Problem med bakljus

Erik112233

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2016
Hoj
1997, Suzuki VZ800
Hej!

Mitt bromsljus lyser hela tiden när ljuset är påslaget.

Om ljuset är avstängt så fungerar bromsljuset som det ska, båda bromsljuskontakterna fungerar alltså.

Jag har en glödlampa med dubbla glödtrådar och dubbla stift undertill.

Jag mätte spänningen i kontakten idag och jag har 11.4v på båda kontakterna i sockeln när ljuset är på.

Vet inte riktigt var jag ska leta för att se till att det ena stiftet bara får spänning när jag bromsar.

Tips mottages tacksamt.

//Erik

Jordfel eller sockeln är paj så att matningen till bakljuset även går på bromsljuset.

Kanske har du bara satt lampan fel...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jordfel eller sockeln är paj så att matningen till bakljuset även går på bromsljuset.

Kanske har du bara satt lampan fel...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lampan går inte att vända fel men det hade inte spelat någon roll då jag har samma spänning på båda stiften hela tiden.

Men visst, sockeln kan vara paj men det känns lite märkligt att den bara pajar utan vidare.

Ska även tillägga att det går säkringar väldigt lätt...

Förra ägaren kunde inget om hojar och jag vet att han bytte styre, vet inte om något kan ha blivit fel i t.ex. ljusomkopplaren.

Ska även tillägga att det går säkringar väldigt lätt...

Förra ägaren kunde inget om hojar och jag vet att han bytte styre, vet inte om något kan ha blivit fel i t.ex. ljusomkopplaren.

Ja, då vet iaf jag var jag skulle börjat leta...

Då har du förmodligen kortis i reglaget eller i kabelstammen någonstans...

Då har du förmodligen kortis i reglaget eller i kabelstammen någonstans...

Fan vad det är fint med engagerade personer i forum.
ALLT går ju att få hjälp med.

Men jag tror jag har hittat felet av ren slump när jag skulle kolla lite på blinkersinfästningen.

Fan, får inte in en bild från mobilen.

Bakdäcket har skavt upp kabelstammen så kablarna är helt blottade...

Förklarar säkert både ljuset och säkringarna.

Tack ändå för hjälpen.

Fan vad det är fint med engagerade personer i forum.
ALLT går ju att få hjälp med.

Ställer man en fråga som kan ha sjuttielva olika svar så kan man nog räkna med att få vaga svar. Felsöka el är ett jäkla bök även om man står bredvid hojen så vad förväntar du dig att folk som inte ens har sett hojen ska kunna svara på?

Ställer man en fråga som kan ha sjuttielva olika svar så kan man nog räkna med att få vaga svar. Felsöka el är ett jäkla bök även om man står bredvid hojen så vad förväntar du dig att folk som inte ens har sett hojen ska kunna svara på?

Exakt det som de svarade. Jag förväntade mig tips på tänkbara felkällor.
Det var ju vettiga tips till skillnad från ditt svar.
Det tillför knappast något bra till felsökningen att i princip säga att det är en korkad frågeställning.

Som sagt, tack ni som kom med tips.

Exakt det som de svarade. Jag förväntade mig tips på tänkbara felkällor.
Det var ju vettiga tips till skillnad från ditt svar.
Det tillför knappast något bra till felsökningen att i princip säga att det är en korkad frågeställning.

Som sagt, tack ni som kom med tips.

Tolkade det som att du var ironisk, ber om ursäkt för det

Hade liknande problem.
Mätte allt fram till sista pluggen innan bakljyset. Allt funka som det skulle.

Va lödning som släppt i lampan.
Bara o slita upp och löda tillbaka.

Limmade sen med smältlim fast alla kablar i hålet in i baklampan. lödningen hade släppt av att jag dragit lite mycket i sladdarna....

Last edited:
Helvete!

Jag lagade den uppskavda kabelstammen och sedan funkade bakljus och bromsljus. I fem sekunder sedan smäller main fuse. Alltså värre problem nu än innan. Har ingen aning om vad jag ska göra nu. Är dålig på elfelsökning.

Jag har bytt styre, brukar där vara någon kontakt inne i reglagen som behöver jordas som kanske inte får kontakt?

Andra tips om hur jag ska gå tillväga med felsökning?

Mvh
Erik

Helvete!

Jag lagade den uppskavda kabelstammen och sedan funkade bakljus och bromsljus. I fem sekunder sedan smäller main fuse. Alltså värre problem nu än innan. Har ingen aning om vad jag ska göra nu. Är dålig på elfelsökning.

Jag har bytt styre, brukar där vara någon kontakt inne i reglagen som behöver jordas som kanske inte får kontakt?

Mvh
Erik

Helvete!

Mvh
Erik

Hur lagade du kabelstammen? Har svårt att tro att huvudsäkringen går bara för att en jordkabel inte är ansluten. Du har med all sannorlikhet en kortis någonstans, jag hade börjat med att återbesöka området där stammen var trasig och sedan gå vidare därifrån.

Hur lagade du kabelstammen? Har svårt att tro att huvudsäkringen går bara för att en jordkabel inte är ansluten. Du har med all sannorlikhet en kortis någonstans, jag hade börjat med att återbesöka området där stammen var trasig och sedan gå vidare därifrån.

Jag kapade de uppskavda sladdarna och skarvade i nya. Lödade och krympslang runt.

Fick låna 15A automatsäkring (visste inte ens att det fanns till fordon) och testade den som huvudsäkring. Ska vara 30A men lägre kan inte vara farligt tänkte jag.
Drog på tändning varpå den löste ut direkt men inte helt för det började ryka under tanken innan jag fick av tändningen...

Så antingen har jag bränt sönder något ordentligt eller så var det bara plast.
Vet inte om det rätt att anta att felet ligger där röken kom ifrån.

Tänkte att nästa moment får bli att ta bort alla säkringar utom main och tändning och se vad som händer när jag vrider om nyckeln. Sen i med en säkring åt gången.
Kan kanske leda till något.

Jävla el. Det är som danskarna skriver i TV:n motsvarande vårt tekniskt avbrott: teknisk uheld. Översatt teknisk otur.

De har ingen aning vad som hänt, de hade otur med tekniken helt enkelt.
Så känner jag med elfel.

Det är inte bra när det ryker om elsystem.
Skaffa dig en multimeter och mät istället?

Lyft av tanken och kolla kabelstammen. Har det smält så att det ryker behöver du förmodligen byta kablar...

Lyft av tanken och kolla kabelstammen. Har det smält så att det ryker behöver du förmodligen byta kablar...
Jag hade ju skurit upp kabelstammen och kollat varje kabel visuellt och samtidigt haft en hemgjord evighetssäkring inkopplad som visar "ström"-tillståndet
Det mesta går att reparera.

...men det är ju jag det...:rodnar:rodnar:rodnar

Yes!

Problemet är löst.
Det var kortis i ena blinkersen.

Lyfte på tanken och kollade men det ser ut somm att det bara var plasthölje på en klämma runt kabelstammen som smälte lite. Hoppas kablarna har klarat sig. Svårt att se.

Men om nu allt fungerar så låter jag det vara.

Återigen tack för alla tips.

Back