Problem med att boota från skiva.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Efter att ha "råkat" rensa datorn grundligt har jag nu stött på problem igen. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236929&page=2

Just nu har datorn xp installerat, men jag vill att den ska vara "laglig" och så som den var från början. Har därmed laddat ned en Vista-version som ska vara samma som medföljde datorn och ska då funka med min produktnyckel. Jag vill inte ha en massa konstiga piratversioner som kan sluta funka efter ett tag och ställer till ett smärre helvete, så därför vill jag köra med riktig nyckel. Windows_Vista_Home_Premium_Svenska_32bit_OEM

Filen är en bin och en cue fil som jag har bränt i dvd decrypter enl följande instruktion. http://www.zeropaid.com/news/5831/dvd_decrypter__how_to_burn_bin_cue_or_iso_files/

Problemet är bara att datorn vägrar att boota från skivan trots att jag ändrat bootordningen till cd först.

Vad är fel? Vilket ska vara nästa drag?

Last edited by a moderator:
Testa skivan i en annan dator som du vet kan boota från skiva, så vet du om felet är på skivan eller din dator.

Testa skivan i en annan dator som du vet kan boota från skiva, så vet du om felet är på skivan eller din dator.

Har inte den möjligheten. Däremot kunde jag ju installera xp på den för några dagar sedan på exakt samma sätt, så datorn borde ju vara ua.

Nu har jag inte bootat vista från skiva, men normalt sett när man bootar från cd/dvd så brukar det dyka upp "Press any key to boot from cd/dvd"

Är det så att du missat detta ? Efter x sekunder bootar datorn från disc om du inte tryckt på any key.

har du kollat hur skivan ser ut i utforskaren ?
Är det en .cue & .bin som ligger på skivan ? Isåfall gör om bränn rätt.

Det är nåt lurt med skivan. När man ska läsa den efter bränning så är den tom...

Edit: Lyckas inte bränna den hur jag än gör. Har dock slut på skivor, så nu är det nog för idag... Kan man boota datorn från en usb-sticka och hur lägger jag över filerna i så fall??

Last edited:
Det är nåt lurt med skivan. När man ska läsa den efter bränning så är den tom...

Edit: Lyckas inte bränna den hur jag än gör. Har dock slut på skivor, så nu är det nog för idag... Kan man boota datorn från en usb-sticka och hur lägger jag över filerna i så fall??

Tänkte föreslå det i förra inlägget...
Jodå, inga problem att boota från USB ( så länge datorn stöder det vill säga)
Du behöver ett USB-minne på ~3GB eller mer

Här är 3 länka med HowTo's
Länk #1
Länk #2
Länk #3

Skivan var kass. Nu funkade det!

Problemet nu är att den inte hittar trådlösa nätverk. Med kabel funkar det, men inte trådlöst.

Skivan var kass. Nu funkade det!

Problemet nu är att den inte hittar trådlösa nätverk. Med kabel funkar det, men inte trådlöst.

Omkopplaren/knappen för det inbyggda trådlösa påslagen?

Drivrutiner installerade?

Har du det trådlösa aktiverat i routern?

Kommer du inte på hur du fixar det, dra igång Teamviewer (installera inte, bara "kör" och notera ID och lösen) och skicka ett mail så kan man komma överens om en tid när det går bra att logga in remote och rota runt.

Omkopplaren/knappen för det inbyggda trådlösa påslagen?

Drivrutiner installerade?

Har du det trådlösa aktiverat i routern?

Kommer du inte på hur du fixar det, dra igång Teamviewer (installera inte, bara "kör" och notera ID och lösen) och skicka ett mail så kan man komma överens om en tid när det går bra att logga in remote och rota runt.

Finns ingen knapp.

Drivrutinen är installerad och det funkar med kabel instoppad.

Routern är igång och fungerar. Kör andra datorer på den fn.

Har du lagt till det trådlösa nätverket i datorn, alltså gjort en set up? Knappat in WEP eller WPA key?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka