Problem med asus..

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Asus med svart skärm...
hej! har en asus g2s som la av idag. hade igång den på
morronen, stängde av och när jag skulle starta den nu ikväll
ville det sig inte. det som händer är att den gör sitt startljud ur
högtalarna. efter detta händer inte mer. under hela tiden är
skärmen svart/avstäng. denna dator har ett 8600m GT, har läst
runt lite och det verkar vara fler med samma problem. vad tror
ni andra? finns det ens någon chans att få den lagad då detta är
ettkännt fel? garantin har ju såklart gått ut... skickat från
mobilen
______

Nehej du, den går vi inte på.

Du har en mac :hihi

_

Vild gissning är ingen strömkontakt i?
Eller AC-adapter paj?

inga jekla mac här... har provat allt.. efter lite mer googlande verkar det helt enkelt som att nvidias 8600m gt kan sluta funka när det vill och asus bryr s.ig inte ett skit. stabilt när det sitter i en premiumdator för 20k, helvete. :mad hittade dock en firma i asiensom man kunde skucka miderkortet och få tillbaks ett fungerande, frågan är om man vågar det..

inga jekla mac här... har provat allt.. efter lite mer googlande verkar det helt enkelt som att nvidias 8600m gt kan sluta funka när det vill och asus bryr s.ig inte ett skit. stabilt när det sitter i en premiumdator för 20k, helvete. :mad hittade dock en firma i asiensom man kunde skucka miderkortet och få tillbaks ett fungerande, frågan är om man vågar det..

Fabriksfel är 2års garanti!

Fabriksfel är 2års garanti!

Mm, men denna är tyvärr tre år gammal. men vad jag läst så ska det tydligen vara många av dessa kretsar som varit "feltillverkade" så man får väl hoppas att dom har ngn specialare..

Haha såg bara tråden fort och jag läste "problem med anus" my bad!

Är den yngre eller äldre än 3 år.

Är den lite, lite yngre hade jag skrivit ut allt som går att skriva ut från andras fel på denna datormodell och lämnat in datorn och hävdat konsumentköplagens reklamationsrätt.

Det är inte tillverkaren du lämnar in den till och som har bördan på sina axlar utan återförsäljaren. Han ansvarar för att bevisbördan/om det går på reklamation utreds.

Jag citerar från konsumentverket ang konsumentköplagen:

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
bruksanvisning saknas.
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:

den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
Varan är dessutom felaktig om:

säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Rättsligt fel
Varan har ett rättsligt fel om någon annan än säljaren äger varan eller har panträtt i den och du som köpare inte har fått reda på detta.

Hur ska jag göra för att få mina rättigheter tillgodosedda?
Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat.

Edit: Jag var just en jobbig jävel i ett liknande fall, men med moderkortsproblem på en HP. Jag fick rätt och en sprojtans bättre laptop som plåster på såren..

massa bra text..

Tackar för ett grymmt svar Zeb! Tyvärr är den äldre än tre år, köpte den sommaren 2007. Men det kan ju vara värt ett försök ändå.

Googla runt som en galning igår och det verkar vara ett väääldigt vanligt fel att grafikkretsen i min datorn, Nvidia 8600m Gt, som även sitter i många hp, dell, apple mfl helt plötsligt bara slutar fungerar. Enligt ett antal källor så ska tydligen grafikkretsarna vara defekta från fabrik och Nvidia har krängt ut dom och hoppats på att det ska hålla garantitiden ut.

Men ja, jag ska vara en riktigt jobbig jävel. Köper man en dator för nästan 20kkr så ska det fan inte vara defekt från början. Hittade t.om. ett helt forum om problemet.. http://www.nvidiadefect.com/ så man är ju knappast ensam.

Tackar för ett grymmt svar Zeb! Tyvärr är den äldre än tre år, köpte den sommaren 2007. Men det kan ju vara värt ett försök ändå.

Googla runt som en galning igår och det verkar vara ett väääldigt vanligt fel att grafikkretsen i min datorn, Nvidia 8600m Gt, som även sitter i många hp, dell, apple mfl helt plötsligt bara slutar fungerar. Enligt ett antal källor så ska tydligen grafikkretsarna vara defekta från fabrik och Nvidia har krängt ut dom och hoppats på att det ska hålla garantitiden ut.

Men ja, jag ska vara en riktigt jobbig jävel. Köper man en dator för nästan 20kkr så ska det fan inte vara defekt från början. Hittade t.om. ett helt forum om problemet.. http://www.nvidiadefect.com/ så man är ju knappast ensam.

Skriv ut artikeln på IDG, skriv ut massa grejer och bege dig till butiken. Ring dom innan och förklara läget, bestäm en tid när du skall komma in så dom har en chans att söka runt lite i ämnet, så dom kanske har ett svar till dig redan när du kommer dit. Det är skönt att ha handlat i fysisk butik när såna här saker händer, jag hade The Phone House som motpart och dom var jätteproffsiga om än lite sega.

/ Jens

Skriv ut artikeln på IDG, skriv ut massa grejer och bege dig till butiken. Ring dom innan och förklara läget, bestäm en tid när du skall komma in så dom har en chans att söka runt lite i ämnet, så dom kanske har ett svar till dig redan när du kommer dit. Det är skönt att ha handlat i fysisk butik när såna här saker händer, jag hade The Phone House som motpart och dom var jätteproffsiga om än lite sega.

/ Jens
Tyvärr gick butiken jag köpte den i i konkurs förra året (datorbutiken.com) :näsblod

Tydligen har den återuppstått igen med samma namn, men det är kanske kört ändå?

Vad tycker du, kan man inte gå direkt till Asus support?

Tyvärr gick butiken jag köpte den i i konkurs förra året (datorbutiken.com) :näsblod

Tydligen har den återuppstått igen med samma namn, men det är kanske kört ändå?

Vad tycker du, kan man inte gå direkt till Asus support?

Tyvärr så har ASUS ingen som helst ansvar enligt konsumentköplagen eftersom dom bara är importör/grossist. Det är näringsidkaren du gjort affären som står som ansvarig för reklamationsrätten.

Jag tror du går bet om du går mot ASUS.

Detta är en anledning till att handla elgiganten och andra stora kedjor.

Var glad för det då kan du köpa ett annat från någon som kan skriva drivrutiner.

Jag jobbar mycket med datorer och Nvidia har aldrig vad jag sett kunnat få ihop en drivrutin som fungerar som den skall.

Om du har ett Nvidia baserat grafikkort kolla i Taskmanagern/Aktivitetshanteraren fliken Processer och jag kan ge mig den på att du har 2 instanser av rundll32.exe där.

Rundll32.exe är en opertativsystems fil som man använder för att starta "tjänster" med. Om Tjänsten startas korrekt skall rundll32.exe laddas ur. Om den inte startas korrekt och eller är felskriven blir rundll32 kvar och själ kapacitet av datorn helt i onödan.

Anledningen till att man har 2 st rundll32.exe kvar om man har ett Nvidia baserat grafikkort i datorn är att den används 1 gång för att starta drivern och en för att starta controllpanelen för kortetoch dom har lyckats göra båda fel. :huvet

NV.jpgProcesser.jpg

På min jobbdator tvingas jag ha ett NVidia kort pga CAD och dom har inte ens lyckats till dessa kort.:huvet:huvet:mad:

Last edited:
Var glad för det då kan du köpa ett annat från någon som kan skriva drivrutiner.

Jag jobbar mycket med datorer och Nvidia har aldrig vad jag sett kunnat få ihop en drivrutin som fungerar som den skall.

Om du har ett Nvidia baserat grafikkort kolla i Taskmanagern/Aktivitetshanteraren fliken Processer och jag kan ge mig den på att du har 2 instanser av rundll32.exe där.

Rundll32.exe är en opertativsystems fil som man använder för att starta "tjänster" med. Om Tjänsten startas korrekt skall rundll32.exe laddas ur. Om den inte startas korrekt och eller är felskriven blir rundll32 kvar och själ kapacitet av datorn helt i onödan.

Anledningen till att man har 2 st rundll32.exe kvar om man har ett Nvidia baserat grafikkort i datorn är att den används 1 gång för att starta drivern och en för att starta controllpanelen för kortetoch dom har lyckats göra båda fel. :huvet

View attachment 321635View attachment 321640

På min jobbdator tvingas jag ha ett NVidia kort pga CAD och dom har inte ens lyckats till dessa kort.:huvet:huvet:mad:
Det är en bärbar med fastlött skit, så allt måste bytas, eller hur dom nu lagar det.

Tyvärr så har ASUS ingen som helst ansvar enligt konsumentköplagen eftersom dom bara är importör/grossist. Det är näringsidkaren du gjort affären som står som ansvarig för reklamationsrätten.

Jag tror du går bet om du går mot ASUS.

Detta är en anledning till att handla elgiganten och andra stora kedjor.
Återigen, tackar så mycket för infon! :)

Last edited:
Det är en bärbar med fastlött skit, så allt måste bytas, eller hur dom nu lagar det.

Återigen, tackar så mycket för infon! :)

Trist men på bärbara sitter man i skiten när det pajar eller inte fungerar. Sa du att den var 3 år ? Knappast värt att laga då om det inte räcker med någon fix på mjukvaran.

PS, om det inte är någon fläkt som pajat. Det finns några asiatiska firmor man kan handla fläktar till alla möjliga bärbara datorer billigt.

Last edited:
Trist men på bärbara sitter man i skiten när det pajar eller inte fungerar. Sa du att den var 3 år ? Knappast värt att laga då om det inte räcker med någon fix på mjukvaran.

PS, om det inte är någon fläkt som pajat. Det finns några asiatiska firmor man kan handla fläktar till alla möjliga bärbara datorer billigt.
Mm, men kan faktiskt tänka mig att lägga lite pengar på att laga då jag har varit jäkligt nöjd med datorn hitills. Vill inte asus/datorbutiken göra något så lutar det åt att prova att skicka iväg till det företaget som andersbrink länkar till.

Tyvärr är det inte ett simpelt fläktfel. Det är grafikkortet som slutat funka helt enkelt. Massor med folk som har exakt samma problem.

Om du inte är rädd för att pilla med den så går det med största sannolikhet att fixa själv. Lödningarna i chippet har brustit, mycket välkänt problem med den modellen. Lösningen är att värma upp chippet till smältpunkten för lödtennet så det får kontakt överallt igen.
Finns massor med videos på t.ex youtube om hur man fixar det.. Hårfön eller liten lödpenna (gas) med ett mynt ovanpå chippet verkar vara de vanligaste sätten.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT