problem för de kluriga o kunniga

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Jag har byggt om min hoj till streetfighter nu, allting blir bra o så utan en sak.

man kan gasa fullt på alla växlar genom hela registret (tror jag, inte testat mer an typ 170 pga blåst)

men ligger man tex i 100 km/h på fyransväxel, släpper gasen o sedan ger maxutslag efter ett par sekunder, så bara hostar den som om den fick soppatorsk. detta börja hända efter att jag tog bort alla kåpor o skit som fanns.

vet att det inte är en trycksatt luftbox på 900, o trodde inte detta var ngt ptoblem vid ombyggnad. var på min mc verkstad o han var nästan säker på att det berodde på det. att kåporna inte byggde upp rätt tryck lr för mycket tryck.


nu till det kluriga. hur ska man bygga utan att sätta tillbaka kåporna ett liknande tryck vid luftens ingång i burken?


har ni någon annan iden, lr råkat ut för samma sa?
 
förgasarmotor gissar jag...
är det vakuumfuggar på den?
annars är det väl lättast att bestycka om fuggarna.
 
bestycka om fuggarna`??? förgasarna lr nåt annat??

hur då med vad
 
Alex 6R skrev:
bestycka om fuggarna`??? förgasarna lr nåt annat??

hur då med vad

fugge=förgasare

om det inte är vakuumförgasare
är problemet troligen att motor får för mycket
bränsle när du drar på.
mindre huvudmunstycken *kan* lösa problemet.
 
Testa i så fall att ta av luftburken...eller bara locket och filtret!
Vad händer?

Tycker det låter märkligt att den ska dö i dom farterna!

Det som händer är ju att hojjen " klyver" luften och det blir tji luft under tanken!
Men om du tar bort kåporna så blir det ju inte så!

Vad är det för årsmodell?
Var sitter luftintagen på burken?
Soppa pump?
Kommer den igång igen efter ett tag???
 
Har du tagit bort någon vacumkoppling eller liknande som hör till luftbukens övertryckssytsem så är nog det förklaringen?.
 
hej jag har inte hittat problemet än.
jag har nog inte tagir bort nånting som en vakumkoppling lr nåt sånt, allt jag gjorde var att ta av kåporna o koppla ur lyserna.

årsmodell är 98, o luftintaget sitter precis under undre styrkronan vid tutan lite undangömd typ. har hela tiden trorr att den får för mycket luft, men kan det kanske vara så att den får för lite luft istället.

efter att den dör i hög fart efter maxgas så kommer den igång om man gasar försiktigt, då slutar bluddret.


soppa pumpen är det nog inte, för det går skitbra på ettan o tvåan.

är det samma symtom om den får för LITE luft som för mycket ??


evigt tacksam till den som klurar ut detta!!
 
skulle bara säga att jag tror inte att den har övertryck i luft burken, såsom luffarturbo. så jag fattar inte varflr den går konstigt
 
du har fortfarande inte svarat på frågan om
det är vanliga förgasare lr vakummförgasare.
 
Om den bluddrar får den väl för mycket soppa så den inte hinner förbränna den vid gaspådrag?
 
Hmm...

Det låter som att den får för mycket soppa som man tidigare skrivit!

Du har Vaccum förgasar om nån ovan undrar!
Är det en 97a så fins där ingen soppa pump!

Eftersom den bluddrar så och kommer igång igen så rekomenderas att sänka nålarna tills den går bra!
Varför det blev så kan jag inte förstå!
Det är ju inte något fantastiskt luffar turbo system av klass på denna hoj! Men ok det är inte omöjligt att det blev tunt med luft när du tog bort kåporna!
Har själv åkt med min 99a utan kåpor och det funkade!

Vad du får tänka på är att den inte får bli kraftlös när du sänkt nålarna!
Då får den för lite och du riskerar att bränna ventilerna!
Så testa med ett snäpp eller 2 i taget ..Provkör och sänk igen...När du märker att den blir kraftlös .höj ett hack!

Och var försiktig med nålarna så du inte kröker dom!!!
inget våld får användas vid förgasar meck!

Förresten...
Vad har du för filter?
Har du testat att köra utan?
Testat KN filter?

Då får den ju mer luft! Kan räcka!

Lycka till...

Berätta hur det går!
 
knyckt förklaring
Vakuumförgasare är när trottelnålen lyfts via det vakuum som den flödande luften frambringar.

Man styr således bara luften med gasen
Ibland är det inte ens trottel utan luftspjäll.

I en "riktigt" förgasare lyfter man både trottel och
nål med gaswiren.

Om man ändrar tryckförhållanden i insugen så
är det inte säkert att vakuumförgasaren funkar
som det är tänkt och den måste justeras ordentligt
om det ens går. Pod-filter blir nog för mycket för
gamla vakuumfuggar.
 
ulf_lundin skrev:
Nej, tyvärr, finns ingen som kan. Iaf inte 'på riktigt'.

menar du att det är
- en produkt av mörka makters magi i vilken
vi blott vanliga dödliga inte kan ha insyn
eller
- att den egentligen inte fungerar

min ståndpunkt som gammal volvoägare
är en kombination av båda :banana
 
Jo, man kan hitta massor av beskrivningar av ungefär hur det funkar, principen i stora drag. Att luften förbi trotteln skapar undertryck som lyfter kolven etc etc. Men inte mer än så, vad jag hittat. Inga jämnviktsvillkor för trotteln, inget om dynamiken o dyl.
Anders Brink var närmast med tips om flottörnivåändringar etc.

Nån som hittar nåt matnytttigt så skriv till.
/u
 
hur sänker man nålarna i förgasaren??

den ger av sig en jävlans massa avgasknallar vid motorbroms!

kanske går det för fett, den drar rätt mycke soppa oxå..


häls alex 6r på kompis dator
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top