Problem(?) med bridgestone däck

HusaOzze

ett st tvärhand hög
Gick med
16 Sep 2008
Hoj
husa 550 going motard
hejen är en gsx-r 1000 k2 skodd med bridgestone battlax bt020 fram och bt021.

vet att nya däck kan vara lite hala, men efter 400-500 mil är dom väll inte nya längre? Problemet jag har är att bakdäcket släpper vid dom mest olämpliga tillfällen, behöver inte gå fort för att det ska släppa, kan vara varmt +20 ute däcket varmt och det släpper i 50-60 ? helt galet känns det som, vågar inte allt lita på däcket, ska det vara så? ännu värre närd det är blött då är det som att kasta en tvål i ett badkar, lite överdrivet.. regnar/ är det blött så släpper det vid acceleration rakt fram (ej hård acc) ända upp på 4:an.

Däcktryck kör jag med 2,5 fram och bak som det står i manualen, har kört hojen med michelin pilot power tidigare och upplevde då bara grepp grepp grepp.

har dock tack och lov inte fått framhjulet att släppa ännu.

är det någon mer som har haft liknande problem? tips på vad man ska göra? funderar starkt på att byta till power pure från michelin istället.

Byt däck. Kolla åldern men byt i vilket fall IOM att du inte litar på de.

Jag kom hundra meter med nya BT020, sen trilla jag på röven.
Jag säger "fälgskydd" !!!

ja det får nog f-n bli byte då, sökte lite tidigare och hittade ingen med samma problem... nu vet jag att det inte bara är mitt huvud som är konstigt

ja det får nog f-n bli byte då, sökte lite tidigare och hittade ingen med samma problem... nu vet jag att det inte bara är mitt huvud som är konstigt

Vad har du för datum på däcken?
Vet du hur däcken förvarats innan montering?

Jag fick ett par nya däck monterade av ett hus med mc i Malmö. De däcken var såphala o stenhårda rakt igenom. Påtalade detta för nämnda hus men de ville såklart inte kännas vid det. Jag har viss info om att de däcken förvarats felaktigt och därmed hårdnat. Det borde vara straffbart att utsätta någon för detta :mad:

Vad har du för datum på däcken?
Vet du hur däcken förvarats innan montering?

Jag fick ett par nya däck monterade av ett hus med mc i Malmö. De däcken var såphala o stenhårda rakt igenom. Påtalade detta för nämnda hus men de ville såklart inte kännas vid det. Jag har viss info om att de däcken förvarats felaktigt och därmed hårdnat. Det borde vara straffbart att utsätta någon för detta :mad:

"Huset med mc"....lika serviceminded verkstad som vanligt...:huvet
Hur gjorde du sen då?

Till TS: Upplever du så mkt släpp och har slutat lita på dem så byt ASAP. Du kommer ändå inte ha kul sålänge du oroar dig.

Oj det låter inte bra.

Rätt däcktryck?
Rätt inställt chassie? är dämpningen stenhård?
kollat lager?

Kostar ju inget att kolla de här sakerna. Annars är det bara o byta däck.

Kört 021:an bak och den kan släppa lite vid stygga gaspåslag har jag märkt, framförallt på viss beläggning. Dock vet jag inget om varit någon form av förorening på vägen vid de tillfällena. På bana har det funkat ok för kurs/lättare körning. Även regn.

har kollat datum på däcken och om inte jag läser helt fel så är dom tillverkade v25 2009, så borde ju inte vara gammla iaf? kanske förvarade fel är en orsak.

GixxerTina: har kollat hojen i övrigt men problemen uppstod i samband med byte av däck, det är enda skillnaden. chassit kanske inte är optimalt justerat efter mig, men även med riktigt slitet michelin pilot power bak (som jag bytte ifrån pga under 1mm mönsterdjup) så vågade jag åka fortare o lita mer på däcket tom i vått än vad jag gör på nuvarande bridgestone. Rätt tryck, mmm ja enligt det jag fått fram / läst mig till / blitt tipsad om så ska jag ha 2,5 fram och bak. Har provat 2,3 bak samt även 2,8 men inte märkt någon skillnad, eller joo blev ännu halare med 2,3 i bak. Dämpningen är relativt mjuk skulle jag vilja säga, långtifrån stenhård iaf.

Vart får man bäst pris på michelin power pure däcket? är det hojdäck.se / däckonline som gäller?

har kollat datum på däcken och om inte jag läser helt fel så är dom tillverkade v25 2009, så borde ju inte vara gammla iaf? kanske förvarade fel är en orsak.

GixxerTina: har kollat hojen i övrigt men problemen uppstod i samband med byte av däck, det är enda skillnaden. chassit kanske inte är optimalt justerat efter mig, men även med riktigt slitet michelin pilot power bak (som jag bytte ifrån pga under 1mm mönsterdjup) så vågade jag åka fortare o lita mer på däcket tom i vått än vad jag gör på nuvarande bridgestone. Rätt tryck, mmm ja enligt det jag fått fram / läst mig till / blitt tipsad om så ska jag ha 2,5 fram och bak. Har provat 2,3 bak samt även 2,8 men inte märkt någon skillnad, eller joo blev ännu halare med 2,3 i bak. Dämpningen är relativt mjuk skulle jag vilja säga, långtifrån stenhård iaf.

Vart får man bäst pris på michelin power pure däcket? är det hojdäck.se / däckonline som gäller?

ok.
Jag har samma hoj som dig, det är kul att jämföra.:)
För pendling till och från mitt jobb kör jag rekommenderat däcktryck av hojtillverkaren för att spara däcket 2,5 fram och 2,9 bak.
Bana och aktiv körning 2,2 fram och 2,5 bak funkar på alla däckmärken jag provat.

Själv kört mycket på "Continental Race Attack Street", Inte bästa däcket men duger gott för mig ,bra fäste/feedback kontra pris och livslängd jämfört med andra märken.

...klipp

Jag köpte mitt på dexon.se

Har kört ca 100 mil på det inkl en bandag på Gelleråsen. Håller bra grepp på bana, både vått och torrt. Lite halare än Pilot Power 2ct som jag hade innan men det kan vara att jag var mer aggressiv med gasen än när jag körde Gelleråsen på de gamla däcken. Det verkade som om Pure behövde lite mer värme innan greppet fanns jämfört med 2CT.

1695kr inkl frakt, hade det hemma på 24 timmar :Bugar
F

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP