Problem med 5:ans växel (Zx9r-99)

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Hoj
zx9r
Någon mer än jag som har/haft problem med 5ans växel på en zx9r -99a?
Det känns nästan som kedjan kuggar över (blir "slack") om man använder den.
Har inga problem med någon annan växel och alla går i lätt.

Någon som känner igen vad jag pratar om och har löst det?
Är detta något man fixar själv med någon polare eller bör man lämna in?
Vilka pengar tror ni det rör sig om då?
Tacksam för svar.

Låter lite som växelgaffel inte håller kvar 5:an ordetligt, kan bero på att gaffeln är lite sne.
Är du händig så kan du fixa sådan själv, ska du lämna in det så blir det nog ganska mycket pengar, men skiter du i det så blir det ännu dyrare.

Med säkerhet så får du nog inte reda på exakt vad det är för fel förens du hittar någon som har haft samma problem och åtgärdar det, eller om du hittar en Kawaguru som vet allt om din hoj, eller öppnar och kollar.

Låter som samma bedrövelse som drabbade min gamla R1. Då var det ställt bortom allt rimligt tvivel att det var gafflar som var slitna. Detta skulle inte kosta mycket i delar men innebar en hel del arbete så ja gjorde aldrig operationen själv.

Jag startade en tråd om det då det begav sig, du kan ju kika efter om du hittar nåt matnyttigt där.

Tack för era svar.
Usch, får ringa runt och kolla lite vad de ska ha för jobbet.
Är det dumt eller väldigt dumt att hoppa över den växeln och köra tills man får tid eller ska man låta den stå tills det är fixat?

Det är ett standard fel på din årsmodell att 3an och 5an brukar kunna hoppa ur på dom..
00ans vxllåda uppdaterades med någon form av undercut på dreven för att inte slitas på samma sätt.. Som jag har förstått så är det slitage som orsakar det...
Hade själv isär en zx9r motor från 00 här om veckan så jag kom ner in till vevaxeln och vxldreven. Det är lätt men många skruvar.. kom bara ihåg hur du hade isär allt så får du nog lätt ihop det med.. Kommer ev ha fräscha drev och allt du behöver tillsalu vid ett senare tillfälle.. mvh

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back