Problem med broms

ravve

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Kawasaki ZX-10 -88
Hej!

Tänkte jag skulle byta bromsvätska (bak) idag pga att den gamla vätskan såg mörk ut och där va lite "gojjs" i vätskebehållaren.

Monterade slang på nippeln, öppnade nippeln och pumpade och stängde osv medans jag fyllde på med ny vätska, DOT4. Tyvärr blev nog behållaren tom en gång men efter de fyllde jag på konstant och såg att det kom luftbubblor men fortsatte tills det sen inte kom mer bubblor. Stängde nippeln, fyllde upp behållaren och monterade locket.

Nu till problemet, bromsverkan har i princip försvunnit och pedalen går i botten utan direkt motstånd. Vad gör jag för fel?

Last edited:
Testa att fylla på från nippeln. jag tog en vattenflaska som jag brukade ha på träningen kopplade en slang mellan nippeln och flaskan som var fylld med bromsvätska. öppnade nippeln och pressade vätskan från den vägen och det fungarede kanon.

Har gjort så på mina tidigare crossar och det har fungerat kanon.

Iom att du en gång sög in luft så har du antagligen luft i pumpen (också). Gör som när du luftar oken, men lossa slangarna till pumpen istället, om du inte har nån nippel på den vill säga.

Iom att du en gång sög in luft så har du antagligen luft i pumpen (också). Gör som när du luftar oken, men lossa slangarna till pumpen istället, om du inte har nån nippel på den vill säga.

Ingen nippel på pumpen men jag lossade slangen och pumpade precis som om det var en nippel. Bubbla till lite grann och sen lufta jag hela systemet igen och det blev bättre, nu kan jag låsa bakhjulen på asfalt iaf.

Men hur hård ska pedalen bli? Jag kan trycka den i botten och den blir inte hårdare om jag pumpar på den, som i bilen men det ska den kanske inte bli?

Vågar man byta fram också, tips? :-)

Ingen nippel på pumpen men jag lossade slangen och pumpade precis som om det var en nippel. Bubbla till lite grann och sen lufta jag hela systemet igen och det blev bättre, nu kan jag låsa bakhjulen på asfalt iaf.

Men hur hård ska pedalen bli? Jag kan trycka den i botten och den blir inte hårdare om jag pumpar på den, som i bilen men det ska den kanske inte bli?

Vågar man byta fram också, tips? :-)

Pedalen eller handtaget ska bli i stort sett stumt om du känner vid stillastående, om det är korrekt luftat etc.
Och provar du att känna efter några minuter ska det vara lika stumt och ta vid samma ställe.

Lufta en gång till, övning ger färdighet. När du fått ordning på bakbromsen så har du troligen lärt dig hur man gör och kan fixa fram också.

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!