Problem me min bränslepump?...

Andreas N.

börjar bli hojsugen igen!!!! :D
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Här i min villa... :P
Hoj
Cbr 600f -96 ...SÅLD till fördel för snöskoter...SMART DRAG!
Hej alla kunnande! :Bugar

OBS! då jag har provat sökfuntionen men dock inte kunnat hittat ett svar så vänder mig till er och hoppas på hjälp...

Efter vinterförvaring av hojen i ett kallgarage verkar den fått problem med bränsletillförseln...den var mycket svårstartad då den till en början inte ens tände, efter många, många försök börja den visa tecken på liv och efter en stund oxå klara av att gå för egen maskin och slutligen gå som sig bör...var ute och åkte några svängar och sedan började den bli allt mer hårdstartad...även fast den var varm. Då jag inte har meckat speciellt mycke hoj hitintills så bad ja meken på mitt närmsta service-ställe att kolla detta i samband med vår-servicen...och då byte han ut ett bränslestyrnings-relä och den verkade gå bra igen...men efter att ha vart ute några svängar utan problem (ca 20 mils körning) så vart hojen ståendes närmare två veckor. När ja sedan skulle ut och rizza igen lät ja den stå och gå varm medans ja klädde mig, gränslade och skulle ge mig av.....inte!! :va :gråta då betedde den sig som den fick soppatorsk :mad: :4skrika :huvet :kulspruta :confused: Efter ens stunds felsökning så knackade ja på soppapumpen medans jag körde starten...och vips så hoppade den igång och gick som en klocka :banana jihoo...fixade då sån här Injector Cleaning och hoppades på att problemet var löst...körde några mil och det verkade funka tills ja dagen efter åter skulle ut i solskenet...visst, den startar ok men det hörs att den inte får rätt mängd bränsle för då ja chokar så ökar den i varv...knackar ja på pumpen så rättar den till sig igen.

Vad tror ni? ska ja göra ett försök att tanka i lite K-sprit eller ännu bättre...Metanol för att se om problemet löser sig, med eventuell smuts, gammalt bränsle eller kondensvatten som ställer till det för pumpen?? Någon som vet om man kan demontera pumpen för att inspektera, eventuellt rengöra den eller kan det vara så att den är på väg att ge upp???

/Andreas
 
Andreas N. skrev:
När ja sedan skulle ut och rizza igen lät ja den stå och gå varm medans ja klädde mig, gränslade och skulle ge mig av.....inte!! [...] fixade då sån här Injector Cleaning och hoppades på att problemet var löst.
/Andreas

Inte för att det kanske hjälper dig med dina problem... men

1. Har inte du fuggar på din hoj?
2. Vad är "rizza" :)
 
Voiceless skrev:
Inte för att det kanske hjälper dig med dina problem... men

1. Har inte du fuggar på din hoj?
2. Vad är "rizza" :)

1. :hihi tänkte inte så långt... :huvet du har en poäng där, kanske inte hjälper med Injector Cleaning så bra...men K-sprit och allra helst metanol löser väl vatten som uppkommit från kondens mycket bra och kanske även smuts till viss del??

2. :D dialekt för att vara ute och åka fram och tillbaks på "byn"

Vad tror du, går pumpen att demontera för att kunna rengöra bättre eller se om den går att fixa?
 
Att rengöra pumpen tror jag inte hälper om det nu inte är en mekanisk pump.

Jag har fixat bränslepumpen som sitter i Kawasaki zx7 och zx9 (tillverkad av Mitsubishi). Symptomen var lika som din och knackade man på den så kom den igång igen och gick ett tag.

Om man öppnade den pumpen så fanns det två kontaktytor som skulle bryta en elkrets för varje slag som pumpen gjorde men pumpen var felkontruerad så att det alltid uppstod en gnista mellan ytorna och den gnistan hade nött ned ena kontaktytan. Gnistan berodde på att spolen i elektromagneten som driver pumpen vill uppehålla strömmen när kretsen bryts (jämför med tändspole på en bil)

Jag fixade den genom att löda ditt ett ny yta i koppar (snott från en kopparnit) och dessutom löda dit en diod så att urladdningen skedde över dioden istället för över kontaktytorna (känd fix, brukar användas för reläer, kallas "frihjulsdiod"). Detta har hittills hållit i 1500 mil.

Ett tips för övrigt är att löda dit en brytare till pumpen så man kantvångsmata den utan att nöta på startmotorn, bra efter det att man har råkat få soppatorsk och ska starta efter man har tankat upp igen (då hör man även om den inte fungerar...).
 
Tackar för svar...okej, men jag tyckter det verkar konstigt om det ska vara detta problemet då den gått huur bra som helst tills jag ställde undan den till hösten...och dessa symtom visar sig när man ska ut igen...därför tänkte ja i första hand att det antingen berodde på gammal bränsle som täpper till eller att det blivit kondensvatten i den som inte följer med ut...men det kan ju som sagt vara kontaktytorna som det sitter i...men jag vet ju inte om jag törs försöka riva isär pumpen och kolla då jag inte vet om jag kan få ihop den igen :(
 
Andreas N. skrev:
Tackar för svar...okej, men jag tyckter det verkar konstigt om det ska vara detta problemet då den gått huur bra som helst tills jag ställde undan den till hösten...och dessa symtom visar sig när man ska ut igen...därför tänkte ja i första hand att det antingen berodde på gammal bränsle som täpper till eller att det blivit kondensvatten i den som inte följer med ut...men det kan ju som sagt vara kontaktytorna som det sitter i...men jag vet ju inte om jag törs försöka riva isär pumpen och kolla då jag inte vet om jag kan få ihop den igen :(

Ta bort pumpen helt och kör utan det gjorde jag på min fireblade.
Fungerade hur bra som hellst.
Kanske får stänga av soppakranen efter varje gång du åkt men det är ju inte hela världen eller?
 
Det är samma pump på de flesta äldre bågarna, dvs det går att byta om man hittar en liknade pump. Vad som kan skilja är anslutnings dim men det går att ordna
 
hade samma problem på min hoj , pumpen la av men jag gjorde som TMP, men jag lödde dit kontaktytorna från ett par brytarspetsar , lite pilligt men det funka o kosta ingenting jämfört med en ny org pump på ca 2000:- :tummenupp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top