Problem framgaffel

Avarage skrev:
Trixet med gaffelben är att vara nogrann som bara f...n.

Förr i världen hade man gummibärlgar på gaffelbenen även på gathojar. Gissa om det funkade bra! :yoparty Fast fult som stryk! Men funktionen fanns där!

Jag har ett par plastbitar som sticker upp 3 - 4 cm och som skyddar gaffelbenen ganska bra. Hojen har gått drygt 10 000 mil och aldrig behövt byta packboxar än så länge!

// Niklas



aha okej, men den varianten på skydd kan ju inte jag köra :( Har ju usd gaffel...Men det finns en uppdaterade version av min hoj som kom ett år senare med skydd för gaffelbenen instället öfr två "stag" som går rakt ner...Dock hur fan ska man få tag på dom, hojen tillverkades väll typ bara under 2 år den, aprilia af1 futura pro sport, eller futura 2...
 
uggla skrev:
Dock hur fan ska man få tag på dom, hojen tillverkades väll typ bara under 2 år den, aprilia af1 futura pro sport, eller futura 2...

Tja, om du vill ha tag på originalprylar (om det nu finns) kan du alltid prata med Kenneth´s Mc i Gbg. Eller du kan alltid försöka med pritagrejor hos ex. S-Racing i Vänersborg. Jag har tyvärr inte telenr. men det kan du säker få reda på www.eniro.se eller ringa nummerupplysningen.

// Niklas
 
du skulle prova byta packningar etc i framgaffeln själv det är inte så svårt som det verkar, plus att det finns lite pengar att tjäna samt lyssna på OH använd orginal, har själv gått på den niten med pirat packningar som börjar läcka direkt!
lycka till!
 
aha okej, men det skulle killen som ska renovera dom fixa,... han var tydligen duktig, byta nått själv är inte att drömma om fan jag kan ju knappt vrida på bensintanken :tungan haha nä men skämt och sido, är ruskigt dålig på skruva, så...
 
uggla skrev:
aha okej, men det skulle killen som ska renovera dom fixa,... han var tydligen duktig, byta nått själv är inte att drömma om fan jag kan ju knappt vrida på bensintanken :tungan haha nä men skämt och sido, är ruskigt dålig på skruva, så...


Det är kanske inte rätt tid mitt i säsongen att börja skruva om man är osäker. Bättre att utnyttja tiden till körning i stället. Mycket roligare :yoparty !

Men under vintern. Sätt igång och gör bara den enklaste servicen själv (oljebyte, oljefilter, teändstift etc. Och om möjligt köp en handbok där det är bra beskrivet hur du skall göra så kommer du också att lära dig att våga skruva på något du aldrig skruvat på tidigare.

En sak att hålla i huvudet bara:
- Var alltid väldigt noga när du plockar isär en pryl första gången så du inte missar någon bricka, fjäder eller kula som sticker iväg och som du sedan inte vet var den skall vara. Eller ännu värre som du missar och sedan monterar ihop prylen UTAN detaljen. Gissa om det kan bli fel och få tråkiga konsekvenser (kan så även bli svindyrt).

Ett litet tipps till. Första gången man skruvar med något skall man antingen ha en servicebok eller löpande vara i kontakt med en vänlig utbildad mc-mek. dit man kan gå för att fråga om det är något särskilt man måste tänka på!

// Niklas
 
Avarage skrev:
Det är kanske inte rätt tid mitt i säsongen att börja skruva om man är osäker. Bättre att utnyttja tiden till körning i stället. Mycket roligare :yoparty !

Men under vintern. Sätt igång och gör bara den enklaste servicen själv (oljebyte, oljefilter, teändstift etc. Och om möjligt köp en handbok där det är bra beskrivet hur du skall göra så kommer du också att lära dig att våga skruva på något du aldrig skruvat på tidigare.

En sak att hålla i huvudet bara:
- Var alltid väldigt noga när du plockar isär en pryl första gången så du inte missar någon bricka, fjäder eller kula som sticker iväg och som du sedan inte vet var den skall vara. Eller ännu värre som du missar och sedan monterar ihop prylen UTAN detaljen. Gissa om det kan bli fel och få tråkiga konsekvenser (kan så även bli svindyrt).

Ett litet tipps till. Första gången man skruvar med något skall man antingen ha en servicebok eller löpande vara i kontakt med en vänlig utbildad mc-mek. dit man kan gå för att fråga om det är något särskilt man måste tänka på!

// Niklas



Hehe, helt sant vill ha den klar tills man får körkortet nu, kör upp 13e juli igen...Men men ska föröska få tag på en service bok iaf...Men men bara hoppas att gaffeln blir tät, nu...annars säljer jag hojen tror jag... :(
 
gafflarna inlämmnade! Känns bra, hoppas man får den klar så snart som möjligt,

Någon som har nån erfarenhet om gaffel blir tätare med en tjockare olja, i service boken står det sae 20w...Blir det bättre att ha en tjockare olja? Blir det tätare?
 
uggla skrev:
gafflarna inlämmnade! Känns bra, hoppas man får den klar så snart som möjligt,

Någon som har nån erfarenhet om gaffel blir tätare med en tjockare olja, i service boken står det sae 20w...Blir det bättre att ha en tjockare olja? Blir det tätare?


Tätare är inte rätta ordet. Men oljan får svårare att läcka ut genom den/de springor som ev. finns om man väljer en tjockare olja.

MEN, du skall inte välja en annan viskositet (tjocklek) på oljan bara för att dina gaffelben inte skall läcka. Då är det fel på gaffelbenen och man skall åtgärda det på annat sätt (ex. byte av packboxar, finslipning av gaffelbenen etc.).

Byter du viskositet på oljan förändrar du dämparegenskaperna på gaffeln och du får en helt annan väghållning (inte alltid bättre. Kan bli MYCKET sämre = riskabelt) vilket inte alltid är önskvärt.

Vet man inte vad man gör när man byter olika oljeviskositeter skall man hålla sig till den rekommendation som tillverkaren anger, enl. mitt tycke!

Om nu tillverkaren rekommenderar SAE 20W (vilket låter ganska tjockt i mina öron, men det kanske stämmer vad vet jag!?) så skall du också använda SAE 20W.

Glöm dock inte att du måste fylla i rätt mängd olja. Vilket man enklast mäter upp genom att mäta den luftpelare som är kvar när oljan är ifylld och fjädrar och ev. distanser är bortplockade SAMT att gaffelbenet är maximalt ihoptryckt!

// Niklas
 
Avarage skrev:
Tätare är inte rätta ordet. Men oljan får svårare att läcka ut genom den/de springor som ev. finns om man väljer en tjockare olja.

MEN, du skall inte välja en annan viskositet (tjocklek) på oljan bara för att dina gaffelben inte skall läcka. Då är det fel på gaffelbenen och man skall åtgärda det på annat sätt (ex. byte av packboxar, finslipning av gaffelbenen etc.).

Byter du viskositet på oljan förändrar du dämparegenskaperna på gaffeln och du får en helt annan väghållning (inte alltid bättre. Kan bli MYCKET sämre = riskabelt) vilket inte alltid är önskvärt.

Vet man inte vad man gör när man byter olika oljeviskositeter skall man hålla sig till den rekommendation som tillverkaren anger, enl. mitt tycke!

Om nu tillverkaren rekommenderar SAE 20W (vilket låter ganska tjockt i mina öron, men det kanske stämmer vad vet jag!?) så skall du också använda SAE 20W.

Glöm dock inte att du måste fylla i rätt mängd olja. Vilket man enklast mäter upp genom att mäta den luftpelare som är kvar när oljan är ifylld och fjädrar och ev. distanser är bortplockade SAMT att gaffelbenet är maximalt ihoptryckt!

// Niklas


Okej :) Man lär sig mer och mer för varje dag! :P Hehe aja, det ska iaf vara 2.6 dl i varje gaffelben, han sa dock han hade kunde kolla om det stämmde genom att mäta som du sa,.. aja får se vad han säger ska ringa han ikväll och se om han börja plocka isär dom, får vi höra hur det ser ut!
 
uggla skrev:
Okej :) Man lär sig mer och mer för varje dag! :P Hehe aja, det ska iaf vara 2.6 dl i varje gaffelben, han sa dock han hade kunde kolla om det stämmde genom att mäta som du sa,.. aja får se vad han säger ska ringa han ikväll och se om han börja plocka isär dom, får vi höra hur det ser ut!

Min rekommendation är att man ALLTID mäter luftpelaren eftersom man nästan ALDRIG får ut ALL gammal olja och om man då fyller på angiven mängd kommer man ju att ha för mycket olja i gaffelbenen utan att veta om HUR mycket mer!

// Niklas
 
Avarage skrev:
Min rekommendation är att man ALLTID mäter luftpelaren eftersom man nästan ALDRIG får ut ALL gammal olja och om man då fyller på angiven mängd kommer man ju att ha för mycket olja i gaffelbenen utan att veta om HUR mycket mer!

// Niklas



okej! aja, bara att hoppas att han får till det, han ska vara jävligt duktig iaf, vände mig till han när jag bytte en bussning i bakdämparen :)
 
Han hade bara tittat lite på gaffeln idag, inte tagit isär nånting. Han sa att han bara stog och nickade, den såg oerhört slipad ut, såg inte riktigt jämn ut sa han. :näsblod

Ska ringa han på söndag då skulle han kikat igenom den. Han skulle öppna och kika hur det såg ut ikväll.

Men att innebenen såg ojämna ut lät ju inge kul :(
 
uggla skrev:
Han hade bara tittat lite på gaffeln idag, inte tagit isär nånting. Han sa att han bara stog och nickade, den såg oerhört slipad ut, såg inte riktigt jämn ut sa han. :näsblod

Ska ringa han på söndag då skulle han kikat igenom den. Han skulle öppna och kika hur det såg ut ikväll.

Men att innebenen såg ojämna ut lät ju inge kul :(

*SUCK* Nu skall jag inte "måla fan på väggen" men har du otur så har någon klantarsel slipat för mycket på innerbenen i ett försök att få bort ojämnheter, vilket resulterar i läckage oavsett vad du gör. Om det ÄR så (exakt var gränsen går för när det är FÖR stora differanser vet jag tyvärr inte. Jag får därför hänvisa dig till en mc-verksstad men gissningsvis skall det inte diffa mer än max 0,05 mm för att kunna vara tätt).


Börja söka runt efter beg. gaffelben är mitt tips. Så du spar lite tid OM du måste byta innerbenen. Säsongen går och du har inte kört så mycket så se till att få din hoj på rull innan säsongen är över. Varför tar det så lång tid för din kompis att kolla gaffelbenen. Man river ju ner dem och mäter upp dem på 1 - 2 timmar. Montering, med nya packningar/bussningar och olja tar ytterligare 1 - 2 timmar. Sedan borde din hoj vara på rull igen under förutsättning att allt material finns hos sin kompis vill säga!?

// Niklas
 
Avarage skrev:
*SUCK* Nu skall jag inte "måla fan på väggen" men har du otur så har någon klantarsel slipat för mycket på innerbenen i ett försök att få bort ojämnheter, vilket resulterar i läckage oavsett vad du gör. Om det ÄR så (exakt var gränsen går för när det är FÖR stora differanser vet jag tyvärr inte. Jag får därför hänvisa dig till en mc-verksstad men gissningsvis skall det inte diffa mer än max 0,05 mm för att kunna vara tätt).


Börja söka runt efter beg. gaffelben är mitt tips. Så du spar lite tid OM du måste byta innerbenen. Säsongen går och du har inte kört så mycket så se till att få din hoj på rull innan säsongen är över. Varför tar det så lång tid för din kompis att kolla gaffelbenen. Man river ju ner dem och mäter upp dem på 1 - 2 timmar. Montering, med nya packningar/bussningar och olja tar ytterligare 1 - 2 timmar. Sedan borde din hoj vara på rull igen under förutsättning att allt material finns hos sin kompis vill säga!?

// Niklas


Han som renoverar gaffeln håller på leta efter fräsha innerben..Han sa att han skulle försöka ordna det, han hade kontakter i sthlm, gbg och danmark. Så ska ringa han här i slutet på veckan. Om det är omöjligt så skulle han föröska göra det bästa av det.. Han skulle föröska få den så tät som det går, åsså får jag leva med att den kommer läcka lite. Blir kanske en begagnad gaffeln annars.. 3000:- för 2 gaffelben i tyskland. Men men, det löser sig :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top