Problem med bilen, vad tror ni?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Bilen är en Caddy 2005 som gått 11000mil

Sen en vecka tillbaka börjar den dricka vatten ur kylaren, ca 1L på 10 mil.

Står man stilla med den så ser jag inget läkage (menar om någon slang skulle pajat)

Tror ni det kan vara topplockspackning?

Det är en Diesel turbo.

Om det är topplockspackning hoppas det fortfarande är motorgaranti kvar på den:näsblod

2789053 Bilen är en Caddy 2005 som gått 11000mil

Sen en vecka tillbaka börjar den dricka vatten ur kylaren, ca 1L på 10 mil.

Står man stilla med den så ser jag inget läkage (menar om någon slang skulle pajat)

Tror ni det kan vara topplockspackning?

Det är en Diesel turbo.

Om det är topplockspackning hoppas det fortfarande är motorgaranti kvar på den:näsblod
Kolla oljan, om det inte är nån gägga där så läcker det nog utåt.

Min räser-toyota från -90 blir av med en hel del vatten utan att det droppar eller att det åker in i motorn. Jag tippar på att det rinner sakta och sedan förångas för det läcker ut där det är varmt? :va

Inga biltrådar här längre. Se stickyn.
Swedie har fått hybris och öppnat en sajt till ;)

Har du glykollukt inne i bilen eller imma på insidan rutan så kan det va läckage på värmepaketet.Men mest troligt toppackningen.Vitryker den?

Har du glykollukt inne i bilen eller imma på insidan rutan så kan det va läckage på värmepaketet.Men mest troligt toppackningen.Vitryker den?

Ingen lukt och ingen imma. Vitrök har jag inte heller sett någon.

Bokat service i morgon. Får se om dom hittar något kul

Last edited:
Lär vara oändligt mkt större chans o få svar här av nån som kan ämnet, med tanke på medlemsantalet på sportbil.....kontra sh.com

Co-prov i expansionskärlet ger direkt svar på om det är topplockspackningen eller inte

Har bilen körts hårt? Hur ser oljan ut? Ryker vitt vid pådrag?

Last edited:

Om man häller i lite kanel (kryddan alltså) i kylaren så kan det täta till om du har en liten läcka. Om inte annat så luktar det gott när du öppnar kylarlocket.... :tungan

Har för mig att det var Stig Blomqvist som i ett rally fick läckage och sprang in till en bonde och tiggde lite kanel till kylaren.

köp kylarcement det är kickass och kostar 100spänn

Nästan ny bil, tycker inte jag ska behöva hälla i det.

Ser ingen läcka från kylaren så ser ingen anledning till det heller.

Co-prov i expansionskärlet ger direkt svar på om det är topplockspackningen eller inte

Har bilen körts hårt? Hur ser oljan ut? Ryker vitt vid pådrag?

Den har gått ganska långt med släp och har väll körts friskt.

För några dagar sen när jag kollade kunde jag inte se att den ljusnat. Men han inte kolla igår när det blev som värst.

Ingen rök som jag sett.

Last edited:
Behöver lite hjälp nu grabbar:)

Fick svar om bilen (med hjälp av receptionisten) och killen på verkastaden säger att han inte han se om de är topplockspackningen men tror det är den. Behövde visst mitt godkänade för att lyfta och kolla.

Inspektion skulle kosta 3000kr och byte av topplockspackning skulle kosta 12000kr :rolleyes:

Min kära far tyckte jag skulle plocka ut bilen och köra och se om det inte kan fungera med lite kylartätning, vad tror ni?

Skulle lika gärna kunna vara någon slang typ:näsblod

Behöver lite hjälp nu grabbar:)

Fick svar om bilen (med hjälp av receptionisten) och killen på verkastaden säger att han inte han se om de är topplockspackningen men tror det är den. Behövde visst mitt godkänade för att lyfta och kolla.

Inspektion skulle kosta 3000kr och byte av topplockspackning skulle kosta 12000kr :rolleyes:

Min kära far tyckte jag skulle plocka ut bilen och köra och se om det inte kan fungera med lite kylartätning, vad tror ni?

Skulle lika gärna kunna vara någon slang typ:näsblod

Det hade ju varit grymt surt att lägga ut 15k på ett fel som du hade kunnat åtgärda själv för under tusenlappen.. jag tycker du ska lyssna på din far.

Om de lyfter av toppen för att kolla packningen så kan de ju knappast bara slänga dit toppen igen om det inte verkar vara det, packningen har gjort sitt och måste bytas.
12000:- var det med en utbytestopp eller planing av den gamla plus ny packning ??

Räkna med att de försöker att blåsa dig, det är ju trots allt en VW verkstad.

Hade motorgarantin gått ut??

Det hade ju varit grymt surt att lägga ut 15k på ett fel som du hade kunnat åtgärda själv för under tusenlappen.. jag tycker du ska lyssna på din far.

Verkligen

Om de lyfter av toppen för att kolla packningen så kan de ju knappast bara slänga dit toppen igen om det inte verkar vara det, packningen har gjort sitt och måste bytas.
12000:- var det med en utbytestopp eller planing av den gamla plus ny packning ??

Räkna med att de försöker att blåsa dig, det är ju trots allt en VW verkstad.

Hade motorgarantin gått ut??

Vad dom sa så fanns det ingen garanti kvar på den.

Eftersom jag inte kan prata direkt med dom utan genom tjejen i receptionen så kan jag inte få ur dom så mycket.

Skilnaden mellan att lyfta på toppen och kolla packningen som skulle kosta 3000kr eller att lägga dit en ny kan ju omöjligt innebära så mycket jobb att det skulle kosta 12000kr till faktiskt:näsblod

2 månader tills man ska dra tungt lastad bil och tungt lastat släp ända hem (400mil) så man vill ju gärna att det ska hålla också.

Från att ha kostat 15000kr till att hitta ett microhål i en kylarslang:)

Dom hade trycksat kylsystemet under siestan och hittat hålet när dom kom tillbaka.

Underbart:)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...