Problem med bensin i oljan!

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Hej!

Jag har en Suzuki GSX 750ES '84 som krånglar.

Efter vintern upptäckte jag att oljan var helt blaskig och stank bensin. Bytte den och fyllde på ny olja (för 450:- :huvet ). Eftersom bensinkranen stått i läge "ON" hela vintern så trodde jag felet berodde på detta.

Tankade även full tank. Det tog två dagar innan oljan återigen var full med bensin. Säkert två liter bensin hade runnit ner i oljan. Bensinkranen stod i det tredje läget (inte "ON" och inte "RES", men den tredje, kommer ej ihåg vad det står där). Beställde då ny bensinkran som ej ännu kommit.

Igår pratade jag med en kompis som har en GSX750E '98 och han menar att bensinkranen ej har något läge där den är helt avstängd. Han trodde att det "tredje" läget är för vinterförvaring?

Isf. så är det ju inget fel på min bensinkran? Då måste ju felet ligga någonstans i förgasaren?

Någon som kan reda ut detta åt mig? Jag ska köra upp på fredag, klarar jag det så är mitt problem AKUT :gnissla

H Svensson skrev:
Hej!

Jag har en Suzuki GSX 750ES '84 som krånglar.

Efter vintern upptäckte jag att oljan var helt blaskig och stank bensin. Bytte den och fyllde på ny olja (för 450:- :huvet ). Eftersom bensinkranen stått i läge "ON" hela vintern så trodde jag felet berodde på detta.

Tankade även full tank. Det tog två dagar innan oljan återigen var full med bensin. Säkert två liter bensin hade runnit ner i oljan. Bensinkranen stod i det tredje läget (inte "ON" och inte "RES", men den tredje, kommer ej ihåg vad det står där). Beställde då ny bensinkran som ej ännu kommit.

Igår pratade jag med en kompis som har en GSX750E '98 och han menar att bensinkranen ej har något läge där den är helt avstängd. Han trodde att det "tredje" läget är för vinterförvaring?

Isf. så är det ju inget fel på min bensinkran? Då måste ju felet ligga någonstans i förgasaren?

Någon som kan reda ut detta åt mig? Jag ska köra upp på fredag, klarar jag det så är mitt problem AKUT :gnissla

Det är inte så att den stått i PRI-läget?

Jo, det är PRI som är det tredje läget. I det läget är kranen är helt öppen. I de andra lägena öppnar den bara när motorn är igång. Så använd inte PRI :)

Bensinkranar har oftast 3 lägen,on och res som är vaccumstyrd.Ska bara öppna när motorn är igång,men kan givetvis krångla så att bensin rinner in i motorn.Läget pri så rinner bensinen fritt,ska bara användas att typ fylla upp förgasarna när man fått soppatorsk..

H Svensson skrev:

Alldeles oavsett inställningarna på din besinkran så ska det inte komma bensin ner i motorn. Jag skulle tippa att felet ligger i själva förgasarna (dålig packning) eller att bränsleledningen inte är tät vid förgasarna.

Sedan kan det i och för sig vara så att slangen inte heller är tät vid bensinkranen och att det är där det läcker... och ställ då reglaget på "ON" för säkerhets skull.

Pröva med att göra rent ordentligt (avfettningsmedel + tvätta), torka, och kör sen motorn stillastående en liten stund. Då borde det vara enklare att hitta felkällan.

Flottören i förgasarna ska väl ändå stoppa soppan även om kranen står på PRI? Så de har väl hakat upp sig kanske?

Slangar som läcker ska väl ändå inte resultera i att oljan är full med bensin, borde ju bara bli en pöl på golvet!

Nu chansar jag bara, men kolvringarna kanske är kassa om det tillåts läcka ner soppa i oljan, eller läcker det alltid igenom om det kommer in bensin där när motorn är av?

Då beror nog felet på att jag gissat på att PRI betytt "OFF" på japanska eller nåt =)

Det är ingen pöl på golvet btw men när jag startar motorcykeln så sprutar det ut en liter smutsig bensin ur avgassystemet.. när brorsan skulle pröva att starta efter vinterförvaringen så stod farsans mustangcabbe några meter bakom, den blev rätt så smutsig.

Men jag tror faktiskt att det läcker även när bensinkranen står på "ON" eller "RES" så nåt fel är det ju.. suger ju stenhårt att plocka isär alla förgasare, men det verkar inte finnas nåt alternativ här.

Varför kan man inte göra en bensinkran med "OFF" läge? Idiotiskt..

Även om du hänger 100L fat med bensin över din hoj osh kopplar
din bensinslang till det så ska det inte bli någon bensin i din olja!
Du har otäta nålventiler i dina förgasare ev i kombination med
trasig bensinkran.
Med losskopplad bensinslang så ser du enkelt om det läcker i läge
On eller Res.

Hej. Ditt problem är otäta - nötta - nålventiler och kanske också säten. Därför rinner bensinen genom förgasarna och in i motorn. Åtgärda så snart som möjligt så du inte blåser någn packning pga för högt tryck när du startar. Ett ganska enkelt - och billigt - ingrepp.

Hade

Hej!

Tack för svaren, jag har helt bommat att jag fått svar i denna tråd..

Följdfråga:

Någon som vet ett bra ställe att inhandla nålventiler? Gärna online = smidigt.

Hur kollar jag om sätena är slitna?

MVH Henrik

H Svensson skrev:
Hej!

Tack för svaren, jag har helt bommat att jag fått svar i denna tråd..

Följdfråga:

Någon som vet ett bra ställe att inhandla nålventiler? Gärna online = smidigt.

Hur kollar jag om sätena är slitna?

MVH Henrik
lyft flotören lite lätt och se om det går att blåsa igenom om du kommer åt kanalen. Så har jag gjort men använd inte tryckluft. Finns säkert många bättre sett förutom att kolla då förståss och se om packnigen ser ok ut så att säga.

EDIT: borde det inte rinna ut bensin ur dreneringslangarna om nålventilerna är kassa.. :va

Ok, tack för tipset.

Men om bensinen ska rinna ut genom dräneringsslangarna så kanske det är nåt annat fel?

Jag tror nästan jag tar och lämnar in hojen istället, enklast kanske.. Det borde ju inte kosta skjortan att fixa ens på en verkstad.

H Svensson skrev:
Ok, tack för tipset.

Men om bensinen ska rinna ut genom dräneringsslangarna så kanske det är nåt annat fel?

Jag tror nästan jag tar och lämnar in hojen istället, enklast kanske.. Det borde ju inte kosta skjortan att fixa ens på en verkstad.
Nej nej nej.. alltså är nålventilen kass så rinner det ut. Inte om den är fräsh. Jag har dock bara erfarenhet av 2t i ämnet så jag lägger inte ut det som fakta.
Av tråden att dömma så ser jag bara felet i att du har haft bensinkranen i fel läge därav bensinen i motoroljan. Har du kollat så den inte stått på PRI verkligen?

philsson skrev:
Nej nej nej.. alltså är nålventilen kass så rinner det ut. Inte om den är fräsh. Jag har dock bara erfarenhet av 2t i ämnet så jag lägger inte ut det som fakta.
Av tråden att dömma så ser jag bara felet i att du har haft bensinkranen i fel läge därav bensinen i motoroljan. Har du kollat så den inte stått på PRI verkligen?

Så rinner det ut genom dräneringsslangarna eller ner i oljan?

Jag har haft kranen i både läga ON, RES och PRI - det blir samma fel ändå..

Jag tror efter att ha läst denna tråd och rådfrågat lite att jag får riva isär förgasarna, nåt membran eller nån packning måste ju vara kass. Jag har köpt ny bensinkran också, så den skall också bytas. Skall kolla om nålventilerna är kassa också, då passar jag på att byta dom med.

Kan åtminstone konstatera att detta med förgasare är ett jävla gissel :)

H Svensson skrev:
Så rinner det ut genom dräneringsslangarna eller ner i oljan?

Jag har haft kranen i både läga ON, RES och PRI - det blir samma fel ändå..

Jag tror efter att ha läst denna tråd och rådfrågat lite att jag får riva isär förgasarna, nåt membran eller nån packning måste ju vara kass. Jag har köpt ny bensinkran också, så den skall också bytas. Skall kolla om nålventilerna är kassa också, då passar jag på att byta dom med.

Kan åtminstone konstatera att detta med förgasare är ett jävla gissel :)
Jag syftade på att om nålventilerna är kassa så åker det ut bensin ut från förgasarna ut genom dreneringarna under hojen alltså inte ner i oljan. Du borde i princip lyckas tömma hela tanken på det viset.

Din maskin har några år på nacken så kolla nålventilerna ..Om det är gummitoppar på dom så kan du se om det har blivit sättningar i dom..
Tror att det är gummitoppar på dom och då brukar sättena klara sig..
Har du möjlighet att kolla detta så kan jag hjälpa dig att att få fram rätt nålventiler..

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt