Problem med bakbromsen

ulf_larsson

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Yamaha YZF R6 -07
Har nyligen köpt mig en ktm 450 smr som jag var ute och provkörde ordentligt i förra veckan. Kom körande och började bromsa in för en korsning (använde enbart bakbromsen) då jag håller nere bakbromsen så slutar bromsen att fungera och jag rullar rätt ut i korsningen och är irktigt nära på att göra en fin vurpa. Bromsen fungerar bara dom första sekunderna man håller nere den sen så slutar den att fungera, men bara man släpper den och trycker ner den igen så får man ny bromsverkan i ett par sekunder. Någon som har en vettig ideé om vad det kan vara?

Luftade bromsen idag och beläggen är nästan nya, dock ser bromsvätskan lite tvivelaktig ut, ska gå ut nu och byta den och se om de blir någon skillnad.

Sjunker pedalen långsamt och man tappar tryck så beror det på att packningen i huvudbromscylindern är kass. Finns reparationskit för en hundring hos din KTM handlare.

Sjunker pedalen långsamt och man tappar tryck så beror det på att packningen i huvudbromscylindern är kass. Finns reparationskit för en hundring hos din KTM handlare.

Fick samma svar hos min kunniga granne med, men hur ska man öppna cylindern då? eller är det den synliga packingen där fotbromspinnen går in som behöver bytas?

Fick samma svar hos min kunniga granne med, men hur ska man öppna cylindern då? eller är det den synliga packingen där fotbromspinnen går in som behöver bytas?

EDIT: Kollade på en sprängskiss och kolla vilken packning det gällde, öppnade sedan cylindern och kolla men packingarna var i prima skick. Satte på den igen på hojjen och kolla om det fungerade men då upptäckte jag att det inte kommer igenom någon olja från behållarn till slangen. Funderingar?

EDIT: Kollade på en sprängskiss och kolla vilken packning det gällde, öppnade sedan cylindern och kolla men packingarna var i prima skick. Satte på den igen på hojjen och kolla om det fungerade men då upptäckte jag att det inte kommer igenom någon olja från behållarn till slangen. Funderingar?

Man kan inte med ögat avgöra om packningen är slut eller ej. Tappar du tryck beror det på att systemet läcker någonstanns när du trycksätter och antingen så är det oket eller huvudbromscylindern. Läcker det inte runt kolvarna i oket så är det cylindern.
Vill du snåla så testa att plocka ner cylindern och rengör med alkohol, byt därefter all bromsvätska och lufta.

Man kan inte med ögat avgöra om packningen är slut eller ej. Tappar du tryck beror det på att systemet läcker någonstanns när du trycksätter och antingen så är det oket eller huvudbromscylindern. Läcker det inte runt kolvarna i oket så är det cylindern.
Vill du snåla så testa att plocka ner cylindern och rengör med alkohol, byt därefter all bromsvätska och lufta.

Ok, då förstår jag. Det läcker ingen olja från kolvarna så det borde vara cylindern. Tycker dock det är konstigt att jag inte får ut någon olja alls nu från behållarn.

Jag bytte rep-kit i fram cyllen på min förra crosshoj. Tätningarna såg ut som nya, MEN resultatet blev kanon. Innan så funkade den, men var lite svampig & trött oavsett hur mycket man luftade.

Byt rep-kit och vätska. Kolla givetvis cylindern efter repor!!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg