gjorde speciellt mycket då). Som sagt, när den väl startar går den precis som den skall. Ställer jag den sedan och väntar någon dag eller två startar den inte.

Kanske lika bra att lämna den till en honda verkstad. Räknas detta som garantijobb eller kan det bli dyrt? Nya stift kostar väl en hel del?

/Mange

Är den servad på auktoriserad verkstad enligt bok så kommer det kosta gratis på garantin :tummenupp
 
Den är servad på aukt. verkstad. Dock sitter det inte längre ett original honda batteri i utan ett från biltema. Har även en power commander i.
Gäller garantin ändå? Eller jag måste skruva bort power commandern?
 
Jag skulle skruva bort "Power commandern" innan jag lämnade in den om jag var du. Då har du även uteslutit en felkälla.
Hjälpstartkoppla från bilbatteri och kolla om den är lika svårstartad.
 
nohope skrev:
2206588 Den är servad på aukt. verkstad. Dock sitter det inte längre ett original honda batteri i utan ett från biltema. Har även en power commander i.
Gäller garantin ändå? Eller jag måste skruva bort power commandern?
Har du bänkat den med power commandern? Annars kanske den har en knasig mapp som gör den svårstartad! Testa med en annan mapp, det finns på deras hemsida, men glöm inte att spara den du har i först! :)
 
Den är bänkad men mer vet jag inte om power commandern.
Men om jag skruvar bort den för att köra den till verkstad, är det bara att koppla in den igen utan att det behöver göras något?

Jag har kollat med multimeter så att den laddar när den väl är igång.

Skall prova med startkablar.
 
nohope skrev:
2207992 Men om jag skruvar bort den för att köra den till verkstad, är det bara att koppla in den igen utan att det behöver göras något?
Jo, mappen som laddades sist ligger kvar i minnet även om du kopplar ut den, så det är bara att koppla in den igen efteråt.
 
Startade hojen igår med startkablar till bil. Startade direkt. Körde en runda på cirka 10 mil med två stopp á 10 min. Hojen startade perfekt. Kom hem och ställde den i garaget. Idag startar den inte trots bra snurr på batteri...
Får nog lämna den asap...
 
Har läst diverse trådar ang Biltemas batterier, både bra och anal. Kan vara batteriet.

Min R1 strulade likadant fast batteriet verkade ok drog runt startmotorn men tände inte, bytade till ett nytt originalbatteri och sen har den funkat sen dess.
 
Prova med att koppla bort PC,n
för att se om problemet kvarstår
/2
 
En kortsluten battericell kan göra att du bara har 10 volt men full strömstyrka. Svarta lådor brukar börja gnälla under 11 volt.

Vad har du för polspänning på batteriet när du kör den med startmotorn?
 
nohope skrev:
2212255 Startade hojen igår med startkablar till bil. Startade direkt. Körde en runda på cirka 10 mil med två stopp á 10 min. Hojen startade perfekt. Kom hem och ställde den i garaget. Idag startar den inte trots bra snurr på batteri...
Får nog lämna den asap...
Köp ett riktigt batteri. Bil tema är skit.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top