Problem KTM 640 SM -02

• Thread starter Thread starter AT
  • Start date Start date

AT

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Svart
Tja,

Har fått lite problem med hojen. Den börjar hacka/blöddra när man kommer upp i varv. Ligger jag i typ 130 och ska göra en omkörning så kan den mitt under omkörningen kännas precis som om soppan e slut.

Den e lite skum när man legat på jämn gas ett tag också, då kan det kännas som soppan e slut (den hackar sig fram alltså)... Gasar man då fullt så går det inte alls, släpper jag däremot gasen helt och gasar fullt direkt efter det så kan den gå bra....

Problemen började efter att jag varit ute och kört ganska hårt på småvägar i typ 20 mil... På nynäsvägen på väg hem så märkte jag detta problem... Den har gått klockrent innan...

Jag börjar fundera på om det kan va skit i förgasaren? Men hojen har bara gått 500 mil så det borde inte va det tycker jag... Men vad vet jag.. :eek:
Jag vill helst inte lämna in den då jag ska köra bana på Måndag så jag kommer helt enkelt inte att få nån verkstadstid innan.

Är detta nåt man kan fixa själv tror ni?

Hoppas nån känner igen problemet..

/Andreas

Skit i förgasaren är nog inte gångtidsrelaterat. Gör rent förgaseriet och testa igen. Kolla om det finns några filter på vägen mellan tank och förgasare också. Rengör. Det KAN ju vara ett vanligt problem på KTM också, men det vet andra bättre.

Mattias skrev:
Skit i förgasaren är nog inte gångtidsrelaterat. Gör rent förgaseriet och testa igen. Kolla om det finns några filter på vägen mellan tank och förgasare också. Rengör. Det KAN ju vara ett vanligt problem på KTM också, men det vet andra bättre.

Ok, problemet uppstod förövrigt för 2-3 veckor sen när du hade lånat den där Motarden och vi åkte på vägarna mellan Rosenhill och Nynäs...

Då har du ju svaret där!!!

Mattias hällde barr o kottar i din tank när du kollade bort.......allt för att inte bli ifrån körd!!! :fakta

Nä, du ska alltid ta den som är märkt "super-ren bensin, garanterad att inte ge KTM-problem".

Min var sån igår. Det började med att gasen inte gick att dra fullt efter halva vägen till jobbet, så rev jag förgasaren och hittade en skruv som hade skruvat ut sig 1.5 cm så den tog i locket till förskitarn. Sen när jag satt i hop den så gick den kanon innan den började spotta och fräsa och till slut dö. Sen var det bara att starta igen, detta upprepar sig ca:10 ggr innan jag flyttar bensinslangen i en rikning som jag tyckte den inte skulle ligga i, sen dess har jag inga bekymmer längre... :öl :tummenupp

Duke Gollum skrev:
Min var sån igår. Det började med att gasen inte gick att dra fullt efter halva vägen till jobbet, så rev jag förgasaren och hittade en skruv som hade skruvat ut sig 1.5 cm så den tog i locket till förskitarn. Sen när jag satt i hop den så gick den kanon innan den började spotta och fräsa och till slut dö. Sen var det bara att starta igen, detta upprepar sig ca:10 ggr innan jag flyttar bensinslangen i en rikning som jag tyckte den inte skulle ligga i, sen dess har jag inga bekymmer längre... :öl :tummenupp

Ok, nån som kan förklara lite kort hur man demonterar och rengör förgasaren då? :rodnar

AT skrev:
Ok, nån som kan förklara lite kort hur man demonterar och rengör förgasaren då? :rodnar

Lite svårt att förklara med text. Men ta bort den och sedan är det bara att lossa på skruvarna kolla dock hur allt sitter innan du plockat isär allt.
Annars går det ju alltid att köpa en ny förgasare så slipper du skruva :crash

Jonas_47 här på forumet hade liknande problem med sin Husaberg. Det var helt enkelt slangen till tankavluftningen som låg dubbelvikt och stoppade luften från att komma in i tanken (den som sitter i mitten på tanklocket). Han hade köpt den nya längre avluftningsslangen med ett clips på och när han böjde slangen och satte fast den med clipset blev det ett veck på den som hindrade luften.

Du ska börja med att skruva loss en mutter som ligger under förgasaren med en 17 blocknyckel. Öppna bensinkranen och låt bensin rinna i ett par sekunder och stänga kranen igen. Skruva tillbaka muttern och provköra. Om det hackar fortfarande, skruv loss 17 muttern igen och ta en liten minus skruvmejsel och skruv loss huvudmunstycken och rengör nålen eller byt till en större om du har moddat om hojen lite..

Kolla dessutom om vaccummembranet är tät eller om det läcker luft. glöm ej kolla slangarna om det klämmer nånstans..

lycka till och vi ses på måndag på gelleråsen =)

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...