Problem med Öhlins fram gaffel

rsvr

rsvr
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Aprilia RSV R Tuono Lim.Ed
Hej.
undrar om det är fler som har problem med läckande Öhlins framgaffel.
Jag kör en Aprilia Tuono RSV R 02, den har rullat ca 500 mil och tydligen så är det ett problem på Alla Aprilias R modeller. Så frågan är om det bara är Aprilia eller är det fler märken som har detta problem.
RSVR

No1 skrev:
Standard problem på alla Öhlins gafflar verkar det som, även mina läcker i bland- sorglig kvalitet på pakningarna...

Patrik,
SWT Racing...

Tror knappast det är packningarna!

Har varit med om montering av öhlins gafflar till Cannondale hojar som skulle byggas, men detta stoppades senare pga de kunde inte få ihop en fungerande cykel.

De guldfärgade ytterbenen var från deras vanliga leverantör MEN innerbenen kom från Marzocchi vilket var det sämsta kvaliten jag varit med om. De var så mjuka i materialet att repor kom väldigt lätt. Anledningen var att Cannondale hade valt den kvaliten så det fick bli så. Så om jag vore dig så skulle jag kolla närmare vilken typ av kvalite på innerbenen man använder då man har spottat ut ett antal par till R varianten!

Vore bättre om de använder den beläggning på innerbenet som används av Roadracingkillarna som är väldigt moståndskraftig mot repor men då drar priset iväg!

Då det är en sk road & track gaffel är det ju inte en riktig samma kavlitet som en FG570.

Sälj av gaffeln och skaffa gaffelben ifrån en riktig japansk kavalitetsmaskin i stället....

rsvr skrev:
Hej.
Jag kör en Aprilia Tuono RSV R 02, den har rullat ca 500 mil och tydligen så är det ett problem på Alla Aprilias R modeller. Så frågan är om det bara är Aprilia eller är det fler märken som har detta problem.
RSVR

är det inte så att Öhlins har "mjukare" packboxar och tätare serviceintervaller
än japanska cykelpumpar. Det kostar att ligga på topp :fakta

Min mille R 2002 Läckte också efter ca 200 mil.Fick det bytt på garantin och därefter så läckte det inte mer:)

Luftar du?

rsvr skrev:
Hej.
RSVR
Du ska lufta gafflarna efter att du har kört å specielt viktigt nu om du kör å det är apvarmt ute å du kanske ställer in i ett kallt garage.Det blir ett övertryk i gaffeln å det måste/vill ut å svagaste länken på gaffeln är packboxen. Hoppas du har avlufftningsskruvar på gafflarna det har inte jag så jag får lätta på hella hatten inte lika kul, det är endå Wp. Ja hadde samma problem tills jag börja luffta mina ben.

:tummenupp Hoppas det kommer att fungera för dig.

Har man ork så tar det inte speciellt lång tid att byta packboxar. Men jag håller med, dåligt att dom läcker så fort.

Alla racingafflar är känsliga för läckage detta då man i jakten på friktion har gjort tätningsytorna halare och tunnare allt för att få en följsammare fjädringsrörelse. Detta gör konstruktionen i sig mer känslig men framförallt så gör det att det är änn viktigare att packboxen monteras absolut rakt något som är svårt vid löpande bandet. Därför är det vanligt att de läcker snart efter leverans men låter man ett proffs montera dem håller de ofta tätt längre.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN