Problem Honda CB 600-98

sporthojskadeva

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
cb600
Hejsan har ett problem med min hoj kul om någon kan hjälpa?.

I bensinkranen finns ett gummimembran som ska stänga eller öppna för flödet
"ett vakumsystem" gummislangen härifrån går vidare in i motorblocket,vad styr funktionen här?.Förmodar en ventil,är det ett vanligt fel?.Kan denna del bytas ut eller åtgärdas utan någon större demontering?.Har demonterat tanken och kranhuset,ser inga fel här.Om jag manuellt suger tillbaka membranet = fritt flöde.

Tacksam för tips om enklaste åtgärd.

I motorblocks-änden av slangen borde där inte sitta något. Den borde rimligtvis vara ansluten till insuget, där du har ett undertryck när motorn går.

Kommer ingen soppa och kranen är hel så kolla att denna vacuumslangen inte läcker någonstans.

Hade en CBR 600 -92 som jävlades likadant dom första månaderna.:huvet .
Den Startade hur lätt som helst men gick bara på bränslet i förgasarna, sen dog hojjäveln bara. Den fick ingen soppa, så vi antog att kranen var kass. Kollade på ny/beg kran och hittaden en på Bike , fast den hade inget membran för vakumstyrning av bränslet. Så vi köpte ingen ny kran utan löste det genom att helt enkelt ta bort vakum membranet innuti kranen när vi kom hem. Lite meck men Trilskades aldrig efter det, och gick som en klocka!!!:yoparty

Tack för era inlägg om startproblem

Visst slangen går till insuget,är hel verkar ok.Kranen är ok så även membranet,att plocka bort detta är kanske inte fel.Men uppgiften det har borde väl vara att det inte skall flöda över?.Eller vad är finessen med detta system?.

Tack för era inlägg om startproblem

Visst slangen går till insuget,är hel verkar ok.Kranen är ok så även membranet,att plocka bort detta är kanske inte fel.Men uppgiften det har borde väl vara att det inte skall flöda över?.Eller vad är finessen med detta system?.

Jepp. Mitt membran såg oxå helt ok ut,, Men sen jag tog bort det försvann problemet helt. Det flödar inte över, Förgasarna fylls upp tills det e stopp, Vet faktiskt inte varför membranet siter där, För kranen jag hittade var till en 95:a, Samma serie cbr 600 F2. Och där har dom inget membran

Om förgasaren är hel, så flödar det inte över.

-
En liten historia, så här på morgonkvisten:
Grannen har en lite halvgammal glidare. Den går inte så långt på en säsong, men dock. För något år sen tog han den för att hälsa på en släkting på ett ålderdomshem en liten bit bort. Han kom hem utan hoj och bad mig hjälpa honom, eftersom jag har dragkrok på min bil.
Vi hyrde släp och åkte dit...
När han suttit och pratat med sin släkting, hade någon gammal dam kommit in och undrat om det skulle rinna så där ur motorcykeln utanför.

Vi baxade upp hans hoj på släpet och hade sedan roligt med att försöka få bort 10 liter oljeblandad bensin från marken. (Mycket grus blev det...):gnissla

-
Två fel samtidigt:
1. Han har också vacuumstyrd bränsleventil. Dock defekt, så det rinner till hela tiden (som att ta bort membranet)

2. Förgasarens flottörnål läcker.

Efter några ganska "bensiniga" oljebyten försökte han få ordning på gasaren, men det blev nog inte helt pålitligt. Nu sätter han alltid en skruvtving på bränsleslangen när han lämnar hojen en lite längre stund. "Enklast så", säger han.:hihi
(Hans kran har ingen riktig "off", som CB.n har.)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph