problem med cb 500

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
hej nu är motorcykeln klar och allt(?) som fattas är att få motorn att gå bra. har stora problem. vet inte om detta har ngn betydelse men ägaren innan mig hade borrat upp den till 600 och verkar se ut som ett bra jobb när jag tittade i motorn. Saken är att den vill inte gå "rent". Första provturen visade dessa symptom. Ganska svag inget tryck direkt. släppte jag gasen för att typ växla ville den mest dö. När jag chockade då fick den mer kraft men å andra sida så när man drog in kopplingen så varvade den helt plötsligt upp massor. min fråga är vad som egentligen kan vara felet? eller mest troligt. kan det vara fel på tändingen, kamkedjan som ligger fel eller att förre ägarens "trimning" inte blev bra? en annan sak är att den bli väldigt varm (nästan överdrivet varm) när man står och varvar motorn. hade varit underbart om ngn kan ha ngt tips vill ju bara ut å köra:confused:

Det låter som den får för lite bränsle, då blir oxå motorn varmare
Byt luftfilter kanske?
Med mindre motstånd på sug sidan, måste man gå upp i munstycken.

Det låter som den får för lite bränsle, då blir oxå motorn varmare
Byt luftfilter kanske?
Med mindre motstånd på sug sidan, måste man gå upp i munstycken.

har monterat öppna luftfilter så borde väl vara ganska bra flöde där? eller? menar du att pga uppborrningen så kanske det är bra att byta munstycken med till större då eller?
kollade precis på kamaxeln och det verkar inte vara några problem där. den är precis som den ska vara. vid test med tändingen och tändplattan så noterade vi att hur man än ställer in tändplattan så verkar inte motorn påverkas:va kan det vara tecken på annat skumt?

har monterat öppna luftfilter så borde väl vara ganska bra flöde där? eller? menar du att pga uppborrningen så kanske det är bra att byta munstycken med till större då eller?
kollade precis på kamaxeln och det verkar inte vara några problem där. den är precis som den ska vara. vid test med tändingen och tändplattan så noterade vi att hur man än ställer in tändplattan så verkar inte motorn påverkas:va kan det vara tecken på annat skumt?

1: Läs av tändstiften, där får du information om hur bränsle/luftblandningen är.

2: Har du haft isär förgasarna och rengjort munstycken och kanaler så att du
VET att det är rent och öppet överallt.
3: Använd startgas för att kontrollera att den inte suger "tjuvluft" via gummi-
anslutningarna mellan förgasarna och toppen.
4: Har du synkroniserat förgasarna, både mekaniskt och med vacumklockor.

KentW

Jag tappade visst ett t. Skulle varit: Bytt luftfilter kanske?
Byter man luftfilter till mer öppna filter, blir bränsleblandningen magrare.
Så oftast behövs större munstycken.

hjälp?

ok nu är motorn ihop igen efter lite missöde från förra gången men nu är samma problem tillbaka. motorn går inte jämt. Den baktänder, ena cylindern verkar gå lite då å då typ får massor med bränsle verkar det som eftersom tändstiftet är alldeles blöt av bensin när man kollar. När man ska ställa in tändningen, bland annat med stroboskoplampa , så stämmer det inte faktiskt. är detta förgasar problem eller tändningen som spökar? vill bara att den ska fungera:(
en fråga till. ngn här sa ngt om att man behöver större munstycken pga öppna luftfilter å liknande men påverkar detta tändningen och bensinflöde typ, alltså klart påverkar det flödet men får det motorn att gå ojämn?:va

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back