Problem med cbr 900 styr konstigt

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Honda cbr 900rr -97
hej.

köpte nyss en cbr 900 95. går fint i motor och allt. bakdäck är nytt lika så framdäck. problemet är att när jag var ute och körde så märkte jag att när jag slappnar av eller släpper styret så drar den höger direkt. så man får sitta upp och luta sig till vänster för att kompensera det så den går rakt.
har tittat över styr kronan den var inte riktigt rak så den har vi fixat till den så den är rak. blev aningen bättre. men ändå kvar.
märkte sen idag när jag var ute och körde och ställde mig upp att framdäcket ev. var lite snedslitet. så det var slitet på vänster sidan mitt på mer.
hur upptäcker man om den är ram sne eller något sånt tro?

Börja med att kolla att bakhjulet sitter rakt. Jag köpte en hoj en gång där nån bara hade justerat på den sidan kedjan sitter, så hjulet satt helt snett. Kändes ungefär som du beskriver.

Du skriver att framdäcket är nytt, men ändå slitet vänster?
Kollat så bakhjulet är rakt och centrerat?
Någon hann före....
Men det är iaf inte säkert att spännarna talar sanning, har varit med om att distansen på en K5a inte passar hjulaxeln så... :)

Last edited:
ja precis. konstig slitning på det. precis som om förra ägaren har kört med fel inställning så det blivit så. han hade inte kört så mycket heller. 1108 står det på det är vilket är året?
har fixat styrkronan då den satt snett. man såg hur gaffelbenen inte var centrerade eller hur man ska säga. väldigt mysko.
jo vi tittade på bakhjulet och mätt in det. så det ska vara centrerat. så nu undrar man va det kan vara mer?
jobbigt att behöva sitta och mot arbeta med styret i längre hastigheter. känns mindre när man kör fortarare.
och släppar man styret som sagt så vrider det sig till vänster direkt.

OM däcken är "nya" och bakhjulet sitter rakt som du skriver så tycker jag att det låter som om nånting är snett. Kan vara så enkelt som att den varit omkull och gafflarna förskjutits i kronan. Eller så är de helt enkelt böjda.

Om gafflarna inte är parallella så kommer ju framhjulet att vara lite vridet, och då borde det kunna kännas som att den vill styra..

edit: hmm, ser nu att du skriver att framhjulet är snedslitet, då är det m ao inte nytt..

Last edited:
Ja det är nytt men har fått en konstig förslitnIng. Förra ägarn sa att han hade haft inne hojen för packningsbyte i gafflarna så det är dom som gjort att gafflarna inte suttit parallera efter det. Men nu har vi satt dom parallella.
Styrlagrena är fasta. Inget glapp så isf. Är det om någon av gaffelbenen är snea och framhjulet behöver bytas.

Kan ju tillägga att hojen har varit lagd. Aå det är aprickor och nylackade kåpor. Men inte ett märke på gafflar eller ram.

har skruvat bort och monterat tillbaka framhjulet. hjulbulten som går igenom var inte rak. så när vi provade sätta till baka den och vred axlen så ändrade sig gafflerna. stämde sin in bakhjulet med skjutmått. så nu går den bättre finns en aning var som vill styra. märks knappt nu. undra om det kan vara något mer om kan vara snett. och framdäcket har den där konstiga slitningen. får byta det med

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park