problem: Kawa er-5 sprutar bensin ur motorblocket

dang

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Ducati Monster 600
Hej,

Vår kawasaki er-5 sprutar bensin ur ett hål på höger sida på motorblock/topplock. Hålet är ca 5 mm i diameter och sitter mellan flänsarna. Finns ett likadant på vänster sida men där kommer inget. Bensinen liksom pumpas ut när man försöker starta motorn. Startmotorn drar som vanligt men motorn tänder inte.

Vad har hänt? Är det förgasarproblem eller är motorblock/topplock sprucket på något vis? Jag kan inte lista ut det.

Mvh
Daniel

Hålen du beskriver är dräneringshål för tändstiftens skaft.
De är där för att ev. vatten som kommer in vid tvättning eller regn inte skall samlas vid tändstiften.

Prova att koppla loss tändkablarna och stick ned en trasa vid tändstiftet och se om där är surt av bensin.

Går motorn över huvud taget?

Tack för ledtrådarna, hoppas det inte är hål genom hela motorn som jag var rädd för först. Det allra bästa är ju om bara ett tändstift lossnat och det dräller ut där.

Har inte haft möjlighet att plocka isär något än då det inträffade när sambon var på kortresa. Har bara varit förbi och snabbkikat på den och ska hämta hem hojen i morgon och då kolla närmare. Vad jag minns så kan man inte kolla tändstiften utan att plocka bort tanken så det var inget jag direkt kollade. Blev helt förvirrad när det skvätte ut bensin mitt ur motorblocket. :)

Det skvätter ut en hel del när man försöker starta motorn. Känns som bensinen trycks ut med kraft från kolven. Sen exakt vart det trycks ut, genom tändstiftshålet, bakåt genom förgasaren eller åt något annat håll återstår att ta reda på.

Låter på din sista beskrivning som att ett tändstift gängats ur.

Hoppas att det inte är värre än så.

Nu har jag kikat på det och är mer förvirrad än förut.

Jag plockade bort tanken och kikade ner i tändstiftshålen. Det var torrt, fint och tändstiften satt fast. Jag provade då att starta motorn. Stod och tuggade ett bra tag. Denna gång sprutade det ingen bensin någonstans. Efter några försökt tände den till lite och efter ytterligare ett tag startade den. Sur som aldrig förr men den startade.

Såå... vad ska man dra för slutsats. Den mest logiska förklaringen är det samlats vätska runt högra tändstiften som kan ha kortslutit tändningen så hojen ej startade. Sedan lossnade skiten i dräneringshålet och vätskan rann bort och då var hojen hel men bara lite sur efter alla startförsök.

Jaja, får väl se om det händer igen. Tack för hjälpen.

Last edited:
Din teori låter sannolik. Prova att göra rent dräneringarna med en piprensare eller liknande så det inte händer igen.
Hoppas det inte var värre än så.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...