Problem med 6 volt el

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har en gammal 125:a från 80-talet som jag renoverar, bl a verkar elen vara ganska hemmasnickrad. T ex så fungerar inte blinkers, allt ser helt ut men ingen lampa lyser ö h t. Batteriets jordning består av en vanlig koppartråd på ca 1mm, samma som resten av elsystemet är draget med . Det kan väl inte vara rätt, jordkabeln brukar väl vara en rätt tjock "fläta"?
Sen är jordkablarna från alla strömförbrukare dragna tillbaka till batteriets minuspol, är det inte bättre att jorda dem i ramen vid själva lampan?
Nån som kan fordonsel får gärna reda ut detta.
 
Beroende på hur stor sammanlagd effekt du har på samtliga förbrukare så måste inte en 1 mm jordkabel vara fel. Det låter kanske lite i tunnaste laget spontant men titta på vilken hoj som helst så ser du att jordstammen är rätt tunn. 2,5 mm2 är mycket. När jag byggde eget elsystem på en hoj så drog jag en jordstam på 6 mm2 men det är fett overkill, den klarar ganska många fler ampere än vad jag får om tuta, blinkers, helljus, tändning etc är på samtidigt (kanske 12-13 ampere totalt). Den tjocka flätan du tänker på brukar bara vara för att jorda blocket i ramen och/eller för startmotorn, där du har uppemot 150-200 ampere.

Ang din andra fråga så är det alltid bättre med en dedikerad kabel, ger mindre risk för felkällor. Dvs, en kabel kan skadas/slitas givetvis men att dra jord genom ramen riskerar att ge dålig kontakt pga oxid eller färglager. Fördelen med jord i ramen är förenklad kabeldragning men jag tror inte att någon modern hoj använder ramen som jordledare vilket kanske ger en fingervisning om vad som är bäst.
 
Till en hoj utan startmotor behövs inte grövre minusledare än plusledare.
Generellt behöver ledarna på ett 6V system vara grövre än på ett 12V system. Eftersom strömmen är dubbelt så stor för samma effektuttag.
Många gamla 6V hojar hade 1 kvadratmillimeter ledare. Inte fel att gå upp lite för att minska spänningsfallet. Framför allt till dom som det går mycket ström genom. Viktigt att använda mångtrådiga ledare.
Problemet med 6V system är att inte få för låg spänning på huvudstrålkastaren. Plus att få så bra laddning som möjligt.
Spänningsfallet till lampan beror på dels av motståndet i kabeln och alla övergångsmotstånd i kontakteringar och strömbrytare.
Vilket är förklaringen till varför det inte är lyckat att använda ramen som enda jordledare. Man får en halvpissig kontakt där batteriet ansluts till ramen, och en annan där lampan jordas. På vägen däremellan ska strömmen passera det förhoppningsvis välsmorda styrlagret. (fast strömmen kanske tar vägen genom gas- eller kopplingsvajern)
En kombination av lämpliga minus ledare och att använda ramen som minusledare funkar bäst.
Speciellt på hojar med batteritändning är det viktigt med ett genomtänkt elsystem. Där behövs en bra kontakt mellan motor och batteriets minuspol.
Ovanstående gäller förstås för minusjordade elsystem.
 
Last edited:
Kan man kombinera dedikerad kabeldragning och att använda ramen som jord, eller blir det helgalet då? Det är bara blinkersen som inte fungerar, och jag ger mig inte gärna i i kabelstammen och ändrar nåt. Speciellt som kablarna inte har rätt färgmärkning efter tidigare ägares "förbättringar". Så idealt här vore att jorda blinkerslamporna i ramen och låta resten vara som det är. För att inte göra större ingrepp än nödvändigt, då jag är usel på el i allmänhet och fordonsel i synnerhet.
 
Kan man kombinera dedikerad kabeldragning och att använda ramen som jord, eller blir det helgalet då? Det är bara blinkersen som inte fungerar, och jag ger mig inte gärna i i kabelstammen och ändrar nåt. Speciellt som kablarna inte har rätt färgmärkning efter tidigare ägares "förbättringar". Så idealt här vore att jorda blinkerslamporna i ramen och låta resten vara som det är. För att inte göra större ingrepp än nödvändigt, då jag är usel på el i allmänhet och fordonsel i synnerhet.

Du kan ju hitta jordsladden som går till baklyset och kroka på där.
 
Bra ide, tack! Man behöver alltså inte ha en separat jordledning från varje lampa? Det blir ju mycket enklare om man kan dra en gemensam för t ex de bakre blinkersarna och baklyktan.

På en av mina hojar så har jag satt en jordplint i bak och i framkåpan, 2,5mm mångtrådad från dessa till batteriet.
Sen så ansluter jag förbrukarnas jord på dessa.

image


Fanns på bilbutteriks förut men hittade inget där, Hjertmans har, förmodligen Swedol, Autoexperten, Mekonomen oxå.
 
Jordskruv i ramen och ringkabelskor brukar funka ganska bra i ett antal år. Om man inte glömmer fjäderbrickor mellan godset och kabelskorna.
Tyvärr är det inte så lätt att hitta flatstiftskontakter av bra kvalitet numera.
 
Last edited:
På en av mina hojar så har jag satt en jordplint i bak och i framkåpan, 2,5mm mångtrådad från dessa till batteriet.
Sen så ansluter jag förbrukarnas jord på dessa.

image


Fanns på bilbutteriks förut men hittade inget där, Hjertmans har, förmodligen Swedol, Autoexperten, Mekonomen oxå.

Det verka vara lösningen på mitt problem, slipper då dra kablar kors och tvärs på hojen. Ska jordkabeln från batteriet dras till ett av stiften?
 
Det verka vara lösningen på mitt problem, slipper då dra kablar kors och tvärs på hojen. Ska jordkabeln från batteriet dras till ett av stiften?

Japp :tummenupp
Egentligen ska det ju bara vara god elektrisk kontakt så en ringkabelsko i fästskruven går lika bra.

Och när vi snackar kabelskor så använd en bra tång, denna är en bra start för att få schyssta pressningar:
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/kabelskotanger/kabelskotang-2000037081

De där som följer med sniksatserna kan man kasta åt h-e. :fakta
 
Men berätta va det är för hoj nångång då! :hoppa :hoppa :hoppa
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top