Problem med bil efter köp.

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Hej, köpte för en vecka sedan en Saab 9-5 2.0t -02 med 13000 mil på mätaren av privatperson. Frågade då honom om den drog någon olja och det skulle den inte göra sa han då. Har sedan dess kört ca 70 mil med bilen mest långkörning och oljenivån på stickan har gått från ca 4 mm från övre markering till ovansidan på klumpen. Borde vara ca 6 dl den dragit då. Vad har man för rättigheter i det här fallet ?

Det är blocketförsäkring på bilen.

// Tom

Säljaren är ICKE skyldig nånting blocket är förhoppningsvis.

Jodå, har läst om blockets försäkring. Tänkte mer på upplysningsplikten som säljaren har vid försäljning. Jag frågade ju specifikt om bilen drog olja och han svarade nej. Sedan 70 mil och en vecka senare är det ca 6-7 dl mindre olja i motorn kan man ju anta att detta fel fanns när jag köpte bilen. Han hade haft bilen ca 3000 mil innan så han borde ju vetat om felet.

// Tom

JSedan 70 mil och en vecka senare är det ca 6-7 dl mindre olja i motorn kan man ju anta att detta fel fanns när jag köpte bilen. Han hade haft bilen ca 3000 mil innan så han borde ju vetat om felet.

// Tom

Anta är just problemet, han är en lekman och få det bevisat att han visste om felet tror jag inte du lyckats med.
Kolla med SAAB är det dokumenterat där för han har varit inne och felsökt och fått svaret varför, då kan du hävda köpet.

Snackade dock lite med killen när jag köpte bilen av honom och han hade iaf gått fordonsprogrammet på gymnasiet så lekman kanske inte är rätt term heller. Jag är helt övertygad om att han kände till felet hela tiden.

// Tom

Snackade dock lite med killen när jag köpte bilen av honom och han hade iaf gått fordonsprogrammet på gymnasiet så lekman kanske inte är rätt term heller. Jag är helt övertygad om att han kände till felet hela tiden.

// Tom
bad luck chuck men de e snud på pmöjligt att bevisa att han viste det, och att det va där innan du köpte den.

Inte testat va den nya bilen går för? Skulle jag gjort, och då e det lät hänt att steka något.

Med lite otur så är det säkert turbon som är på väg att ge sig, brukar hålla ungefär så "länge" på de modellerna (skit turbo). Tur i oturen om det är den är att det finns en TD04-15T som passar mer eller mindre bolt-on, den, nya spridare och voila.. massa pollar samt bättre hållbarhet. :tummenupp Kolla på stcs om de kan ha några tips om felet.

mvh

13000mil på en -02, garanterat körd "kortsträckor". Är inte turbon ledsen, så är ringarna fastkoksade. Det är alltså inga haveri på motorn av stora mått du har i alla fall. turbon är bara att byta, antingen en beggad turbo, då tar man som nämnt den från Aeron så håller den iaf. Annars tar man biltemas ersättningsaggregat. Till en otrimmad kärra håller den kalas!
Sen skaffar man den senaste slangsatsen för vevhusventilation på saab.
OM det nu inte är så att den är servad enligt föreskrifter eller minst en gång varje år, då har du ju 8 års motorgaranti.

Jodå, har läst om blockets försäkring. Tänkte mer på upplysningsplikten som säljaren har vid försäljning. Jag frågade ju specifikt om bilen drog olja och han svarade nej. Sedan 70 mil och en vecka senare är det ca 6-7 dl mindre olja i motorn kan man ju anta att detta fel fanns när jag köpte bilen. Han hade haft bilen ca 3000 mil innan så han borde ju vetat om felet.

// Tom

Säljaren kan säga vad han vill så länge det inte finns bevis på att han visste om felet innan. Omöjligt att bevisa tyvärr...om han inte erkänner det själv dvs.

Har bilen dragit 6dl olja på 70mil så är det väll helt uppenbart att han kände till problemet när han sålde bilen? Annars skulle den ha skurit ihop flera gånger om på de 3000mil som han kört med den. Det tror jag faktiskt inte är några problem att påvisa vid en eventuell tvist. Har personen ifråga dessutom gått en fordonsteknisk utbildning så kan man knappast hävda att man saknar kunskap i ämnet.

Du kan väll snacka med honom först så kanske ni kan komma fram till en bra lösning, du får tillbaks pengar motsvarande ett beggat aggregat eller liknande?

Börja med att kolla att vevhusvent. inte är tätt. Det är ett vanligt fel på bla. Saab-bilar som bara har gått kortare sträckor.

Sedan är det lite lurigt med vad som räknas som normal oljeförbrukning.
En kompis har en Passat med 2,8l V6:a och i instruktionsboken står det att det fullt normalt att den drar 1l olja per 100mil. Vet även att Volvo uppgav liknande siffror när 5:an kom.

Ringde till killen idag. Enligt honom så har han aldrig behövt fylla på mellan oljebyterna. senast han bytte olja va en 3-400 mil sedan sade han, så om den var fylld till max så har den dragit 1 liter på 3-400 mil vilket också är ganska mycket men ändå inte överdrivet. Skall göra ett oljebyte själv nu och hålla koll på nivån innan jag börjar bråka. Bilen står just nu med WD40 i cylindrarna för att av lösa upp koks(saabfolk rekomenderar detta), många bilar detta fungerat på tydligen. Det sitter nyaste vevhusvent på den men jag ska kolla så backventilen fungerar på som den skall.

Tack för att hjälp än så länge iaf! :tummenupp

Skulle aldrig köpa en bil privat så länge det inte handlar om bilar för under 20 tusen...risken att man blir lurad är faktiskt rätt stor. Ok bilarna kostar lite mer på firma, men då har man ju begagnatgaranti iaf om handlaren är MHF ansluten.

Det är ju helt omöjligt och kolla exakt allt på en bil, då får man ju ha med sig kompprovsmätare, dator/programvara mm.

Har bilen dragit 6dl olja på 70mil så är det väll helt uppenbart att han kände till problemet när han sålde bilen? Annars skulle den ha skurit ihop flera gånger om på de 3000mil som han kört med den. Det tror jag faktiskt inte är några problem att påvisa vid en eventuell tvist. Har personen ifråga dessutom gått en fordonsteknisk utbildning så kan man knappast hävda att man saknar kunskap i ämnet.

Du kan väll snacka med honom först så kanske ni kan komma fram till en bra lösning, du får tillbaks pengar motsvarande ett beggat aggregat eller liknande?

Klart det är uppenbart..men eftersom chansen finns att felet uppstått direkt efter köp fungerar det inte så..enligt lag iallafall. Inge problem att bevisa vid en tvist?...haha...jo, tjena. Lycka till. Så man kan dra snuten i en bil så man kommer utom synhåll i 2 sek..hoppa ut, ställa sig bredvid bilen o sedan påstå att någon annan körde och slippa straff/böter...men du säger att det inte är några som helst problem att bevisa att han visste om bilfelet trots att han nekar vid en eventuell tvist....ok :tummenupp Spelar ingen roll ifall han är mek eller byggde bilen från grunden själv...ord mot ord leder ALDRIG till dom utan starka bevis eller erkännande. Som ex är det kanske köparen som kört sönder turbon lr vad nu felet är och vill nu scama sig tillbaka pengarna...get my drift?

Last edited:
Låter väldigt mycket. har en MB -00 som gått snart 11 000 mil..serviceintervallen är var 2000:e mil. har ALDRIG behövt fylla på olja mellan serviceintervallen. Kollar oljan vid varje tankning.

CB1300:n behöver jag inte heller fylla på någon olja mellan serviceintervallen.

men..det kanske är normalt på din SAAB...

Klart det är uppenbart..men eftersom chansen finns att felet uppstått direkt efter köp fungerar det inte så..enligt lag iallafall. Inge problem att bevisa vid en tvist?...haha...jo, tjena. Lycka till. Så man kan dra snuten i en bil så man kommer utom synhåll i 2 sek..hoppa ut, ställa sig bredvid bilen o sedan påstå att någon annan körde och slippa straff/böter...men du säger att det inte är några som helst problem att bevisa att han visste om bilfelet trots att han nekar vid en eventuell tvist....ok :tummenupp Spelar ingen roll ifall han är mek eller byggde bilen från grunden själv...ord mot ord leder ALDRIG till dom utan starka bevis eller erkännande. Som ex är det kanske köparen som kört sönder turbon lr vad nu felet är och vill nu scama sig tillbaka pengarna...get my drift?

Finns minst ett dokumenterat fall där hojåkare åkt dit trots att polisen tappat honom ur sikte. Har för mig att det fanns en tråd om det här på sporthoj faktiskt..

För övrigt får du nog ta och läsa på vad som gäller vid privatköp :tummenupp

http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=766&lngArticleId=308

"Om säljaren har uppträtt "svikligt", det vill säga om han känt till ett fel på bilen och uttryckligen förnekat att bilen hade det felet. Eller om säljaren dolt till exempel en rostskada, har du rätt att häva köpet även om felet inte är väsentligt."

Drar bilen över en halvliter olja på 70mil direkt efter köpet och säljaren dessutom hävdat att den inte drar nån olja alls så kan det nog inte betraktas som nånting annat än "svikligt" beteende..... eller vad tror du?

Back