Problem med bilen, drivknutar som ej håller

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory -15 & KTM SD 1290 GT -17
Har en Renault Megane 1,6 RN 1998

Köpte drivaxlar (ej orginal) från en firma som säljer Renaultdelar till fördelaktiga priser jämfört med Bilia.

Min verkstad monterade den högra vid 10155 mil och den vänstra vid 10585 mil. Jag har kvittona kvar på jobbet etc.

Saken är den att nu när bilen rullat ca 11850 mil o nu är otroligt nog drivknutarna kass igen på bägge sidor! Knuten är integrerad med axeln o kan ej bytas separat. Damaskerna är inte skadade eller felmonterade heller.

Vad kan jag göra, har lagt ut en massa pengar på delar och jobb och det är rent skräp... vad skall jag göra o vad har jag för chanser att få ersättning?

Tips på taktik gentemot firman?

Skall kontakta bildelsfirman o se vad de säger.

Och jag jag har kört lungt och städat hela tiden, vill spara både på bilen o på soppan.

Du är inte mekmaster nog att byta sånt själv då?
Jag har då aldrig lämnat in nån bil på verkstad och har inga planer på att nånsin göra det. Med undantag för ny bil. Saves a buttload of cash

Om de nu är korrekt monterade så kan du nog räkna med att få betala arbetet en gång till även om du lyckas få nya knutar från bildelsfirman du köpte dom hos.

Är de däremot felaktigt monterade (är det fett i?) så borde verkstan stå för hela kalaset.

Förutsatt att inte tillverkaren anser att de inte ska hålla längre än 1300 mil, förstås... :rolleyes:

Jo egentligen är det väl så att jag skulle kunna fixa det själv men orkar inte.. Använder mig av en hyffsat billig mek istället (obs att meken inte gjort ngt fel!)

Det är axlarna/knutarna kvalitet som är problemet... hur tackla återförsäljaren?

FreddaGädda skrev:
2417344 Du är inte mekmaster nog att byta sånt själv då?
Jag har då aldrig lämnat in nån bil på verkstad och har inga planer på att nånsin göra det. Med undantag för ny bil. Saves a buttload of cash

Banane skrev:
2417862 Jo egentligen är det väl så att jag skulle kunna fixa det själv men orkar inte.. Använder mig av en hyffsat billig mek istället (obs att meken inte gjort ngt fel!)

Det är axlarna/knutarna kvalitet som är problemet... hur tackla återförsäljaren?

Åk ner och prata med honom och förklara hur det ligger till. Antingen är han tillmötesgående eller också inte, är han det inte så skit i honom och gå direkt till KO eller ARN.

Reklamera varan.

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Reklamationstiden förlängdes den 1 april 2005 från två till tre år.

Har snackat med bildelsfirman o jag har blivit lovad nya drivaxlar/knutar och eventuellt ett par nya bakstötdämpare som plåster för verkstadskostnaden.

Bra kille verkar det som.. vi får se hur det slutar..

Jag har köpt "renoverade drivknutar" till min Saab en gång, dom var visserligen renoverade så tillvida att det var bytt kulor och inre medbringare, men den yttre medbringaren nöts också, så den renoverade knuten höll väldigt dåligt.

Jag körde väl någonstans runt 1500 mil/ 6 månader innan den lät så illa att det var dags att byta igen, killen på firman där jag hade köpt knutarna följde med ut på parkeringen där jag skjutsade honom runt i en cirkel så att han fick höra hur det lät, sedan gav han mig en ny knut som inte var renoverad stomme, den höll lika bra som nya orginal.

Dock ville han ha tillbaka den gamla, inte för reklamationens skull, utan för att skicka tillbaka till firman som renoverade, för att den skulle renoveras.
Stackars jävel som köpte den.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...