Problem med avstängning efter inst. av XP

Colinabo

Medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
Installerade XP på en gammal dator som jag tidigare haft Windows 98 på. Det resulterade i att när jag stänger av datorn så stängs hårddisken av och det kommer upp en text på skärmen "du kan nu stänga av datorn". Sedan måste jag stänga av den manuellt på power-knappen för att den ska slockna, precis som på de gamla AT-aggregaten. Med 98:an i datorn så fungerade det som det skulle och datorn stängde ner sig "själv" när man avslutade. :confused:

Det verkar som om du har väldigt gammal dator. Jag skulle formaterat hela hårddisken med LÅNGSAM NTFS, med hjälp av XP-skivan och installerat XP . Titta dessutom i BIOS, på en del gamla datorer finns det power-funktioner som ger OS på FAT32 vissa rättigheter och OS på NTFS andra rättigheter. Gå egenom hela BIOS:et och ställ in allt. Lycka till :tummenupp

Jo, gammal dator är det (moderkort med p3 slot 1). Tänkte ha den som extradator, eller mera som skrivmaskin. Jag körde långsam formatering NFTS innan jag installerade och den var verkligen lååååångsam. Kollade även igenom bios men kunde inte hitta nåt som kunde påverka det hela. Provade även att sätta i ett annat gammalt moderkort, men det blev samma resultat.
Fungerar ju att köra som det är oxå, men oftast glömmer man ju bort sig och lämnar datorn i tron att den ska "självslockna".

Gå in i BIOS och se till att ACPI/APM är enablat. Kontrollera även med WINDOWS-BREAK->Hardware-DeviceManager->SystemDevices att du har en ACPI/ATK drivare. Googla på "acpi xp legacy".

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg