Problem med bemanningsfirma

Okej så här ligger de till. Jag fick tag på en högt uppsatt gubbe på SEKO som kunde sitt jobb.

Bemanningsfirman har avtal med Unionen som är ett förbund för tjänstemän inte för lagerarbetare. Därför saknas de löneavtal för lagerarbetare, så i teorin så kan bemanningsfirman sätta vilken lön de vill.

Men den här SEKO gubben kunde teckna någon form utav "tvångs" avtal med min Bemanningsfirma som löper en månad i taget med början i December. Och de kunde dom inte säga nej till. Så i December så ska jag få samma lön som alla andra på firman. Och jag jobbar bara halva December så klart... SEKO gubben sa att om de är en reko bemannings firma så ger de mig lön retroaktivt också. Jag vill kunna få ut lönen retroaktiv också innan December.

Jag försökte prata med högsta chefen på Bemanningsfirman i dag men hon var "upptagen" och la på. Henne ska jag ringa till i morgon. Samma med de som skötte upphandlingen på de företag jag jobbar på.

Om folk trilskas så är säkert media intresserade utav den här historien.

Last edited:
GreenLime:
Skit bra att du har hittat någon som kan hjälpa dig med detta. men att hota med media om en sånn här historia i Norge...? Vet du det fungerar faktiskt jävligt dåligt pga att detta är vardagsmat där... Du hotar med andra ord ingen som inte vet hur spelreglerna fungerar.
Finns jävligt gott om oseriösa firmor överallt! I Norge kan du gå bara ett år tillbaka. Här har de flesta STORA bemanningsfirmorna fått sig en skopa ovett av den högsta instansen som finns där (Arbeidstilsynet) å massa orättvisor. Sök på Adecco, Manpower, ISS Personalhuset, etc.... ALLA har fått det!!! De små firmorna... de glider igenom...
Min rekommendation till dig är byt firma!!! Ärligt! När hon inte ens kan ta telefon, så är du "obekväm" å då gör man historien kort... Sorry men så fungerar det i alla som är i bemanningsbranchen... Tippar på att du har skrivit på ett kontrakt med 6 månaders provtid med 2 veckors uppsägning i provtiden? Standard!
Här är det många som startar upp och tjänar grova pengar snabbt för att sen försvinna i det tomma intet... Hur länge har din nuvarande arbetsgivare existerat? Väletablerad? Ekonomi? Försäkringar? Arbetsavtal? Har du referans kollat något alls? Med tanke på att du sitter där du sitter idag? Eller är det så att du var i sånt behov av jobb att du inte tänkte dig om innan du signerade kontraktet???

Bara en del frågor som inte framgår här i tidigare topics... Jag vet att din situation suger (du har min fulla empati där) men det är nog inte bara jag som funderar på detta (tror jag)...

....
Jag försökte prata med högsta chefen på Bemanningsfirman i dag men hon var "upptagen" och la på. Henne ska jag ringa till i morgon. Samma med de som skötte upphandlingen på de företag jag jobbar på.

Tyvärr ligger det nog till så att du inte tjänar något i längden på att ställa dem mot väggen och hävda din rätt. Det är alldeles för enkelt för dem att helt enkelt stryka dig ur registret, och plötsligt finns det massor av personal som har "bättre kompetens" än dig.
Det är som sagt en hel del fiffel i den där branschen och tyvärr är det vardagsmat att de beter sig som skit mot sina anställda. Jag tror därför inte att media skulle göra så mycket väsen av den här historien.

Kort sammanfattat så kan man säga att de som blir blåsta är tiofalt fler än de som får upprättelse.

Antagligen inte. Och att föra oväsen i media kommer antagligen ligga dig mer i fatet för framtida jobb än vad det ligger dem i fatet. Framtida arbetsgivare kommer hitta nån gråta-ut-artikel om hur elak din arbetsgivare var när de gör sökningar på dig. Det kommer göra dig mindre intressant som potentiellt anställd.

Det bästa du kan göra är att helt sonika skaffa ett annat, bättre jobb.

Alltså, jag förstår inte riktigt resonemanget här.

Du har skrivit på ett kontrakt för ett arbete, när alla skrivit på så börjar du tjafsa om lönen, som du redan skrivit på för.
Vad uppdragsgivaren betalar bemanningsföretaget är totalt oväsentligt såvida det inte står stipulerat i ditt anställningsavtal att du skall ha si o så mycket av fakturerat belopp.

Sen att få hjälp av facket utan att vara med, det är ju så att man får vad man betalar för och du betalar ingenting till facket och alltså bör du inte heller få någon hjälp. Nu har du ju fått tag på en hjälpsam själ på Seco så ta vara på det.

Men att hota med media för att gråta ut om att du fått för låg lön och att facket inte hjälpt dig trots att du inte betalar din medlemsavgift... ja då hamnar du i samma fack som det där WT-paret som gråter ut för att de anses vara WT, i alla fall i min bok!

I rest my case.... Tror att du har fått med dig vad du går upp mot nu. Beklagligt men sant! När du tackar JA till ett jobb så gör man REFERANS kontroll på en FIRMA MAN ALDRIG HAR JOBBAT FÖR.... FFS Vi som rekryterar gör ju referanskontroller på dig? Eller har de inte gjort det heller? :confused:

I rest my case.... Tror att du har fått med dig vad du går upp mot nu. Beklagligt men sant! När du tackar JA till ett jobb så gör man REFERANS kontroll på en FIRMA MAN ALDRIG HAR JOBBAT FÖR.... FFS Vi som rekryterar gör ju referanskontroller på dig? Eller har de inte gjort det heller? :confused:

Folk får inte lära sig att intervjun när man söker jobb inte är en envägsintervju, man ska även om arbetssökande ta tillfället tillvara och intervjua sin eventuella framtida arbetsgivare och sålla bort oönskade klåpare. Det verkar ta folk några bottennapp innan de lär sig det.

Folk får inte lära sig att intervjun när man söker jobb inte är en envägsintervju, man ska även om arbetssökande ta tillfället tillvara och intervjua sin eventuella framtida arbetsgivare och sålla bort oönskade klåpare. Det verkar ta folk några bottennapp innan de lär sig det.

Helt enig med dig här Ulvhamne!

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...