Problem med bromsok

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Ja då har man fått problem igen gällande bromsok på cbr.

Problemet är den att vänster fram ligger på. Skivan blir mycket varmare en den högra skivan. Köpte en renoveringsats å kastade dit men det blev ingen förändring. Det konstiga är den att alla kolvar går ut samtidigt å är lätta att trycka in så var ligger problemet, skivan är nog inte skev efftersom det då bara skulle ligga på när beläggen pasera det område där den är skev.

Fråga 2 Hur varm får skivan vara. Kan jag köra säkert eller bör jag sluta direkt innan olyckan är framme, skivan är inte röd eller blå utan bara så pass varm att jag inte kan lägga handen där någon längre stund även om jag inte bromsar utan bara kör.. Hoppas på svar så jag kan köra resten av sommaren :Bugar

SilentPlanet skrev:
2295414 Ja då har man fått problem igen gällande bromsok på cbr.

Problemet är den att vänster fram ligger på. Skivan blir mycket varmare en den högra skivan. Köpte en renoveringsats å kastade dit men det blev ingen förändring. Det konstiga är den att alla kolvar går ut samtidigt å är lätta att trycka in så var ligger problemet, skivan är nog inte skev efftersom det då bara skulle ligga på när beläggen pasera det område där den är skev.

Fråga 2 Hur varm får skivan vara. Kan jag köra säkert eller bör jag sluta direkt innan olyckan är framme, skivan är inte röd eller blå utan bara så pass varm att jag inte kan lägga handen där någon längre stund även om jag inte bromsar utan bara kör.. Hoppas på svar så jag kan köra resten av sommaren :Bugar

ja så ska de ju inte va..kör inte så.
nå mer kan jag inte hjälpa dig med :rolleyes:

Kan det ha något med luftningen att göra tro, gjorde på det vanliga sättet som man gör med bil. hjälp någon

Det är inte så att höger ok kärvar? Om kolvarna i höger ok rör sig obehindrat så kan det vara beläggen som fastnat i höger ok och då blir det mer kraft i vänster ok.

När du luftar så låt det stå ett dygn och lufta sen igen.

Last edited:
UltraMarine skrev:
2295872 Det är inte så att höger ok kärvar? Om kolvarna i höger ok rör sig obehindrat så kan det vara beläggen som fastnat i höger ok och då blir det mer kraft i vänster ok.

När du luftar så låt det stå ett dygn och lufta sen igen.

nej höger ok fungerar som den ska å hjulet rullar fint med bara höger ok på.
när jag sedan sätter dit vänster ok igen så blir det problem direkt

AdamGS500 skrev:
2295891 har du provat lufta igenom bromsarna riktigt noga?

gjort mitt bästa men kan det påverka det

SilentPlanet skrev:
2296329 nej höger ok fungerar som den ska å hjulet rullar fint med bara höger ok på.
när jag sedan sätter dit vänster ok igen så blir det problem direkt

gjort mitt bästa men kan det påverka det

Byt bromsslangar om dom är gamla och tilltäppta inuti. Blir som backventiler i dom av gammalt gojjs.

Om du har bytt bromsvätskan så har du säkert kvar lite luft i ena sidan, då tar den inte lika bra = ena skivan känns varmare. Lufta igen. :)

Marcus74 skrev:
2296557 Om du har bytt bromsvätskan så har du säkert kvar lite luft i ena sidan, då tar den inte lika bra = ena skivan känns varmare. Lufta igen. :)

jepp har bytt bromsvätska å ska lufta om igen effter 10 gången. Men förstår inte vad du menar med: Tar den inte lika bra, jo dom tar lika bra båda sidor men ena skivan blir mycket varmare å två kolvar ena sidan går inte tillbaka lika mycket som dom som sitter mitt i mot på samma ok så ena belägget trycker mot skivan menas den andra släpper som den ska även att jag har bytt kolvarna å packningarna. Är så trött på detta nu å ska nog ta å rengöra slangarna å se vad som händer. kom gärna med fler förslag :4skrika

Hornet_600 skrev:
2296363 Byt bromsslangar om dom är gamla och tilltäppta inuti. Blir som backventiler i dom av gammalt gojjs.

du kan ha rätt i det men jag testar nog att rengöra istället. men borde inte höger fram krabba med då efftersom dom sitter ihop i mitten samma vätska å förmodligen lika gammla

vill du inte köpa nya slangar så ta först och blås ut både slangar och bromsok med tryckluft. Inte sällan ligger det lite skit där som gör att oken krånglar...

Sitter oken lika på båda sidorna?

Vet en del som råkat skifta på distanserna. (vä/hö)

ja dom sitter på rätt plats å jag har luftat om allt å blåst rent i oken å slangarna. Men det hjälper inte. bromsarna tar mycket bra men ligger på lite fortfarande på vänster sida som innan. Det är så lite det ligger på ,men tyvärr räcker det för att göra den ena skivan mycket varmare. När man rullar hojen så känner man inte av någon anläggning utan om man hissa upp hjulet å snurra till det så stannar det effter några varv. Lägger ner detta nu då jag lagt ner 3 dagars jobb på de skiten. blir att lämna in nästa år när det finns pengar. Vill inte veta hur mycket det kommer kosta när verkstaden ska ta en titt. typ nya ok å slangar vätska m.m 10.000:- :hihi

tur att man har en fungerande xt600 som är ny bes. tackar för alla svaren

SilentPlanet skrev:
Vill inte veta hur mycket det kommer kosta när verkstaden ska ta en titt. typ nya ok å slangar vätska m.m 10.000:-

Nejdå, det kommer inte bli ens i närheten av dom siffrorna. Men kör aldrig en hoj utan ok bromsar fram! Det gör alltid ont...

Har du kollat kolvarna så nån av dom inte är repad eller kanske sitter fast i en dålig tätning?

// Niclas - äntligen klar med min bakbroms... :tummenupp

Ducceniclas skrev:
2298145 Nejdå, det kommer inte bli ens i närheten av dom siffrorna. Men kör aldrig en hoj utan ok bromsar fram! Det gör alltid ont...

Har du kollat kolvarna så nån av dom inte är repad eller kanske sitter fast i en dålig tätning?

// Niclas - äntligen klar med min bakbroms... :tummenupp

Alla kolvarna är fina , Ser ut som dom vore nya
otroligt sjukt allt ihop

så många bromsok å skit man har renoverat på bilar, så kan man inte änns fiksa till hojens bromsar :huvet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg