Problem med batteriet...

McRed

Medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
Yamaha YZF 600R -96
Hej,

Har en gammal Kawasaki GPX750R -87 som inte vill alltid vill starta...
Köpte nytt batteri för 6 mån sedan från biltema, fungerade bra ett tag men nyligen så tog den inte emot laddning längre och gick bara att ladda upp till 11,25 volt.

Var iväg till biltema för någon vecka sedan och bytte ut den till en ny, laddade upp den, mätte till 13,25 volt. Tog en lite tur och nu efter en vecka så skulle jag starta den igen... NIX!? mätte upp batteriet 8,9 volt ??? Va fan!!! Ändå hade jag kopplat ifrån minus kabeln från batteriet...

någon som har nån idé vad jag skall ta mig till? Vart kan felet ligga?

Mvh McRed

Det låter ju som att du inte får någon laddning från hojen! Dvs du drar ur batteriet när du kör.
Starta hojen, å mät spänningen över batteriet vid runt 4k varv. Då ska du ha runt 13,6 volt. Har du lägre än det, då mår inte din generator nå vidare. I synnerhet om batterispänningen sjunker efter ett tag, eller om du slår på helljus osv.

Härligt med lite hjälp...

Då blir det en tur ner till garaget idag!

Tack för tipset.

mvh McRed

Blir inte riktigt klok...

Körde igång hojen och varvade upp till 4000 mätte batteriet den hoppade runt 7 och 9 volt. Jaha det var som fan tänkte jag, mätte engång utan att varva och den visade 14,25... hmm?

Tog och gjode en gång till som jag gjorde först och då visade batteriet 14,1?
Fine, tänkte jag och lät skiten stå.

undrar nu ifall det kan vara så att laddaren inte laddar varje gång?

/McRed

Jag tippar på att du har glapp någonstans, kolla alla jordpunkter och alla kontakter. Laddregulatorer osv brukar antingen funka eller vara helt trasiga.
Att du fick högre spänning på tomgång beror på att du inte fick någon kräm från generatorn, men å andra sidan drog inte tändning mm någon kräm.

Har laddregulatorn brunnit så kan volttalet svaja rätt rejält faktiskt. I värsta fallet så blåser man batteriet till fader Abrahams hemtrakter eller söndrar det på grund av att man överladdar det med typ 40 volt och flera Ampere än vad som är tänkt.
Jag hade för mig att dom brukar antingen funka perfekt, ge 0 volt eller som sagt, många gånger för mycket. Och har dom en gång slutat funka som den ska så är det permanent?

Jag tar nog en titt...

på regulatorn och mäter den, det kan ju vara som sagt någon utav faserna som är trasig...

Tusen tack för eran feedback!
/McRed

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt