Problem med att få i gång GSX-R 750

Gixxer

Full Throttle
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco -00 , tidigare GSX-R 750, därför GIXXER
Jag försökte att starta min MC i går. Så gick den i gång på tomgång sedan dog den. Efter det fick jag inte i gång den.
Jag har dränerat förgasarna & bytt till ny bensin, satt bensin kranen på FRI. Men den startar inte i alla fall. Någon som ha något tips. Vad/hur gör man då?????

Kollat så att du har gnista på stiften ?

Duverkar ju få bränsle fram iaf, speciellt som du redan har tänkt på att ställa kranen i läge "PRI".
Luktar inte en väldigt massa bensin från avgasrören förresten ?
I så fall har motorn blivit sur(!).
Lite bensindoft skall det iofs komma, då man suger in bränsle, utan att förbränna det.

Gnista kan du kolla genom att ta ut stiften och låta dem ligga an mot metallgodset (cylindertoppen), med tändhattarna anslutna, och sedan provstarta.
OBS! Rör ej vid med handen när du provar att starta!!!
...om du inte vill få dig en riktig pilla vill säga.
Se gärna till så att det är lite mörkare där du testar, det blir lättare att se gnistorna då.
Passa på att kolla stiften med tanke på gnistgapet och färgen (mörkt/sotigt=går fett, ljust/vitt=går magert, brunt/ljust brunt=normal blandning).

jag har provat med startgas oxå. Funkar inte de heller, Då är det bara tändstiften kvar..

Blir stiften sura är de ofta förstörda. Kan hjälpa att värma dem med en tändare & borsta rent med stålborste.

Blå fin gnista ska det vara!!

Mitt problem när min hojj inte ville starta alls, o den baktände ibland.. var enkelt.. Saken e den att min hojj gillar inte att man vrider på gasen när man ska starta den när den stått kall eller stått en längre tid, felet va då att tomgångs grejen man reglerar tomgång på hade hoppat av så ja hade ingen tomgång överhuvudtaget, så höll ja på o plocka isär hela motorn när ja såg att den gått av, tur det.. fast iofs det kan ha hjälpt att ja tog ur tändstiften o torka o pressa i lite startgas.. men kolla din tomgångsskruv ;)

Be några polare att knuffa igång den och sen hålla liv iden och köra den varm, dom flesta hojar brukar låta sig övertalas av lång och gedigen knuffning. Vill den ändå inte så byt stiften, jag hade samma problem på min gamla -1100R då den ofta surade igen med mikuni RS38:or vilket ofta leder till att stiften ger upp.

Byt stift så funkar den igen. hade en polare med exakt samma problem härom dan. Den gick en stund och stannade, sen gick den på 3 burkar. Med nya stift gick den som en klocka igen.

Nu är den igång. Efter att tagit bort tändstiften & låtit den stå ute i solen i 2 dagar & all bensin dunstat bort. Så gick den igång.

Tack för all hjälp

´/Gixxer

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...