Problem me husarenovering! hjälp!

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg 650
Tjo, fick mina reservdelar i måndags (Kamaxel + lager, kamkedja, packningar och vipparmar, kamaxel/kamkedja o vipparmar är -04, hojen -02), då hojen pajade i höstas pga. ett lager på kamaxeln som gick åt helvete!

Men så började ja sätta ihop skiten igen (första gången för mig) och allt gick bra tills ja skulle dra runt motorn, när nockarna står neråt, så e den hur lätt som helst att dra runt, men så fort nån av ventilerna ska öppnas så blir den hur trög som helst, nästan omöjligt att få runt den, har dragit upp ställskruvarna så mycke de bara går men fortfarande samma problem, tar man loss ventilhuset så går den runt hur lätt som helst!
Sen så e de nåt me kicken, den går ner men den åker inte upp igen, utan man får dra tillbaka den, och den stannar lixom inte där den ska utan man får antingen stanna den tidigare (än den ska) eller senare, kan inte få den i rätt position när den är uppe!

Någon som vet vad som e fel/som ja har/kan ha gjort fel?

BTW, kanske lite taskigt förklarat men kom inte på nått bättre sätt å förklara på!
 
Last edited:
Låter som att du har flera problem. Det med kicken: Välkommen i husagänget. Kickaxeln har hoppat ur sitt läge. Lossa kåpan, kicka minst halvvägs, hjälp till med andra handen på svänghjulet om det behövs. Sen borde det gå lätt. Tryck in axeln. Se till att axeln/kicken inte går lika lång väg tillbaka nu när du släpper kicken. För det ska den inte göra om det var detta problem. Det finns en tråd som berör just detta. Du får leta lite, annars lägger marcus upp en länk här snart.

Är ventilkåpan bortplockad, och axial-mothållet till kamaxeln som sitter i ett spår itoppen/kåpan? Om kamaxeln inte är rätt i sida på grund av mothållet är vänt fel eller borta, så tar skruven till kamdrevet i toppen.

Lycka till
 
OKej tack för svaren får gå ut å kolla om de e som du säger! :)


EDIT: Kickaxeln fixad, men problemet med ventilerna/kamaxeln/vipparmarna eller va de nu e kvarstår... nu är ventilkåpan loss, och motorn går runt utan problem som den ska göra, men när man sätter fast ventilkåpan så trycker nockarna på vipparmarna och ventilerna öppnas, just vid de läget så blir den trög... å va ja kan se så finns de ingen skruv el. liknande som tar emot nånstans i toppen/ventilkåpan! :va

BTW, va e axial-mothållet?

EDIT 2: Fått ihop allt nu, men den startar dock inte... ska kolla tändstiftet å om den får soppa osv. imån, åså får batteriet laddas inatt, ingen kräm alls i! hoppas den går igång bara, inte haft igång den på ett par månader :näsblod
 
Last edited:
OKej tack för svaren får gå ut å kolla om de e som du säger! :)


EDIT: Kickaxeln fixad, men problemet med ventilerna/kamaxeln/vipparmarna eller va de nu e kvarstår... nu är ventilkåpan loss, och motorn går runt utan problem som den ska göra, men när man sätter fast ventilkåpan så trycker nockarna på vipparmarna och ventilerna öppnas, just vid de läget så blir den trög... å va ja kan se så finns de ingen skruv el. liknande som tar emot nånstans i toppen/ventilkåpan! :va

BTW, va e axial-mothållet?

EDIT 2: Fått ihop allt nu, men den startar dock inte... ska kolla tändstiftet å om den får soppa osv. imån, åså får batteriet laddas inatt, ingen kräm alls i! hoppas den går igång bara, inte haft igång den på ett par månader :näsblod

De ska gå rätt tungt när ventilerna öppnar.. Det går faktist åt runt 2-5 hk beroende på varv för att endast dra runt kamen!! Därav Ducatis smarta lösning desmo =mekanisk stängning av vetilerna:tummenupp
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top